Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Nybörjarhelikopter till 6-8 åringar

  1. #1

    Standard Nybörjarhelikopter till 6-8 åringar

    Hej alla!

    Vad ska man välja för helikopter till en 6-8 åringar. Vi har köpt några såna där billiga på typ teknikmagasinet och Conrad.se för 3-400:- någonting tidigare som de flög med förvånansvärt bra faktiskt, ni vet säkert vilka jag menar - asbilliga leksaker. Problemet är ju att de går relativt lätt sönder när de kraschar några gånger, det gör väl alla helikoptrar, men till dessa finns inga reservdelar.

    Vill vara tydlig med att det är menat som en leksak till mina barn, men har tröttnat lite på att de går sönder efter några flygdagar och inte går att reparera.

    Så mina kriterier är egentligen följande:
    Eldrift.
    Ska flygas i första hand inomhus där takhöjd är 2.4 meter, men går det utomhus är det ju kul såklart.
    Hyffsat tyst.
    Ska gå att repareras på alla möjliga sätt när rotorlänkar eller vad de nu heter m.m. går sönder.
    Inte alltför dyra reservdelar
    Någorlunda lättflygna - för det billiga skräpet är åtminstone lättfluget.
    Prisbild 1000-1750:- nånting.

    Någon nämnde Blade tidigare, men finns de i så små storlekar så det är rimligt att köra utomhus?
    Tänkte på exempelvis denna?
    http://www.hobbex.se/sv/artiklar/bla...opter-rtf.html

    Annars såg den här också rätt ok ut, men går den verkligen att reparera lätt?

    http://www.hobbex.se/sv/artiklar/cop...l-24g-rtf.html

    Någon som har erfarenhet av dessa?

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tänk på att takhöjden och utrymmet överhuvudtaget är oerhört begränsat i en vanlig villa/lägenhet och en 6-8-åring har normalt heller inte den finmotorik som behövs för heliflyg med precision på små utrymmen så jag tror helt enkelt inte att det kommer att fungera bra - såvida vi inte talar om utrymmen liknande en gympahall. Skall ni absolut flyga inomhus i ett hus/lägenhet så kolla t ex en liten multikopter istället - t ex nåt a'la Hubsan's små modeller.
    Roger

  3. #3

    Standard

    Jo, jag vet att utrymmet är begränsat, men de har som sagt flugit bra med lätta helikoptrar tidigare på det utrymmet, typ modell denna:
    http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?...%20NightFlame&

    Det har gått alldeles utmärkt, kidsen har haft förvånansvärt bra precision med dem, men kraschar gör väl alla ibland, särskilt i början och vad jag letar efter är väl egentligen något sådant lätt men som det finns alla reservdelar till så man kan reparera den.
    Det finns ju reservdelskit till dessa också, men i regel är det stabilisator armar samt kanske rotorblad som hänger med, och det är inte så mycket de som går sönder utan snarare länkarna eller länkinfästningar, och de går inte att byta på dessa.

    Det hör ju till saken också att så små helikoptrar har ju inte superkraftiga motorer så de kör inte sönder huset heller om man råkar krocka med något.

  4. #4
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    En sån här har jag. Riktigt rolig och tål mycket.
    Fins på teknikmagasinet med. Men delar är billigast på ebay.

    http://www.rchobbysweden.se/inomhusf...per-combo-rtf/

    Micro copter heter den på teknikmagasinet.

    Men hubsan quadarna är också riktigt roliga oxh tål mycket stryk.

    Jag flyger båda i mitt vardagsrum utan problem. ;-)

  5. #5

    Standard

    Håller med om att V911 passar bra.
    En sådan har min 8åring och den flyger han både inomhus och utomhus med.
    /MA

  6. #6

    Standard

    V911 ser fin ut, men hur är det med reservdelar när något går sönder, det är nästan det viktigaste kriteriet, för gå sönder lär den göra förr eller senare

  7. #7
    Henke80s avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    234
    Jobb
    Avfuktsbyggare
    Klubb
    Jönköping rfk

    Standard

    Hej.

    Rctoys.se har en del nyttiga reservdelar till v911.

    Jag gjorde så att jag köpte en hel bag med delar från banggood.com
    Tar flera veckor att få hem men de är billiga o ingen frakt. Jag har inte heller åkt på
    någon tull.

    Men tar tid som sagt va. De har ju även v929 quad som ska vara lätt o tålig. Köp rätt sändare så kan man binda både quad o heli till samma.

    Mvh Henrik

  8. #8
    Henke80s avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    234
    Jobb
    Avfuktsbyggare
    Klubb
    Jönköping rfk

    Standard

    Just det.

    Finns uppgraderingar till denna maskinen med.

    Har inte kollat upp vilka som har de bara.

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Tänk på att takhöjden och utrymmet överhuvudtaget är oerhört begränsat i en vanlig villa/lägenhet och en 6-8-åring har normalt heller inte den finmotorik som behövs för heliflyg med precision på små utrymmen så jag tror helt enkelt inte att det kommer att fungera bra - såvida vi inte talar om utrymmen liknande en gympahall. Skall ni absolut flyga inomhus i ett hus/lägenhet så kolla t ex en liten multikopter istället - t ex nåt a'la Hubsan's små modeller.
    Roger
    Underskatta inte knattarna.

  10. #10

    Standard

    http://www.banggood.com/Wholesale-Sy...r-p-48760.html

    Denna är asbillig och reservdelar är nästan gratis. Bara leveranstiden på 3 veckor som är negativt.

  11. #11


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Marimar Visa inlägg

    Någon nämnde Blade tidigare, men finns de i så små storlekar så det är rimligt att köra utomhus?
    Jag har en Blade Nano och upplever den som i det närmaste oförstörbar. Den är så lätt att inget händer fast man med berått mod flyger rakt in i väggen. Om den räknas som lättflugen vet jag inte, men min grabb flög omkring med den några minuter på egen hand fast han aldrig i hela livet provat helikopter. När det var dags att landa så sa jag åt honom att dra av gasen bara. Då singlade Bladen ner helt stillsamt och lade sig i gräset. Bara att plocka upp och fortsätta flyga.

  12. #12
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Blade msr, tycker jag är en av dom bästa nybörjar helisar som passar in på dina önskemål, flyger lite som en coaxial men är betydligt roligare, gott om delar i sverige billiga batterier mm
    http://www.rubinrc.se/product_info.p...oducts_id=5188

  13. #13

    Standard

    Blade scout cx passar en 6-8åring perfekt och finns reservdelar och flyger bra inne samt ute vindstilla dagar. Har en till salu som min grabb flugit två gånger och som är som ny med div reservdelar. Pm vid intresse.

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MrOnk Visa inlägg
    Blade scout cx passar en 6-8åring perfekt och finns reservdelar och flyger bra inne samt ute vindstilla dagar. Har en till salu som min grabb flugit två gånger och som är som ny med div reservdelar. Pm vid intresse.
    Jag skulle starkt avråda från att flyga mindre coaxer utomhus(mindre an Big Lama) även om man tror att det är vindstilla, för dom försvinner förvånansvärt fort

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •