Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Pixhawk och 6S hur gör ni?

  1. #1

    Standard Pixhawk och 6S hur gör ni?

    Hej,

    Hur ger ni ström till pixhawken när ni kör med 6S lipo? Vad är best practice egentligen!?

    Jag planerar att parallelkoppla 2 st 6S och att använda mig av attopilot 180A som på bilden från wikin:
    http://copter.ardupilot.com/wiki/com...ion_to_Pixhawk

    Den visar dock inte hur man får ström till pixhawken på bästa sätt.

    Min hexa kommer att kunna dra(sällan eller aldrig men ändå) 102A vid max.

    Ska man köra med en UBEC från ett av batterierna(här känns det som att det kommer kunna bli snedfördelad urladdning mellan batterierna om det ena drar mer än det andra?).

    Eller är det helt enkelt enklast att köra med ett mindre batteri och UBEC för att ge kraft till pixhawken och mäta ström etc genom attopilot-kortet som på wikibilden?

    Eller borde jag göra på något helt annat sätt? Alla tips mottages : )

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Varför inte mata ubecen från båda batterierna parallellt?

    Teoretiskt sett, om kablar & kontakter har samma resistans så drar det ju jämnt på ackarna.

    Den lilla snedfördelning man ev får är helt försumbar, och det är den förmodligen också om du matar från den ena enbart också. Åtminstonde om du har lite marginaler på urladdningen. Kör man hela vägen in i väggen på kapaciteten så har man ju för lite marginaler och riskerar att sabba ackarna.

    Jag kan inte Pixhawken, men kolla noga bara så du kopplar rätt och inte skapar strömslingor mellan ingångs/utgångssidan. Det brukar vara obra, och vad man skall undvika där står säkert i pixhawkens manual.

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    jag har ingen pixhawk men kommer att införskaffa troligen vid nästa gennreation för att byhta ut mina apm. men på mina apm kör jag nu parallelt 2 6s 3000mah till attopilot 180a från den går det vidare till min ubec och mina esc.drar totalt 16a på min hexa. vid hovring.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Helt rätt: Stoppa in allt som drar ström efter sensorn, naturligtvis.

    Är lite intresserad av Pixhawken, tänkte använda den i nästa copterbygge.

  5. #5
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Serie koppla batterierna därefter kopplar ni i strömsensorn, med fördel koppla till ett distributionsboard, koppla här in era bec, esc, vtx.... Tänk bara på att viss utrustning smittat med smutsig signal när dessa kopplas in, använd filter vid behov.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Serie koppla batterierna därefter kopplar ni i strömsensorn, med fördel koppla till ett distributionsboard, koppla här in era bec, esc, vtx.... Tänk bara på att viss utrustning smittat med smutsig signal när dessa kopplas in, använd filter vid behov.
    Jag vill inte ha ut mer kräm så jag har tänkt parallelkoppla dem.

    Det är så jag har tänkt göra men jag behöver ha kretsen(attopilot) i mellan batterierna och mitt PDB-bord för att mäta volt/strömstyrkan i batterierna via pixhawken. Dock så finns det inget sätt (som jag känner till) att ge ström till pixhawken via attopilotkortet. Därav min fråga hur man bäst ger ström till pixhawken när man kör med attopilot 180A kortet. Kanske missar jag något. Verkar som ett tredje batteri är ett måste: batteri -> UBEC -> pixhawken. Gör jag så finns det redan en jordkabel till poweringången som går ifrån attopilotkretsen så hur gör jag då med den som kommer från UBECen!? Kopplar ihop dem?

    Edit:
    Tror jag är med på hur du menar nu. Jag kan ju faktiskt koppla en extra ESC till PDB och ta strömmen ifrån den till pixhawken. Inte en så dum idé. Var det så du menade?
    Senast redigerat av kuling den 2014-05-29 klockan 10:01.

  7. #7
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Serie eller parallell, spelar ingen roll, det är samma förfarande. Måste stå i bruks anvisningen hur du skall göra, annars får du väl vända dig till de du köpt den av.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Gör bara som alla säger koppla din voltregulator efter din attopilot annars får du ju inte fram rätt siffror på din strömförbrukning.

    DET SÄMSTA DU KAN GÖRA ÄR ATT TA STRÖM IFRÅN ETT ESC!

    Citat Ursprungligen postat av kuling Visa inlägg
    Jag vill inte ha ut mer kräm så jag har tänkt parallelkoppla dem.

    Det är så jag har tänkt göra men jag behöver ha kretsen(attopilot) i mellan batterierna och mitt PDB-bord för att mäta volt/strömstyrkan i batterierna via pixhawken. Dock så finns det inget sätt (som jag känner till) att ge ström till pixhawken via attopilotkortet. Därav min fråga hur man bäst ger ström till pixhawken när man kör med attopilot 180A kortet. Kanske missar jag något. Verkar som ett tredje batteri är ett måste: batteri -> UBEC -> pixhawken. Gör jag så finns det redan en jordkabel till poweringången som går ifrån attopilotkretsen så hur gör jag då med den som kommer från UBECen!? Kopplar ihop dem?

    Edit:
    Tror jag är med på hur du menar nu. Jag kan ju faktiskt koppla en extra ESC till PDB och ta strömmen ifrån den till pixhawken. Inte en så dum idé. Var det så du menade?

  9. #9

    Standard

    Kommer köra som Grimm visar i sin tråd här: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post342151 Härligt med internet och personer som Grimm som delar sin info : ) Edit: Och tack till alla andra som också delade sina tankar och idéer!!
    Citat Ursprungligen postat av eAk Visa inlägg
    Gör bara som alla säger koppla din voltregulator efter din attopilot annars får du ju inte fram rätt siffror på din strömförbrukning. DET SÄMSTA DU KAN GÖRA ÄR ATT TA STRÖM IFRÅN ETT ESC!
    Senast redigerat av kuling den 2014-05-31 klockan 00:11.

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Okej själv kopplar jag ett par 6s parallelt till attopilot från attopilot till ström distruberings delen på min multirotor. från den till alla esc, en ubec och en ställbar spänningsregulator förnärvarande ställd på 10v till gimbal och fpv prylar.
    att ha ett separat extra batteri undgår mitt förstånd.
    om nu pixhawk har inbyggd spänningsregulator? hade jag kopplat direkt från attopilot till pixhawk och kört min separata spän ningsregulator vidare till gimbal och fpv prylar.

    Citat Ursprungligen postat av kuling Visa inlägg
    Kommer köra som Grimm visar i sin tråd här: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post342151 Härligt med internet och personer som Grimm som delar sin info : ) Edit: Och tack till alla andra som också delade sina tankar och idéer!!

  11. #11

    Standard

    Jag kan inte köra med standard attopilot(90A) eftersom min maskin kommer kunna ha för högströmstyrka för den(kommer troligtvis aldrig hända men jag tar höjd för det). Därför måste jag använda 180A varianten av attopilot och ifrån den går det tyvärr inte att direkt strömförsörja pixhawken som det gör med 90A kortet.

    Jag är relativt ny på detta och ser helt enkelt inte hur din lösning ser ut framför mig, men att kunna slippa extra batteriet är såklart något jag skulle vilja föredra. I din variant ser jag inte vart jag ska koppla in UBECen, direkt ifrån mitt PDB!? Det här är det strömdistribueringskort som jag tänkt använda mig av till mina ESCer:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1081.jpg 
Visningar:	95 
Storlek:	294,2 KB 
Id:	45791
    Håller en UBEC för det?



    Citat Ursprungligen postat av eAk Visa inlägg
    Okej själv kopplar jag ett par 6s parallelt till attopilot från attopilot till ström distruberings delen på min multirotor. från den till alla esc, en ubec och en ställbar spänningsregulator förnärvarande ställd på 10v till gimbal och fpv prylar.
    att ha ett separat extra batteri undgår mitt förstånd.
    om nu pixhawk har inbyggd spänningsregulator? hade jag kopplat direkt från attopilot till pixhawk och kört min separata spän ningsregulator vidare till gimbal och fpv prylar.

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    90a 180a och 320a eller vad den kraftigaste är på är typ samma. Tror du pratar om orginalet från 3dr den klarar inte ens 6s!!! Den är för max 4s och 90a med inbyggt ubec. Till attopilot krävs ubec om inte pixhawk har fått en egen inbyggd ubec.

  13. #13

    Standard

    Jag förstår det men jag förstår inte hur jag ska koppla in UBECen. Och det är det som är mitt dilemma.

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Löda oå den vid utgången på din attopilot eller lämpligt ställe som ström flrdelnings kort. Sedan om oixhawk tar standard servo kontalter flr strömen eller kråver en sådan vit liten kontakt har jag ingen koll på.

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av eAk Visa inlägg
    Löda oå den vid utgången på din attopilot eller lämpligt ställe som ström flrdelnings kort. Sedan om oixhawk tar standard servo kontalter flr strömen eller kråver en sådan vit liten kontakt har jag ingen koll på.
    Det är ingen risk att man bränner ut den då? Denna:
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=285
    ska klara 6S LiPo upp till 26 volt. Den volten når jag aldrig men amperen kan bli upp till 102 om alla sex motorer skulle gå på fullt. Kan den hantera det? Det står:
    Klarar 3 A konstant belastning.
    Men det kanske är ut?

    Tack för dina svar : )

  16. #16

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Deb blir säkert bra. Du kommer inte dra mycket mer än 500ma ur den med flygkontrollen.

  17. #17

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    82
    Jobb
    Försvarsmakten

    Standard

    Det är händelsevis ingen som ligger på en pixhawk och vill sälja den?

  18. #18

    Standard

    Hur är det med PixHawk idag, de hade ju lite problem i slutet på 2013, men det är ju ett halvår sedan. Ny produkt så det är väl lite sånt i början, men den har helt klart potential och nog är man ju lite sugen. =)
    https://store.3drobotics.com/products/3dr-pixhawk
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Du ska veta att det ofta krigas mellan fcforumen m.m så tro inte på allt du läser.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  20. #20

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Som jag nämnt tidigare tror i denna tråd känns bäst att vänta ut barnsjukdomarna och skaffa nästa version eller när mjukvaran kommit lite längre. Det enda extra man får i den nu vad jag förstått är ekf filtrering av sensorerna vilket ska ge bättre prestanda för autopilot och sådant. Men det or inte helt klart än ändå.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •