Reklam

 
Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234
Resultat 61 till 76 av 76

Ämne: Finns det EPO seglare med prestanda?

  1. #61
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    För mig är det en dålig kombination där man prickar in det sämsta ur två värdar. Gör man en sådan miss så börjar jag automatiskt undra varför andra delar av kärran skulle vara bättre. Den modellen föll bort i mitt urval.
    Är blåst plast så illa? Jag har bara testat det på mindre 3kanals plan och där tog de hur mycket stryk som helst till en låg vikt, med ply på insidan blir det väl ganska styvt också?

    Eller har jag missat något?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  2. #62

    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    17
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Jag ser hellre en något för tung seglare än för lätt. Bli liksom mer dynamik i flygningen.
    Det som är en nackdel med en tung seglare är att man måste hålla farten uppe för att inte stalla. Och just det är lätt att göra bort sig på när man vill klara ett varv till innan landning men egentligen är på för låg höjd, eller vill kurva i den där lilla svaga termikblåsan. Är planet då inte jättesnällt och stallar rakt fram utan över en vingspets så går det i backen om höjden inte är tillräcklig. Ju lättare planet är desto långsammare kan man ju flyga innan det stallar. Annars kan det mycket väl vara så att ett tyngre plan flyger bättre genom att man får mer fart tack vara tyngden.

  3. #63
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Som du beskriver kan jag bara tolka dig som att du bara flyger när det är vindstilla, för hur gör du annars om du har lite motvind och skall ta dig framåt på finalen?

    Då går det minsann inte att ta ner farten för att försöka ta dig fram till fältet, utan då gäller det att hålla farten uppe så att glidtalet över marken blir längre än sjunkhastigheten, oavsett hur mycket det blåser och det klarar du inte om modellen är för lätt.

    Och principen är den samma om det är en modell eller fullskala.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  4. #64
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Kan hålla med dig till viss del, att det kan vara en fördel med lite tyngre modeller ibland, men en lätt modell går att vikta om det blåser på, men en redan tung modell är inte så enkelt att göra lättare vid svag vind.
    Och trenderna på F5j tävlingarna runt om i världen visar på lättare och lättare modeller.
    vingprofilerna spelar ju också en väldigt stor roll i hela diskussionen, vissa profiler flyger inte alls bra med för låg vingbelastning, medan andra kan klara väldigt låg belastning och ändå penetrera bra vid hårare vind, ett bra exempel på det är tex Vladimirs Maxa, men då är vi ju också på en helt annan nivå, både pris och prestandamässigt.
    Men rent generellt så föredrar jag en lättare modell som man kan lasta ner, mot en redan tung, som inte går att lätta.

  5. #65
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Intressanta tankeställningar och grundbulten i frågan, alltså om det finns en EPO med vettiga profiler och utformning, inte bara någonting som ser bra ut eller har fina dekaler. Som sagt gör vi skillnad på att flyga bra och ha prestanda, men givetvis med åtanken på att vi aldrig når Maxa-nivå.
    Superhero

  6. #66
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Det beror ju på vad du menar med prestanda, menar du bra glidtal? eller så lite sjunk som möjligt? eller bästa möjliga combo där emellan? Är det temik du vill flyga? blablabla:-)
    I min värld så är eposeglare inte speciellt bra på just termik (dock inte alls sagt att det inte går), oftast är eposeglare skalaseglare och med mera skalalik planform på vingen, och dom kräver en hel del vingbelastning för att flyga bra, och sjunket blir då större och farten ökar, och med ökad fart och vikt så indikerar dom inte termik lika bra och svagare termik blir i stort sett omöjlig att hitta, men dom klarar i gengäld vind ganska bra.
    Obs! detta är min åsikt. Blåser det mera än 4-5 m/sek så blåser gärna termilen sönder och det blir stökigt, så jag tycker inte att det är lika kul att flyga vär det är mycket vind, roligast är det när det är riktigt marginellt och man får finlira för att hålla sig uppe, så en vingbelastning under 28g/dm2 gärna mindre ibland, tycker jag är en bra utgångspunkt för min typ av flygning, men visst har man riktigt låg vingbelastning så blir man ju fortare begränsad när det börjar dra runt knutarna.
    Men på din fråga om det finns eposeglare med bra (termik)prestanda så är min åsikt nej, inte om man jämför med seglare som är avsedda för just det ändamålet, men jämför man eposeglare med andra eposeglare så finns det nog dom dom är väldigt mycket bättre än andra. Slut på svammlet :-)

  7. #67

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Med en dåres envishet hävdar jag att Yuki's/Jamaras/Hype's 'ASW 17' är mycket 'bang-for-the-bucks'!
    Vill man lägga ut mer pengar finns det säkert bättre kärror.
    Undersidan på vingarna är svagt konkav (= gammeldags profil på många friflygande modeller) och epp-vingarna är klädda med nån sorts självhäftande vit plast, den penetrerar vinden riktigt bra.
    http://www.ebay.de/itm/ASW-17-Brushl...item5aff1542d4

    Leta på ebay.de.

    Jag har dock fräst in och PU-limmat in 6mm kolfiberrör på vingens undersida, vingarna var liiiite sladdriga tidigare.

    Vid senaste besöket på Ripa MFK fick jag åtminstone en kvarts timmes termik, och det är jag nöjd med...

    Med en 3S 1800mAh acke räcker det till 5-7 uppdragningar, sen är man lagom trött och vill landa.
    Retroholic!

  8. #68

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Med en dåres envishet hävdar jag att Yuki's/Jamaras/Hype's 'ASW 17' är mycket 'bang-for-the-bucks'! .
    1100 kr inkl frakt från Tyskland och då är den färdig med servon & motor (155W som verkar vara i klenaste laget).
    Men flyger den skapligt och kan ta termik så är det en billig "börja med El-Segel" kärra.
    http://www.ebay.de/itm/ASW-17-EPO-21...item2a367e63cb

    /Petrik

  9. #69

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Petrik59 Visa inlägg
    1100 kr inkl frakt från Tyskland och då är den färdig med servon & motor (155W som verkar vara i klenaste laget).
    Men flyger den skapligt och kan ta termik så är det en billig "börja med El-Segel" kärra.
    http://www.ebay.de/itm/ASW-17-EPO-21...item2a367e63cb

    /Petrik
    Det gör den! Garanterat!

    155 W räcker långt.....
    Retroholic!

  10. #70

    Standard

    Jäklar. Nu blir jag sådär sugen att handla igen.
    jag som köpte en gammal Hackef Space 2m elseglare igår för 200 spänn.
    Men ett "gummiplan" till kan man väl kanske tåla.

  11. #71

    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    17
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Som du beskriver kan jag bara tolka dig som att du bara flyger när det är vindstilla, för hur gör du annars om du har lite motvind och skall ta dig framåt på finalen?

    Då går det minsann inte att ta ner farten för att försöka ta dig fram till fältet, utan då gäller det att hålla farten uppe så att glidtalet över marken blir längre än sjunkhastigheten, oavsett hur mycket det blåser och det klarar du inte om modellen är för lätt.

    Och principen är den samma om det är en modell eller fullskala.
    Jag menar inte att det är bättre att flyga sakta än fort, utan att det är lätt hänt att man flyger för sakta, särskilt om man inte är så van. En tung seglare har högre stallfart än en lätt och därför är lättare att göra bort sig med.

    Och som någon annan skrev så kan man ju alltid barlasta en lätt seglare för att fungera bättre i blåst. Det omvända är svårare...

    /Håkan

  12. #72
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Nedkabbat!

    Superhero

  13. #73
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av canoya Visa inlägg
    Och som någon annan skrev så kan man ju alltid barlasta en lätt seglare för att fungera bättre i blåst. Det omvända är svårare...

    /Håkan
    Visst går det bra att barlasta förutsatt att det är en vingprofil som tål högre vingbelastning. Då menar jag inte styrkemässigt utan att glidtalet inte försämras utan ökar.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  14. #74

    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    13
    Jobb
    Kemist
    Klubb
    Växjö RC-klubb

    Standard

    Henke…varför inte vända blickarna söderut till Tyskland, Österrike och Schweiz. I dessa länder tillverkas det seglare i alla material du kan tänka dig och neråt alperna finns det småtillverkare överallt.
    Jag kan ge ett par tips som kanske ligger inom din intressesfär.

    I Österrike finns det en man som heter Robert Schweissgut som sysslat med modellsegelplan i hela sitt liv och framförallt flygande vingar ( Nurflügeln på tyska) Kolla på hemsidan www.wing-tips.at.

    En annan tillverkare i Tyskland bygger jättestora vingar i frigolit som flyger fantastiskt. Kolla på www.kuestenflieger.de. Jag kan förstå om tyska språket är ett problem. Jag kan hjälpa till om det blir aktuellt att översätta något.

    www.EPP-Fun.de är också en kul sida.

    Jag har mer hemsidor jag kan tipsa om.

    //Urban
    Senast redigerat av urbnyb den 2014-06-26 klockan 00:56.

  15. #75
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Ja, rackarns Roger, bidde ett tryck på köpknappen för mig oxå....
    Verkar vara en trevlig maskin..
    Köpte denna PnF-variant, även fast jag inte kommer kunna använda den medföljande mottagaren.
    http://www.hobbyequipment.se/radiost...fly-24ghz.html
    Trodde (mera hoppades) att det skulle vara borstlös setup, men så var inte fallet, sitter borstad motor och dito reglage. (Det stod inget om detta på köpsidan då jag klickade Köp-knappen, men nu är det uppdaterat..)

    Sitter servon för höjd och sida monterade, dock ej några för skeven.
    Finns dock förskurna fickor för servon, och skevrodren är förskurna, dock ej helt igenom, så det får bli 2 emax-servon där.

    Blev lite förvånad när jag packade upp den och det låg 2 st yttre vingpaneler för vänster vinge, ingen för höger vinge.
    (Vingen är i 4 delar, med div förstärkningar)

    Påtalade detta för Hobbyequipment, men det var inga problem.
    "Behåll den du har, jag skickar en ny modell"
    Bra service!!

    Har dock inte hunnit skruva ihop och provflyga ännu, men kärran ser fin ut och verkar välgjuten.
    Tänkte testa den först med originalsetup, annars har jag nog några motorer o reglage i lådorna..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  16. #76
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Har dock inte hunnit skruva ihop och provflyga ännu, men kärran ser fin ut och verkar välgjuten.
    Tänkte testa den först med originalsetup, annars har jag nog några motorer o reglage i lådorna..

    NU har jag flugit den!
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post366082
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •