Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 76

Ämne: Finns det EPO seglare med prestanda?

  1. #21

    Standard

    Hej!
    Intressant det här med segelplan o Foam (EPO).
    För mig (oss) som är nybörjare på typ El seglare är det jäkligt bra med ett oömt plan.
    Själv flyger jag just nu en Multiplex Cularis vilken jag tycker flyger bra även om den är ganska tung. Men finns det något sånär med termik så funkar det ok.
    Däremot så skulle man ju även vilja ha en "lätt" foam seglare ibland men det verkar vara svårt att hitta.
    Dream-Flight har ju sin Libelle DLG (http://dream-flight.com/products/libelle-dlg) men det borde finna en lite större el variant på ca 180cm - 200cm som var uppbyggd på liknande sätt med en lätt kolfiberkropp.
    Någon som vet om det kanske finns??

    /Petrik

  2. #22
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Jäkla Roger!!!!!
    Nu frestar du 'köp-knappen' onödigt mycket!
    Ja, rackarns Roger, bidde ett tryck på köpknappen för mig oxå....
    Verkar vara en trevlig maskin..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #23


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Är man nybörjare på segel men inte nybörjare på flygning i allmänhet så ser jag ju egentligen inga bekymmer med att välja en konventionell seglare - t ex med glasfiberkropp, kroppsrör i kolfiber och en konventionellt byggd sprygelvinge. Ja - skall man flyga hang i "småstenig" miljö så förstår jag behovet av en hållbar kärra men flyger man på flygfält så brukar inte slitaget på segelkärrorna bli speciellt stort. Sen kanske man vill ha en RTF-kärra och då är det ju nästan undantagslöst EPP/EPO-kärror som gäller. Men var inte rädd för att slå till på en konventionellt byggd elseglare. Och varför just Henke i egenskap av mycket erfaren flygare vill ha en EPO-seglare har jag nog en aning svårt att förstå...
    Roger

  4. #24

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    En av anledningarna till att jag gärna skulle ha en skumseglare är hanteringen, man kan slänga in den i bilen lite hur som helst utan att vara orolig,
    "riktiga" maskiner är ju så känsliga speciellt mina dlg kärror dom har fått en del skador bara för att man inte varit försiktig nog när man la in dom i bilen.
    knäckte även en vingspets då vingen blåste av depåbordet, sånt slipper man med epo
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #25


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Visst kan man olyckas med en kärra men en relativt lätt seglare tål rätt mycket - t ex har min mest använda elseglare blåst ner från depåbordet åtskilliga gånger utan att det blivit nån skada. Och talar vi om seglare i storleksordningen 2 m spv eller mera så måste man ju ändå plocka av vinghalvorna innan man får in den i bilen och då minskar skaderisken avsevärt under transporten.
    Den stora fördelen med konventionellt byggda seglare är ju att man har ett oerhört mycket större urval och i många fall får en seglare med bättre flygegenskaper. Men både Multiplex och Parkzone har ju förhållandevis bra EPO-seglare för den som har problem med hållbarheten. Sen finns det ju dessutom alternativ från alla Kina-tillverkare fast dessa kan ju variera mera i kvalitet...
    Roger

  6. #26
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Frågan om EPO har flera olika anledningar varav en är att jag flyger för lite segel för att motivera en maskin ur Paritechs sortiment. En anledning är den relativa stryktåligheten om man vill flyga från ett stenigt hang. Den största anledningen är dock en nyfikenhet kring vad som händer i segelflygvärlden på EPO sidan. I de andra områdena finns det ju EPO maskiner som presterar lika bra som snudd på glasfibermodellerna gör. Även på segelfronten borde man få fram saker som fungerar, inte bara ser bra ut kan tyckas.
    Superhero

  7. #27


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Henke - nu är väl inte valet endera en enkel EPO-seglare från Kina eller nåt exklusivt ur Paritechs sortiment utan det finns ju mängder av bra grejor däremellan - och ett utmärkt exempel på en prisvärd och bra seglare har du ju redan fått av LIP.
    Sen har jag förståelse för om du vill ha nåt hållbart på ett stenigt hang men mera utpräglade hangkärror finns det väl ett antal i EPP/EPO - eller ? Och en bra termikkärra är nog oftast inte samma sak som en kärra lämpad för ett stenigt hang, tyvärr...
    Roger


  8. #28
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Skall du flyga på hang rekommenderar jag sten styva vingar, har du flugit hang någon gång? Oftast flyger man inte termik med samma seglare, det går dock men då skall samma kärra avlastas för termikflygning. Termikflygning brukar med fördel ske med flaps för att öka bärigheten, går i och för sig också fixa på en epo. Du får väl skaffa dig en bra låda eller ett fodral till din värsting seglare i stället så går den inte i sönder i bilen, montera seglaren på marken så blåser den inte ner från bordet, hur enkelt som helst. Sedan har vi aspekten "hur sexig är en skumvåffla?".

    Att flyga segel med elmotor är som att snyta sig i tröjan.
    Ken


    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Frågan om EPO har flera olika anledningar varav en är att jag flyger för lite segel för att motivera en maskin ur Paritechs sortiment. En anledning är den relativa stryktåligheten om man vill flyga från ett stenigt hang. Den största anledningen är dock en nyfikenhet kring vad som händer i segelflygvärlden på EPO sidan. I de andra områdena finns det ju EPO maskiner som presterar lika bra som snudd på glasfibermodellerna gör. Även på segelfronten borde man få fram saker som fungerar, inte bara ser bra ut kan tyckas.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  9. #29
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Att flyga segel med elmotor är som att snyta sig i tröjan.
    Ken[/QUOTE

    Den kommentaren förstår jag inte riktigt, då kan man säga samma sak om linstart i någon form.
    Man skaffar sig inte en el-seglare för att flyga motorflyg, det kan tex. bero på korta fält.
    Eller också ägnar man sig till enbart hangflyg.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  10. #30


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Man skaffar sig inte en el-seglare för att flyga motorflyg, det kan tex. bero på korta fält.
    Håller med dig helt Lasse !
    Eldriften har verkligen underlättat för oss som vill flyga segel på ett lite enklare sätt än med vinsch eller långa linor. Och att ha tillgång till ett bra hang inom rimligt avstånd är ju inte många förunnat - i alla fall inte där jag bor i Mellansverige.
    Roger

  11. #31
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Håller med dig helt Lasse !
    Eldriften har verkligen underlättat för oss som vill flyga segel på ett lite enklare sätt än med vinsch eller långa linor. Och att ha tillgång till ett bra hang inom rimligt avstånd är ju inte många förunnat - i alla fall inte där jag bor i Mellansverige.
    Roger
    Å jag som trodde att jag bor i mellansvergie....så fel man kan ha.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  12. #32
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Mellansverige?, Nu förstår jag varför SMHI´s rapporter aldrig stämmer för oss i Skåne. Stockholmarna tror de bor i södra Sverige, Västerås är i mellanSverige. Ja, nog är Örnsköldsvik/Östersund är nog mellansverige.

    Seglare skall kastas upp och fånga termik, hangflyg ser jag inte riktigt som segelflyg, då man kan slänga ut typ motorkärror(typ metanolare, med motorn avstängd) där och rida på vinden. Det är min uppfattning. En seglare letar uppvindar och håller sig uppe genom att flyga in i dessa blåsor, typ Blue Phoenix. Sedan kan man fuska och använda motor/rep/vinsch.
    Se på IGG de skall ha träff första veckan i Juni på Ålleberg, de kan inte flyga om det inte finns en bogserkärra på plats. I år kommer inte jag vara på plats.
    Ken



    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Håller med dig helt Lasse !
    Eldriften har verkligen underlättat för oss som vill flyga segel på ett lite enklare sätt än med vinsch eller långa linor. Och att ha tillgång till ett bra hang inom rimligt avstånd är ju inte många förunnat - i alla fall inte där jag bor i Mellansverige.
    Roger
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  13. #33


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är just det Kenneth - har man inte hjälpmedel så kan man inte flyga segel med normala kärror typ BP eller större. Möjligen DLG men det är sällan förhållandena är såpass bra att man får några längre turer med den blygsamma höjd man som "amatör" når. Skulle gärna se dig hiva upp en BP på lämplig höjd för att få t ex 10--15 minuters flygtid...
    Men var och en blir salig i sin tro. Vi amatörer använder t ex en elmotor för att enkelt få upp kärran på lämplig höjd - och vi är nöjda med det.
    Roger

  14. #34
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Du får börja träna Bodybuilding och kast med kula, sedan blir Bp en baggis.
    10-15 minuter i död luft är ganska bra höjd eller en bra modell.

    Lycka till med era flygningar, hoppas vi ses en dag, för en segeltur tillsammans, ser fram emot att se era skumvåfflor i termiken.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  15. #35


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    ...ser fram emot att se era skumvåfflor i termiken.
    Ken
    Då får du nog ha väldigt oskarp syn för skumvåfflor används inte här för att ta termik...
    Roger

  16. #36
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Skall du flyga på hang rekommenderar jag sten styva vingar, har du flugit hang någon gång? Oftast flyger man inte termik med samma seglare, det går dock men då skall samma kärra avlastas för termikflygning.
    Jag flyger jet när det skall gå undan eftersom de hang vi har här inte är de hang du tänker på när du hör hang. Så frågan om jag flugit hang har inte så mycket med saken att göra, utan snarare att jag inte har några hang värda en till kolfibermaskin här i krokarna.


    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Sedan har vi aspekten "hur sexig är en skumvåffla?
    Det var just det jag undrade om det fanns någon sådan värd namnet. Som det ser ut på min segelflygfront så lever jag ett lyckligare liv med en EPO-maskin som det ser ut idag.
    Superhero

  17. #37

    Standard

    Har följt de senaste inläggen i denna tråd som alltmer vinklats åt seglare "med eller utan motor". Så därför undrar jag om ni har ni noterat hur fiffigt man demotoriserar Cumulus 200? Går på ett par sekunder. Bara rycka bort motorgondolen med motorn i och plocka bort accen och vips så har man en lättare seglare utan motor. Fiffigt och flexibelt tycker jag.

    Demotorisering kan studeras i manualen här.
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  18. #38

    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    17
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Typ den ja!
    Det jag skulle vilja modda på min ASW17 är att öka V-formen på vingen, men det vettifan hur det ska gå till med ett styvt kolfiberrör mellan vinghalvorna.

    Men "The Flyer's" förslag på 'Cumulus 200' frestar!!

    Nån länk till nån svensk/europeisk handlare, månne??
    Jag ökade v-formen på min ST Models ASW28 genom att kapa kolröret på mitten och skarva med en M6-gängstång bockad i önskad vinkel som sticker in ca 12-15 cm på var sida skarven och limmades med epoxi. Hittade ingen 6mm pianotråd, men gängstången har hållt utan att vinkeln har ändrats av belastningen. Modifieringen gör att planet ser mycket snyggare ut i luften och kanske flyger något trevligare också, men det är svårare att verifiera.

    /Håkan

  19. #39
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Flyer Visa inlägg
    Bara rycka bort motorgondolen med motorn i och plocka bort accen och vips så har man en lättare seglare utan motor.
    Hur ska du styra kärran utan ack...?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  20. #40
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Hur ska du styra kärran utan ack...?
    Och hur går det med tyngdpunkten?
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •