Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Spektrum DX8?

  1. #1

    Standard Spektrum DX8?

    Jo hej jo!

    Den lär ska vara passlig för det ändamål en bekant till mig har behov av, att flyga hexor och octor med telemetri. Är det Spektrum DX8 som gäller då eller borde man skaffa en annan sändare helt och hållet eller borde man satsa på större Spektrum? Även Taranis ska vara OK, men Spektrumen är väl snäppet hävare?

    Var i Sverige kan man köpa Spektrum-sändare med mottagare?

    /MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Dx8 har telemetri men det är den tråkiga versionen dvs att den bara piper när volten blir låg osv den pratar inte och säger vad för volt man har. DX9 är att rekommendera för telemetrin pratar. Spektrum är även väldigt öppna med hur man vill ha sina switchar dvs att man kan säga att tex aux2 switch ska gå ut på kanal gear (dom har namn på alla kanaler inte 1 2 3 4 5 som andra tillverkare.

    Det tråkiga med spektrum är att telemetri är inte inbyggd i mottagaren utan man måste ha en separat sändare (jag vet inte om dom har integrerat det i mottagaren ännu) som kostar 500kr.


    Vet inte riktigt vad ''snäppet hävare'' betyder :P men dom är bättre än frsky när det kommer till byggkvalitet och pålitlighet.
    Rf systemen är i princip lika bra nu för tiden. Alla kör ju med att dom hoppar på flera hundra kanaler i sekunden över ett väldigt brett
    spektrum

  3. #3

    Standard

    Aha det finns DX9 också, den har jag missat.
    Hävare, då menade jag mer kanaler och mer funktioner osv.
    Finns ju DX10 och DX18 också, men de är säkert galet mycket dyrare och dess funktioner kanske inte behövs för att flyga lite mutlrotor med APM?

    RSSI då?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Standard

    Rssi blev jag aldrig klok på. Finns inget som heter rssi men dom har något som heter lost packet counter fast jag har aldrig fattat hur man får det att funka (har bara haft en modell med telemetri som höll 1 flygning för kina reglaget tog fyr andra gången).

    Dx10 pratar inte heller (har jag för mig) och som du säger har man verkligen nytta av alla dom kanalerna? Jag har aldrig kört apm så vet inte hur mycket det behöver.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Är det telemetri som man är sugen på så är det nog viktigt att kolla att den är "talande" och då är det i regel tillverkarnas allra senaste skapelser som gäller vilket i Spektrum-fallet är bl a DX9. För icke talande telemetri känns mest som nåt som inte är speciellt användbart i praktiken utan bara i reklamen.
    Roger

  6. #6

    Standard

    Hur är det med tillförlitligheten på Spektrum? Läste för en tid sedan om mycket problem med DX8 som tappade kontakten men att det mesta var fixat i nya firmwares osv. Kanske finns versioner av sändare också. DX9 alltså. Ska kika närmare på den. Mer tips och annat att tänka på? Jag är Futaba-mupp, men tillverkaren av multicoptrarna som används för detta ändamål rekommenderar Taranis eller Spektrum, så det kanske är lättare ta Spektrum i det fallet. De används ju inte för att flyga så mycket med.. upp en bit och sen slår man över till Auto och låter multicoptern göra sitt jobb och sen ska det landas. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Standard

    Har haft dx8 i 3år och har aldrig haft några problem.

  8. #8

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Håller med neu. Köpte min från England med nyaste firmware samtidigt som en klubbkompis köpte "svenskt" och fick den första versionen. Jag har aldrig haft problem men kompisen fick bara strul direkt och bytte till Futaba efter ett par veckor.
    Väntar på uppgradering till talande DX8 ;-) Har för mig att jag sett att de dyrare har uppgradering.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  9. #9

    Standard

    Så det finns olika versioner av DX8? Finns det olika versioner av DX9 också? Hur vet man vilken?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Standard

    Ska inte finns några olika versionen. Det enda jag kan tänka mig skiljer sig med den engelska är en nyare eller äldre firmware men den uppdaterar man bara.

  11. #11

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det är nog rätt så välkänt att DX8 hade barnsjukdomar den allra första versionen som kom ut. Tappad kontakt och räckvidd på ett par meter var problemet.
    Horizon Hobby löste förstås kostnadsfritt uppgraderingen och även ersättning av pajad modell i vissa fall. Det var snabb service med budbil som hämtade hemma och levererade hem till dörren efter ett par dagar.
    Jag hade förstås läst om problemet när jag beställde och fick min med nya programmet som jag aldrig haft något problem med som jag har märkt under åren jag haft radion.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  12. #12

    Standard

    aha den första batchen eller två ja. Är dock inte en annan version på radion . Bara annan mjukvara.

  13. #13

    Standard

    Så ni rekommenderar Spektrum? Och ni rekommenderar i så fall DX9? =) Vad ska man tänka på med mottagare, behöver 4 st (som samtliga idag använder max 7 kanaler. Behövs nåt extra vad gäller telemetrin? Behövs något extra för talande telemetri?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Smidigt med bara sateliter, isället för antennspröt, telemetiklumpen tillkommer :-)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20140203_223456[1].jpg 
Visningar:	145 
Storlek:	94,6 KB 
Id:	46195

  15. #15

    Standard

    Hur vet man hur många satelliter man behöver? Räcker det inte med en? Eller hamnar alla i den situationen att alla ska användas för annars får man veta "jasså du hade inte alla satelliter, nå där har du säkert felet"...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16

    Standard

    Olika mottagare behöver olika många. Ar8000 behöver bara en och dom mindre behöver inga alls.

  17. #17

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Min kompis bytte sin Spektrum till en Taranis, han är grymt nöjd och jag är jäkligt avis på pratfunktionen...

  18. #18
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Jo visst, ar8000 behöver bara en satelit, men den har även en liten antenn som inte verkar ha någom uppgift, för utan satelit så tappar man mottagningen helt, vet flera som fått glapp i dom ynkliga kablarna till sateliten, så är inte alls något stort fan av detta system med sattar alls faktiskt.
    Har också en polare som har en taranis, och allt jag kan säga är WOW, skulle mycket väl kunna tänka mig en sådan, mycket hellre än en DX8 eller DX18, Enda fördelen som JAG kan se med Spektrum är att dom är otroligt lättprogrammerade, men där slutar väl också fördelarna, men för en nybörjare, en som inte orkar sätta sig in i programmering eller om man inte stör sig på begränsningarna i detta system så är dom helt ok. Har själv en T14sg och det är en helt annan divition än vilken Spektrum som helst, men mera begränsad ändå om man jämför med en Taranis. OBS detta är min åsikt, och många andra tycker inte som jag :-)

  19. #19

    Standard

    Taranis... vad finns det för modeller där och vad är jämförbart med DX8 samt DX9? Är det FrSky (eller va det nu heter och hur det nu uttalas) som gör Taranis? Sitter redan FrSky-mottagare i alla farkosterna, så det kan ju också vara ett alternativ...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Så ni rekommenderar Spektrum? Och ni rekommenderar i så fall DX9? =) Vad ska man tänka på med mottagare, behöver 4 st (som samtliga idag använder max 7 kanaler. Behövs nåt extra vad gäller telemetrin? Behövs något extra för talande telemetri?
    Om jag skulle köpa radio idag så skulle det bli en DX9, min nuvarande är en DX18 så det är inte aktuellt att byta på ett tag.

    Det krävs en TM1000 sändare för telemetrin utöver din vanliga mottagare. Sedan behövs externa moduler för allt utom batterispänning, temperatur och varvtal. Kabel för batterispänning och sensor för temperatur följer med TM1000.

    Jag har inget emot att köra orange mottagare för en femtiolapp i skumplanen men då min cub ramlade ner mindre än 300m bort med en (förmodligen trasig) Orange DSM2 mottagere för några veckor sedan så vill jag helst köra spektrum DSMX när det blir större/dyrare/snabbare.

    Jag hade nog köpt en Taranis om jag hade Frsky mottagare i planen. Jag tycker att det känns som en bra radio och utbudet av telemetrisensorer är imponerande. Att programmeringen tydligen är krånglig kan man ju leva med.

    Jörgen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •