Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 24 av 24

Ämne: Byggtråd: konvertering till Metanol - HK Super Pitts 12

  1. #21

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KaptenGnissel Visa inlägg
    Frågor till Thomas:
    1. För att klargöra; skall jag inte gå hela vägen ner till cirkulära brandväggen med 2mm plywooden?
    2. Vilket material till trekantslisten?

    1.
    Självklart kan du göra det! Och hålsåga upp lättningshål efteråt i plywooden (förslagsvis i dom gamla trekantshålen) för att komma åt ditten å datten. D.v.s. skruvar, slangar osv.

    2.
    Jag brukar använda ca 20x20 mm hård trekantslist i balsa.
    Syns kanske dåligt på bilden, men så här blev det på min "Cassutt" med 52cc bensinare...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20140608_215607[1].jpg 
Visningar:	136 
Storlek:	79,0 KB 
Id:	45980
    Retroholic!

  2. #22
    KaptenGnissels avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    60
    Jobb
    Elektronikkonstruktör
    Klubb
    MM-Flyg

    Standard

    Dags för en uppdatering.

    Jag har legat lite lågt med bygget ett tag då jag bl a varit upptagen med att "forska" på de billiga MG995 servona nedan då det finns potential i dessa om jag skulle lyckas med moddarna.

    Åter till Pittsen då. Motorboxen behövde kortas ner med 20 mm. Det gjordes enligt Thomas genom att såga av boxen i ett parallellt plan med första, stora brandväggen för att motorbockens plan skulle vara vinkelrät mot både horisontal och vertikalplanet. En Fein Multimaster är värd sin vikt i guld för såna här operationer.

    Därefter kläddes boxen invändigt med 2 mm ply på alla fyra sidorna och förstärktes i hörnen med balsa trekantlist. Den gamla, 3+3mm plywood väggen som bär motorbocken återanvändes och limmades fast med expoxi.






    Så! På med motorn då. Det gamla motorfästet hade en kompensationsvinkel åt höger på 1,5 grader men konstigt nog 0 grader vinkel neråt. Trots det lade jag till en motsvarande vinkling ner med samma storlek, 1,5 grader. Ni som är duktiga på det här med kompensationsvinklar får gärna kommentera valda vinklar.

    Nu skall hela denna främre del målas med lamineringsepoxi blandat med mikroglasballonger (alltid lättar det något). Eftersom den främre brandväggen som motorfästet sitter fast på är perforerat och det saknas en spärr för olja och smuts m m in mot modellens inre måste det nog till någon plastfilm som spärrar mellan motor/tank och radion. Hela vägen från motorbock fram till denna plastspärr måste målas med epoxiblandningen.




    Jag är skapligt nöjd med hur det fortskrider än så länge dock är jag lite orolig för viktfördelningen. Kroppen är mycket framtung nu men jag har ännu inte provat med vingar och ställ på plats. Bättre att den är framtung än baktung i all fall.

    Motoraxel och propeller sticker ut precis lagom mycket från cowlingens rim. Dags att börja ägna tid åt vingarna igen.




    Återfallspilot - flyger både plankor och vispar

  3. #23

    Standard

    Snyggt! Väldigt tjusigt!
    Brandväggen kan du täcka med tunn balsa som bränslesäkras, så är det gjort på min (nästan bortgångna) geebee r3 som också har rejält stor kropp.

  4. #24

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Ser riktigt stabilt ut!
    Och som cykelbud säger, hålen in i kroppen bör nog täckas med något. Tunn bränslesäkrad balsa duger!
    Retroholic!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •