Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Fråga kring el-motorbeteckning

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    9
    Jobb
    Coach inom LEAN
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb

    Standard Fråga kring el-motorbeteckning

    Hej

    Jag har en fråga: vad står de olika beteckningarna för på elmotorerna? Exv, 2830-1100? Eller 2820/10 kontra 2820/12, vad är skillnaden?

    /Anders

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Det är individuellt för varje motortillverkare och det finns inte mallar eller regler. Dock brukar de flesta försöka återspegla motorns storlek och varvtal på något vis. Om samma tillverkare har 2820/10 och 2820/12 så kan man gissa att den förstämnda är lindad med 10varv och den andra med 12varv.

    Mer än så går inte att säga.
    Superhero

  3. #3
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Det är individuellt för varje motortillverkare och det finns inte mallar eller regler. Dock brukar de flesta försöka återspegla motorns storlek och varvtal på något vis. Om samma tillverkare har 2820/10 och 2820/12 så kan man gissa att den förstämnda är lindad med 10varv och den andra med 12varv.

    Mer än så går inte att säga.
    Jag är ingen expert på elmotorer men jag tror att du menar 10 lindningar och 12 lindningar, (jag brukar kalla det för 10 cylindrig eller 12 cylindrig för att associera till en stjärnmotor). Har också fått för mig att färre lindningar högre varv, rätta mig om jag har fel.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Har också fått för mig att färre lindningar högre varv, rätta mig om jag har fel.
    Antal lindningar och antal cylindrar säger ingenting utan ett sammanhang. Med samma motor i övrigt ger färre lindningar högre varvtal och en motor som tål ström bättre eftersom med färre varv lindat så kan man öka koppararean på ledaren.

    Det är svårt att översätta till förbränningsmotorsiffror, påminner nog om kamaxlarnas duration kan man säga, genom högre varvtal ökar man antalet antändingar och varje antändning ger ju en knuff = effekt Som alla förhoppningsvis vet så är effekt det man vill åt och vridmomentet är en slaggprodukt.
    Superhero

  5. #5

    Reg.datum
    feb 2014
    Inlägg
    12
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Anders Jr Visa inlägg
    Hej

    Jag har en fråga: vad står de olika beteckningarna för på elmotorerna? Exv, 2830-1100? Eller 2820/10 kontra 2820/12, vad är skillnaden?

    /Anders
    Elmotorbeteckningarna skiljer sig en hel del mellan olika fabrikat, bäst är att inte stirra sig blind på dessa utan fokusera på de viktiga parametrarna som t.ex. kv-tal, max-Volt, max-Watt, max-Ampere.

    När jag började med elflyg fick jag rådet att välja motorer av en viss vikt, vilket konstigt nog ofta funkar rätt bra, men egentligen är helt ovetenskapligt!

    Vikten hänger oftast ihop med storleken på motorn, ditt exempel "2830-1100" ovan är ett annat mått på storleken, d.v.s. motorns längd och diameter (tror jag, rätta mig om jag har fel nån) plus kv-talet (1100 i det här fallet). Jag använder själv ofta storleken när jag rekommenderar motortyp (t.ex. 3536) men detta är egentligen lite tokigt eftersom en motor med annan storlek kan vara precis lika passande för modellen ifråga, så länge den ger tillräcklig effekt och varv (utan att brinna upp, dessutom).

    /Dix

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Dix Visa inlägg
    Elmotorbeteckningarna skiljer sig en hel del mellan olika fabrikat, bäst är att inte stirra sig blind på dessa utan fokusera på de viktiga parametrarna som t.ex. kv-tal, max-Volt, max-Watt, max-Ampere.

    När jag började med elflyg fick jag rådet att välja motorer av en viss vikt, vilket konstigt nog ofta funkar rätt bra, men egentligen är helt ovetenskapligt!

    Vikten hänger oftast ihop med storleken på motorn, ditt exempel "2830-1100" ovan är ett annat mått på storleken, d.v.s. motorns längd och diameter (tror jag, rätta mig om jag har fel nån) plus kv-talet (1100 i det här fallet). Jag använder själv ofta storleken när jag rekommenderar motortyp (t.ex. 3536) men detta är egentligen lite tokigt eftersom en motor med annan storlek kan vara precis lika passande för modellen ifråga, så länge den ger tillräcklig effekt och varv (utan att brinna upp, dessutom).

    /Dix
    Du säger emot dig själv här även om jag förstår ugnefär vad du menar. Det viktiga är att man ser till helheten och inte bara siffror. Det finns inget max watt, max volt, rätt eller fel etc egentligen. Allt beror på vad man använder motorn till. I en båt med vattenklyning kanske en motor kan ge 3000watt, i ett flygplan 1500watt och på min elcykel utan kylning och med 60minuters gångtid bara 500watt. Samma motor i alla fallen

    Att sno fungerande recept är alltid en bra start.
    Superhero

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    9
    Jobb
    Coach inom LEAN
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb

    Standard

    Tack för alla bra svar jag misstänkte att det inte var så lätt eller lika mellan olika tillverkare.

    Om jag nu vill byta, eller snarare BEHÖVER byta motor (pga nybörjar misstag), och den jag har inte har mer beteckningar än 2830-1100 (Multiplex Funman). Är det då bara ta måtten och sen beställa en liknande? Med liknande data förstås. En exakt lika kan jag inte hitta.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    I ditt fall så är det en motor i 50-55 g klassen med ett KV på 1100 så det bör finnas många tänkbara alternativ.
    Det är väl troligen en sån här som sitter i kärran - http://www.multiplex-rc.de/produkte/...93472c09c13cb4
    Roger

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Anders Jr Visa inlägg
    Tack för alla bra svar jag misstänkte att det inte var så lätt eller lika mellan olika tillverkare.

    Om jag nu vill byta, eller snarare BEHÖVER byta motor (pga nybörjar misstag), och den jag har inte har mer beteckningar än 2830-1100 (Multiplex Funman). Är det då bara ta måtten och sen beställa en liknande? Med liknande data förstås. En exakt lika kan jag inte hitta.
    En grov tumregel är att hugga en motor med samma varv per volt och samma vikt som de andra är inne på. Den ska även vara av samma typ, dvs outrunner, inrunner eller något av alternativen med växellåda. Då hamnar du i rätt härad, sen är alla olika och jag tror nästan alltid man gör sig en tjänst att köpa en ny originalmotor än att jaga 100kr genom att köpa från Delayking tex. Det kan likaväl bli att du får köpa två motorer för specen inte stämde eller så.
    Superhero

  10. #10

    Reg.datum
    feb 2014
    Inlägg
    12
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Håller helt med tidigare inlägg, enklast är att köpa samma motor som du har i modellen - blir om inte annat enklare att montera.

    Annars är det inte speciellt svårt att hitta en liknande motor, som flera andra varit inne på. Ett exempel kan t.ex. vara: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=935. Spec-mässigt är den här motorn något vassare än originalmotorn från Multiplex, men min gissning är att kvalitén på Multiplex-motorn är bättre, så det jämnar nog ut sig. Finns så klart fler liknande motorer att välja istället, från andra hobbyaffärer.

    Lycka till!

    /Dix

  11. #11

    Standard

    En motor som brann för mig förut så mätte jag rotorn på (kärnan med lindningarna, inte klockan med magneterna) och den hade exakt samma mått i millimeter som motorn hette. =) Typ 2810 -> rotorn var 28 mm i diameter och den var 10 mm hög. Just det märket kanske gjorde så... helt ointressant egentligen, men ändå. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är nog rätt vanligt att det är som du Ålänning beskriver. Men ibland blandar man också in ytterdia så det finns inget generellt system vilket redan konstaterats.
    Roger

  13. #13

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	fina grejer feb 2014 006.jpg 
Visningar:	99 
Storlek:	74,8 KB 
Id:	45716Hej Tobbe här.Först tar jag reda på vad den nya kärran kommer att väga om jag nu bygger en träbyggsats som kanske är gjord för slaskmotor säg en 40 tvåtakt som brukar vara på 1hk.Sen går jag in på RC.flight hemsida och kollar vad emax motorerna ger i watt när man vet att 736 watt är 1 Hk.klockrent
    Tobbe
    kärran på bilden är en Ben Buckle super 60 som enl kartongen ska ha en 40 tvåtakt,men det blev en 800 watts emax och 60 reglages och 4 Lipo cell

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •