Reklam

 
Sidan 1 av 6 123456 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 126

Ämne: Blackout Mini-Hexa (långsamt) bygge

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Blackout Mini-Hexa (långsamt) bygge

    Tänkte jag postar lite under byggets gång. Blir inte så snabbt bygge då jag inte riktigt vet exakt hur jag vill ha den men här är en början iaf. Är jue soligt väder ute också
    Fyller på listan med utrustning under byggets gång..
    Förmodligen kommer jag köra "basic" utrustning till en början och sen när allt funkar bra skaffa OSD/GPS etc.

    Utrusning:
    --------------
    Blackout Mini-Hexa PDBv1
    Naze32Acro R5
    Cobra 2204-32 1960Kv (4S)
    HQ5x4 Carbon/Nylon
    Sunrise BLHELI 20A OPTO ESC
    EZUHF 4-Kanalare (8 via CPPM)
    RMRC 5V/12V Dual Step Down Regulator
    Immersion 5.8Ghz
    Zippy Compact 4S 2200mah 35C
    Hero3+ Black
    SONY Super HAD CCD 600TVL D-WDR DNR
    --------------

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	hex.jpg 
Visningar:	332 
Storlek:	163,1 KB 
Id:	45709
    Senast redigerat av Copterdude den 2014-05-31 klockan 14:36.

  2. #2

    Standard

    Blev svårt att hålla sig från att pilla på grejorna. Ni vet hur det är :P
    Lödda iaf motorerna och ESC. Inte mycket utrymme att leka på. Ville inte ha ESC:arna undertill då jag kommer bygga min lite annorlunda. Synd att signalkablarna är så långa. Gillar inte att löda smågrejor så får försöka gömma undan dem på nått snyggt sätt..

    Förresten PDB är super när man inte gillar att löda och pilla så mycket. Ger det tummen upp
    helt klart.

    *edit*

    Lödde även ett Naze32Acro R5 ock satte på plats.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	hex3.jpg 
Visningar:	318 
Storlek:	450,6 KB 
Id:	45717
    Senast redigerat av Copterdude den 2014-05-25 klockan 16:45.

  3. #3

    Standard

    Försöker klura ut hur jag smidigast strömsätter systemet och hittade en ny pryl från RMRC.
    Filtrerat 5v och 12v ur en liten pryl på 12g kan jue inte vara fel. Kör OPTO ESC så behöver 5V för FC och Rx.
    12v är tänkt till t.ex. kameran och till framtida vtx som bara tar 12v. Är iof inte fel att mata Immersionsändaren med filtrerad ström istället för dela med ESC och motorer heller. Sen återstår det iof att se hur filtrerad en sådan liten pryl utan ordentliga filtrerings-komponenter kan vara. Finns inga recensioner ännu dessvärre. RMRC brukar jue dock ha skyssta grejor så helt kass kan inte va.

    "The high efficiency, low noise regulator accepts up to 6S voltage input, and provides filtered 12V and 5V output at 1.5A max per channel. It's perfect for powering most FPV gear, and also powers your receiver on multirotors with “Opto” ESCs, eliminating the need for an external BEC. "




    http://www.readymaderc.com/store/ind...oducts_id=2938

  4. #4

    Standard

    Har tagit bort den undre plattan som i vanliga fall håller kamera och batteri vilka istället kommer att sitta ovanpå hexan för att spara plats. Blir lättare att få ner den i en mindre väska när den är så platt som möjligt. För att inte tyngden av batteriet och kameran ska dra av alla nylonskruvar vid hårdare landning/krash har jag bytt ut dem mot metallskruv istället. Visst riskerar man kolfiberplattorna istället men annars riskerar man att kablar/utrusning dras sönder istället.

    Har även lött lite kablar. Satte två JST uttag för koppling till utrusning så jag kan byta lätt då jag provar lite olika konfigurationer. Blev visst bara bild på kablarna. Får ta bild på hur jag byggd hexan nästa gång.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	hex4.jpg 
Visningar:	210 
Storlek:	209,6 KB 
Id:	45763

  5. #5

    Standard

    Intressant bygge. Jag har hittills klarat av att hålla fingrarna borta från beställningsknappen, när det gäller spider hex.

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kronblom Visa inlägg
    Intressant bygge. Jag har hittills klarat av att hålla fingrarna borta från beställningsknappen, när det gäller spider hex.
    Hehe, varit frestad många gånger men lyckats hålla mig tills nu
    Det var när den fick PDB och börja säljas på min favvoshop RMRC som jag inte kunde låte bli.
    Slippa skarva/sätta ihop 6st fartreglage är rätt skönt.

  7. #7

    Standard

    Håller helt med dig när det gäller PDB. Jag beställde blackout v1 för ett bra tag sedan när han först började sälja den. Men kunde sedan inte låta bli att skaffa PDB versionen när den kom ut. Så mycket lättare att få ihop allt snyggt.

  8. #8

    Standard

    Börjar få ihop grejorna men sen att få allt att lira lär ta sin stund. Får se om jag behöver öka timingen på ESC:arna. Kommer få ändra detta via gamla hederliga ljudsignaler isåfall då jag inte pallar löda kablar på dom extremt små kontaktpunkterna för att programmera via datorn. Är kass på att löda så små saker, för ostadig hand :P
    Verkar inte allt för svårt att göra via tx och ljudsignaler men att göra på 6st fartreglage är inte det roligaste om man inte kan göra det samtidigt på alla vilket jag hoppas..

    Blev visst ett ormbo men får fixa det senare, just nu vill jag bara ha den upp i luften !
    Trångt värre ! Lägger till i listan av utrusningen imorgon om nån undrar vad jag ska köra med.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	hex5.jpg 
Visningar:	225 
Storlek:	254,7 KB 
Id:	45790

  9. #9

    Standard

    Regnat hela dan så bra byggväder.
    Gått ganska bra hittills. Alltid lite smånervöst när man första gången strömsätter systemet.
    Ska det bli rökpuff eller trevlig melodi från fartreglagen

    Två krux kvar att lösa. Först så går det inte att kalibrera fartreglagen via PWM signal som SimonK ? Går bara via PPM..
    Dessutom lyckades jag inte komma in i programmeringsläget.
    Andra kruxet är att Nazen indikerar att den är i Anglemode när inga alternativ är ikryssade. Ska den inte vara i Acromode då lixom.. hmm. Körde nämligen in en äldre FW då jag läste att nyaste har problem med PPM signalen i vissa fall. Kanske får byta till en annan firmware då vissa saker som motortest inte funkar i Baseflight..

    Anyway, let there be light !
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	hex6.jpg 
Visningar:	198 
Storlek:	231,5 KB 
Id:	45798

  10. #10

  11. #11

    Standard

    Alltså, både spider hex och vanliga kvadden från blackout är rätt snygga ramar. Men de ser ut som tegelstenar när de är flygklara.

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kronblom Visa inlägg
    Alltså, både spider hex och vanliga kvadden från blackout är rätt snygga ramar. Men de ser ut som tegelstenar när de är flygklara.
    Hehe ja blir rätt stor skillnad från den tomma ramen till när man fått in all utrustning. Har sett endel slimmade byggen men då får man lägga ner mycket tid på att korta kablarna och ta bort onödiga saker, gömma fartreglagen osv.
    Tänkte först ha fartreglagen ute på armarna men motorkablarna på dessa motorer är skarvade från motorlindningarna ganska långt ut så blev inge snyggt. Trodde det skulle vara lätt att få plats med allt då hexan är bra mycket bredare än quaden men det blev ändå knökigt

    Får se om det blir maiden imorn. Beror på om allt lirar som det ska.

  13. #13
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Trevlig liten sak det där!
    Har aldrig testat något med fler än 4 motorer, blir lite sugen på att dra fram sticksågen igen

    Vad är det för reglage du kör? Dom ser så långsmala ut, har inte sett den formfaktorn innan.
    (EDIT: Nevermind, läser man NOGA och inte bara glor på bilder så får man oftast svaret på sina frågor Sunrise BLHELI 20A OPTO ESC)

  14. #14

    Standard

    Ja det vore kul om du byggde en hexa med likadan setup som din quad !

    Hovrade nyss och den känns bra men piddarna är lite skakiga så får fixa det sen.
    Motorerna gasar mjukt utan några konstigheter så skippar att höja timingen tillsvidare. Dom är inställda på default medium.
    Kör man över 2000kv på motorerna tror jag man ska ha mediumhigh så dessa är gränsfall.
    Blir att hovra två batterier innan jag provar att flyga riktigt. Är det nått knas vill jag veta det innan hehe.
    Kanske blir nån video men nog bara långsam testflygning. Ny FPV sändare osv. så bäst att testa lite först hehe.

    Märkte att CG kommer bli svårt att få till, batteriet kommer behöva hänga lååångt bak. Tur jag skaffade lite större batterier också vilket borde balansera lättare.

  15. #15

    Standard

    Bidde lite flyg men oj vad annorlunda det kändes mot quaden. Tror inte HQ5x4 är perfekta valet ändå. Mer kraft men dom går söligare i vinden känns det som och det är svårt att få ner kraften i backen så att säga.
    Att hovra på 30% är inte alltid en fördel

    Aja efter lite inställningar blir den nog riktigt kul att flyga ! Kunde dessvärre inte flyga Acromode då det är nån bugg i mitt Baseflight som gör att den väljer Anglemode istället. Får se ifall det löser sig om jag ominstallerar programmet.

    En kort test. Batterivarnaren var satt på för hög volt om nån undrar hehe. PipPip.


  16. #16

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kronblom Visa inlägg
    Snyggt!
    Tack, ska fråga lite om inställningar från en som kör samma hårdvara. Hans flyger som en dröm.
    Måste vara Acromode som gör skillnaden. Kanske motortiming också, hans låter lite annorlunda. Får försöka få ordning på dom grejorna. Det är verkligen aldrig allt funkar klockrent på första försöket hehe.

    Länkar hans video. (inte min allså). Tycker hans går bra mycket snabbare.


    Under är en bild på vad som händer när jag försöker aktivera Acromode. Angle lyser upp woot ??

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Jag vill också ha att leka med.

  19. #19

    Standard

    Hmmm. Betyder det att default är acro mode? Därav Angle vid aktivering av switch? Har aldrig testat baseflight.

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av eAk Visa inlägg
    Jag vill också ha att leka med.
    Hehe ja dom är kul.

    Citat Ursprungligen postat av kronblom Visa inlägg
    Hmmm. Betyder det att default är acro mode? Därav Angle vid aktivering av switch? Har aldrig testat baseflight.
    Precis, fattar inte varför dom inte gjort en egen rad för den. Hade underlättat. Har kanske kommit på varför det blir fel. När jag bytte firmware glömde jag ta "erase settings" så kanske ligger något gammalt kvar och stör. Får testa imorn.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •