Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Byggtråd: konvertering till Metanol - HK Super Pitts 12

  1. #1
    KaptenGnissels avatar
    Reg.datum
    Mar 2014
    Inlägg
    59
    Jobb
    Elektronikkonstruktör
    Klubb
    MM-Flyg

    Standard Byggtråd: konvertering till Metanol - HK Super Pitts 12

    Lådan kom idag. Stor rackare 180x40x40. Den här posten rör uppackandet och inspektion av innehållet. Vacker modell som ser genomtänkt ut kontruktionsmässigt. Utförandet är det väl inget större fel på heller med tanke på priset (1300 SEK). Vid första påseende har man snålat lite väl med trälimmet tycker jag. Främre delen vid motorfästet ser lite klen ut i original för montage av en Magnum 80 4-taktare. Dock ser det ut som om det finns gott om plats för motorn. Fästet för landingställ behöver också ses över. Metallskruv vid kritiska punkter behöver också bytas ut mot dito nylon.

    Lite bilder på uppackningen.










    Återfallspilot - flyger både plankor och vispar

  2. #2

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 825
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om du menar att byta metallskruven för landstället mot nylonskruv så är jag tveksam... Bättre att förstärka landställsinfästningen för jag har sett denna modell "fälla stället" bakåt och då blev det istället skador i båda vinghalvorna.
    Sen är det ju en helt annan nivå på vibrationer på en förbränningsmotor kontra en elmotor så kolla igenom limfogarna noga och försök "förbättra" dom där du har minsta tveksamhet.
    Hälsningar
    Roger

  3. #3
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Inlägg
    243
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    En sak som du måste åtgärda är stötstången från skevrodret på undre vingen till dito på övre vingen. Som det är tänkt så skall man montera roderhorn på roderytorna och ansluta stötstången till dessa. Detta gör att rodrens rörelser inte kommer att bli symmetriska eftersom linjerna mellan rodrens och stöstångsanslutningarnas vridpunkter inte kommer att bli parallella. Modifiera istället anslutningarna och gör de mitt i bakkanten på skevrodren så kommer din Pitts att rolla som på ett snöre - i alla hastigheter!

    Jag kan fixa foto på hur jag har gjort på min Pitts Python lite senare.

    // Fredrik W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  4. #4
    KaptenGnissels avatar
    Reg.datum
    Mar 2014
    Inlägg
    59
    Jobb
    Elektronikkonstruktör
    Klubb
    MM-Flyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Om du menar att byta metallskruven för landstället mot nylonskruv så är jag tveksam... Bättre att förstärka landställsinfästningen för jag har sett denna modell "fälla stället" bakåt och då blev det istället skador i båda vinghalvorna.
    Du kanske har rätt. Min erfarenhet är att det är bättre att skruven ger sig vid en törn än att kroppen
    trasas sönder. Här har vi dock en rätt tung modell med mycket rörelsemängd så bättre kanske tillse att ställen flexar i första hand.
    Återfallspilot - flyger både plankor och vispar

  5. #5
    KaptenGnissels avatar
    Reg.datum
    Mar 2014
    Inlägg
    59
    Jobb
    Elektronikkonstruktör
    Klubb
    MM-Flyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik_W Visa inlägg
    En sak som du måste åtgärda är stötstången från skevrodret på undre vingen till dito på övre vingen. Som det är tänkt så skall man montera roderhorn på roderytorna och ansluta stötstången till dessa. Detta gör att rodrens rörelser inte kommer att bli symmetriska eftersom linjerna mellan rodrens och stöstångsanslutningarnas vridpunkter inte kommer att bli parallella. Modifiera istället anslutningarna och gör de mitt i bakkanten på skevrodren så kommer din Pitts att rolla som på ett snöre - i alla hastigheter!

    Jag kan fixa foto på hur jag har gjort på min Pitts Python lite senare.

    // Fredrik W
    Absolut! Jag vill gärna se hur du löst det.
    Återfallspilot - flyger både plankor och vispar

  6. #6

    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    658
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Jag har en S-Bach fr HK, stället viker sig vid måttligt hårda landningar om det inte slits los fr kroppen.
    Lim verkar kosta guld i Asien för det har de varit snåla som f.n med.
    Lack på motorspantet var det inte tal om, ändå var den avsedd för metanolare.
    Köper man billigt fr HK är det bara att metodiskt komplettera ställ-infästning, skarvar mm.
    Denna ser fin ut invändigt.
    Lycka till med uppdateringen. Skall bli kul att följa.
    // Mats W
    Flygsmurfen

  7. #7
    KaptenGnissels avatar
    Reg.datum
    Mar 2014
    Inlägg
    59
    Jobb
    Elektronikkonstruktör
    Klubb
    MM-Flyg

    Standard

    Verkar inte vara många som säljer den Fuel Proofer som jag använde när det begav sig senast.
    Har läst några trådar i ämnet och lösningarna varierar

    Späd trälim med vatten till "kaffegrädde" och måla alla brandväggar och spant.

    Späd 30 epoxi med t-röd och måla på samma sätt.

    etc...

    Jag har en burk International båtlack (varnish) som kanske skulle kunna funka. Har ni kanske fler förslag?
    Återfallspilot - flyger både plankor och vispar

  8. #8
    Matsas avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    601
    Jobb
    Raggare
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb / Spinn, Söderköping

    Standard

    Biltemas lamineringsepoxy har en bra konsistens att måla på med pensel direkt.

    Matsa...

  9. #9
    KaptenGnissels avatar
    Reg.datum
    Mar 2014
    Inlägg
    59
    Jobb
    Elektronikkonstruktör
    Klubb
    MM-Flyg

    Standard

    Är lite känslig för epoxi. Nasty stuff. Står man ute medan man blandar och penslar går det kanske bra.
    De har även mikroglasballonger att blanda i om man vill göra "smeten" lättare.
    Återfallspilot - flyger både plankor och vispar

  10. #10
    KaptenGnissels avatar
    Reg.datum
    Mar 2014
    Inlägg
    59
    Jobb
    Elektronikkonstruktör
    Klubb
    MM-Flyg

    Standard

    Uppdatering

    Skevrodren på plats. De medföljande gångjärnen tyckte jag inte alls om. De bestod av en sorts rund teflonskiva med en liten spalt i mitten för att rörelsen skall gå lättare. Kanske är det så man gör nuförtiden. De gick bort och ersattes av Du-Bro traditionella gångjärn. Dessa fästes med super epoxi och lite litiumfett i axeln så att lim inte skall tränga in.




    Det tog lite tid innan jag lyckades lokalisera fästhålen för konsolerna till vingstöttorna. Här skall det in några korta aluminiumbitar i vilken stöttorna skruvas fast.




    Som sista moment idag blev det att sammanfoga de undre vinghalvorna. Passformen mot kroppen lämnar en hel del i övrigt att önska. Det glappar även betänkligt den främre styrpinnen i vingens framkant mot hålet i kroppen. Här behövs åtgärder.

    Motorn syns till vänster i bild - en 4T Magnum 80. Har kört denna med 13x6 propeller men funderar på att gå upp till 14. Cowlingen screenar mer än halva propellern som det är nu. Kommentarer?



    Beställde även motorbock och tank idag på Ebay från en engelsk firma som jag handlat hos tidigare. Det tog inte en timme ens innan de hade levererat. Trevligt!

    Frågan är nu; jag har en drös med gamla Hitec (HS-300) och Sanwa (SR-631) standardservon. De fungerar som de skall i en bänktest utan belastning men de är tyvärr mer än 20 år gamla. Om man gör en snabb koll på Ebay hittar jag Tower Pro MG-995 digitala metalldrevsservon för ca 50 spänn styck. Enligt databladet piskar dessa servon levande skiten ur mina gamla servon både i vridmoment och snabbhet. De gamla servona har tjänat väl och vär säkra som amen i kyrkan men efter att legat i en låda så länge vet jag ärligt talat inte hur jag ska göra.
    Återfallspilot - flyger både plankor och vispar

  11. #11

    Standard

    Alla kommer att säga att 995 suger, både i kvalitet och precision. Det finns en efterföljare som heter 996r, och den har åtminståne bättre precision enligt reviews. Jag har läst om dem och det verkar som om man har tur och de funkar så blir man nöjd, men vissa har haft otur och de har brunnit. Vill man vara säker så ska man köpa kvalitet typ hitec vill man chansa och komma undan billigare i pris kan man köpa tex powerhd/turnigy 1501mg. De har funkat fint i min ultimate i samma storlek som ditt plan är.

    Annars tror jag vanliga std nylondrevade typ hitec/futaba funkar bra i storlek på modell, de finns ju för nån hundring i sverige.

  12. #12
    KaptenGnissels avatar
    Reg.datum
    Mar 2014
    Inlägg
    59
    Jobb
    Elektronikkonstruktör
    Klubb
    MM-Flyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av cykelbud Visa inlägg
    Alla kommer att säga att 995 suger, både i kvalitet och precision. Det finns en efterföljare som heter 996r, och den har åtminståne bättre precision enligt reviews. Jag har läst om dem och det verkar som om man har tur och de funkar så blir man nöjd, men vissa har haft otur och de har brunnit. Vill man vara säker så ska man köpa kvalitet typ hitec vill man chansa och komma undan billigare i pris kan man köpa tex powerhd/turnigy 1501mg. De har funkat fint i min ultimate i samma storlek som ditt plan är.

    Annars tror jag vanliga std nylondrevade typ hitec/futaba funkar bra i storlek på modell, de finns ju för nån hundring i sverige.
    Kikade runt lite på betygsättning av MG995 och det var ord och inga visor. Det får bli någon annan typ då.
    Återfallspilot - flyger både plankor och vispar

  13. #13

    Standard

    Hitec 645mg är väl annars en klassiker som alla rekommenderar, de är av bra kvalitet samt analoga så de drar inte så mycket ström.

  14. #14

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 825
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om du vet att dom gamla servona fungerar bra så är ju det ofta lite bättre än att sätta in nya, billiga servon som man inte har en aning om dom fungerar eller inte... Och förbränningsmotordrivna kärror ställer ju lite högre krav på främst vibrationståligheten hos servona.
    Om du "torrkör" dom gamla lite (gärna med belastning) så borde du ju se om dom fortfarande fungerar lika bra. I stort sett är det väl bara potentiometern som kan bli lite sämre av att ligga och inte användas men kör du servona med belastning borde du kunna se om du har några sådana bekymmer. Men behöver du mera kraftfulla servon än dina gamla standardservon så är säkert Hitec 645mg ett bra köp. Fast standardservon klarar ofta mera än man tror - i alla fall när det inte gäller servon till stora och tunga 3D-kärror som kräver mera styrka i servona.
    Sen finns det ju också nya standardservon ifrån Hitec och Futaba till synnerligen överkomliga priser.
    Roger

  15. #15
    KaptenGnissels avatar
    Reg.datum
    Mar 2014
    Inlägg
    59
    Jobb
    Elektronikkonstruktör
    Klubb
    MM-Flyg

    Standard

    Jag var lite inne på samma linje så jag beställde en servotestare samtidigt som jag lade en order på 4 st Turnigy TGY-4409MD standardservon hos HK av ren nyfikenhet. Tänker ta isär dem och se över kabelanslutningar m m. Även om Sanwa/Hitec servona är gamla har de nog byggkvaliteten som krävs för metanoldrift samt att de ledigt drar 3,5 Kpcm. De tillverkades i en tid då eldrift var något exotiskt och OS, Enya, Webra, SuperTigre och Rossi härskade på fälten.
    Återfallspilot - flyger både plankor och vispar

  16. #16
    KaptenGnissels avatar
    Reg.datum
    Mar 2014
    Inlägg
    59
    Jobb
    Elektronikkonstruktör
    Klubb
    MM-Flyg

    Standard

    Uppdatering 6/6 2014

    I väntan på servona har jag börjat kika på den stora utmaningen dvs anpassningen av motorhuset till min Magnum 80 motor. Det finns rätt gott om plats i cowlingen som är stor som en salladsskål ungefär. Tyvärr visade det sig att det befintliga motorfästet sticker ut lite för långt, ca 20 mm, vilket gör att propellern och topplocket hamnar för långt fram. Topplocket tar i cowlingens främre rim som är svängd inåt.




    Det som måste göras är att korta motorfäste/brandvägg med dessa 20 mm. En inte helt lätt uppgift utan att bygga om hela "kuben". Plattan är dessutom vinklad ner/höger med några grader för att kompensera för vridmoment och kraftvektor. Att bibehålla dessa vinklar blir pilligt men man får mäta upp referenspunkter i varje hörn och se till att skillnaderna i längdmått mellan punkterna i nuvarande kub och den avkortade kuben blir det samma. Andra trix och knep som underlättar tas tacksamt emot.

    Återfallspilot - flyger både plankor och vispar

  17. #17
    Coxs avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    183
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Lite synd att fästet kom limmat ifrån fabrik, på en del ARF'er så är det lite justermån...
    Lätt hålen krångkar väl till det lite också, men det är bara att rita av och kapa av jämnt över hela boxen så behålls motorvinklarna;

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0743.jpg 
Visningar:	137 
Storlek:	81,4 KB 
Id:	45948
    Kör så det ryker!

  18. #18
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 946
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Inte alls omöjligt!

    Så här hade JAG gjort. Det är givetvis upp till var och en att bygga som han vill...
    Nåväl, mätt 20 mm från varje hörn bakåt till det tänkta "sågsnittet". Såga av!
    Klä insidan av varje lättningshål som ser ut som en trekant, med 2mm ply. Alltså ner till mitten av totala lättningshålet.
    Såga till och limma fast ett nytt motorspant i (minst) 3mm ply, samt förstärk hörnvinklarna mellan motorspantet och dom tidigare limmade 2mm ply-skivorna med rejäla trekantslister (20x20 mm) inuti lådan.

    Den lilla viktökningen som plywood gör kommer nog inte att ha någon avgörande skillnad. Styrkan blir dock betydligt bättre än "ARF-plywooden".

    Motorvinkeln neråt/höger kan du ju justera med brickor mellan motorfästet och spantet.

    Lycka till!!
    Retroholic!

  19. #19
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om du väljer kinaservon så öppna dem och ta fram limpistolen och säkra varje kabel som det är gjort i dina gamla servon. Jag har specifikt slutat med kinaservon till metanol, de håller för dåligt. Jag har haft tur och lyckas ta ner ett plan helt där ena skevservot stod stilla och sida låste sig på 10 graders utslag. efter det använder jag aldrig mer PowerHD. Jag flyger ett plan som fortfarande har 3 st 20 år gamla hitec servon 300. Ett servo ligger i en skog där vingen slogs itu, aldrig upphittat men helt sist vi såg det, ett servo har potentiometern gått sönder i men 3 stycken lever fortfarande.
    fredrik

  20. #20
    KaptenGnissels avatar
    Reg.datum
    Mar 2014
    Inlägg
    59
    Jobb
    Elektronikkonstruktör
    Klubb
    MM-Flyg

    Standard

    Efter ha kikat på era förslag, mediterat över risker, arbetsinsats m m och mätt otaliga gånger har jag slutligen bestämt mig för att gå på Thomas linje, dvs sätta motorspantet i samma plan som den stora bakre cirkulära brandväggen. Jag tror det blir enklast så. Det ger lite mer flexibilitet att sätta brickor i de fyra fästpunkterna för motorfästet mot spantet för att korrigera för kraftvektorn.

    Frågor till Thomas:
    1. För att klargöra; skall jag inte gå hela vägen ner till cirkulära brandväggen med 2mm plywooden?
    2. Vilket material till trekantslisten?


    Servo-problematiken så...
    Hämtade mina nyinköpta TGY-4409MD i lördags och provkörde dem. Efter det tog jag isär dem och inspekterade innehållet. Som varandes elektronikkonstruktör själv till yrket tycker jag att det ser hyfsat godkänt ut. Man har silikonat kablarnas ändpunkter där de är sårbara. Lite mer silikon hade jag kanske kunnat önska.




    Efter en liten omgång med limpistolen...




    Nyfiken på hur mina gamla servon såg ut, plockade jag isär ett par av dem. Första bilden nedan visar ett Hitec HS-422 standardservo som är 22 år gammalt. Som synes, en blandning av SMD komponenter och traditionella hålmonterade. Inte särskilt mycket avlastning på kablarna här men lödningarna håller hög klass. Trots detta har detta servot tjänstgjort i minst tre olika metanolmodeller i ett par års tid.
    En förklaring till varför dessa är pålitligare kan vara att så här gamla servon är lödda med ett lödtenn bestående av 40% bly och 60 % tenn vilket var standard innan RoHS direktivet trädde i kraft. RoHS godkänt lödtenn innehåller inget bly och detta gör att lödförbandet blir sprött och hårt förutom att det kräver en högre temperatur. Bra för miljön, dåligt för pålitligheten.




    Sista bilden är en av mina Sanwa SR-631 servon. Dessa servon är närmare 25 år. Här är det bara hålmonterade komponenter. Ett ingenjörsmässigt konststycke att knåpa ihop dessa relativt stora komponenter på en såpass liten yta. Duktiga japaner! Det ser gediget ut. Passformen på mekanik och plasthölje är suveränt gjord. Intressant att motorn är monterad som en komponent direkt på mönsterkortet.

    Återfallspilot - flyger både plankor och vispar

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •