Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Radio till parkzone umx samt något att växa i

  1. #1

    Standard Radio till parkzone umx samt något att växa i

    Hej,

    Har fastnat för detta med rc flyg tack vare en vän som flyger
    Flygit ett par vändor med honom så nu har en egen parkzone landat hemma.
    Tänkte nu köpa mig en sändare men vart ska man lägga ribban? Vill kunna växa lite i storlek på plan och funktioner.

    Som de känns nu så dx6i kanske lite enkel? DX7s mer lagom, dx8 och 9 kanske lite väl eller är jag ute och cyklar.

    Mvh
    Micke

  2. #2
    Henke80s avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    234
    Jobb
    Avfuktsbyggare
    Klubb
    Jönköping rfk

    Standard

    Hej.

    Jag röstar på Frsky Taranis.

    Hört väldigt mycket bra om den och den är till bra pris för de pengarna.
    Mottagare är inte dyra. Finns både här i sverige och utomlands att få tag på.

    Finns en tråd om radion här inne. Bara att söka o läsa.

    Mvh Henrik

  3. #3
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Som Spektrum-ägare är jag såklart jävig...
    Hade en DX6i, funkade bra i några år innan jag ansåg den vara lite för enkel.
    Kör nu med DX8 och är väldigt nöjd.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  4. #4

    Standard

    Köpte en dx6i som första radio och den räcker väl egentligen gott och väl för mig, vet dock att det finns en del godis i de dyrare sändarna som jag kan tänka mig är praktiska att ha längre fram. Det enda jag saknat hittills är möjligheten att ställa ner hastigheten på servon för tex flaps.

    DX9 är ganska ny medan 7an och 8an har några år på nacken. Sen finns det ju även en nyare 6-kanalsradio.

    För mig var det en ekonomisk fråga men är ändå nöjd med mitt val. När jag väl bestämmer mig för en dyrare radio kommer jag ha lite bättre koll på vad jag vill ha i en radio.

    Generellt sett verkar folk dock rekommendera att man satsar på en en bättre radio redan från början.

    Vilket flygplan har du köpt?
    Senast redigerat av karl den 2014-05-30 klockan 21:49.
    /k

  5. #5

    Standard

    Har köpt mig en Parkzone UMZ P-51D Mustang.

    Provade som sagt en dx6i som i min värld kändes ok men sen e man ju lite pryltokig och såg att hobbyland här i Uppsala hade en dx7s då med mottagare för nästa plan som får bli en större.

  6. #6

    Standard

    Dåligt förstaplan skulle nog många säga men själv började med en umx spitfire och med mycket simulatorträning innan så gick det faktiskt bra. Dom kraschar ju inte så hårt heller och om du håller dig över en äng med högt gräs så ska det mycket till för göra någon som helst skada.
    /k

  7. #7

    Standard

    Håller med tidigare talare till mycket. Också jag började med um corsair sedan vidare till deras större warbirds. Parkzone planen flyger bra! Skulle gå på dx7s inte många kr mer en dx6i som också är en bra nybörjar radio men jag gillar 7an,8an som inte känns lika "plastig" som 6an. Ett tipps köp vad du en gör inte en begagnad vanlig dx7

  8. #8

    Standard

    Var någon lågvingat plan jag fick flyga ett par svängar och gick över förväntan men det har ju blivit rätt mycket flygande i simulator.

    Hobbylands DX7s med mottagare 2595 känns rätt överkomligt. Bara vädret blir bättre så man får ut och ta första flygningen....

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har du råd så är väl den nya DX9 en radio att växa med.
    Sen finns ju också en ny modell av DX6:an som bl a har "talande" telemetri och just att den kan tala är ju en klar fördel - http://www.mft.nu/?ProdID=355566
    Den numera "gamla" DX7S har ju telemetri men tyvärr ingen "talande" funktion vilket innebär att telemetrin är betydligt mindre användbar.
    Ett annat alternativ är ju som tidigare nämnts en FrSky Taranis kombinerad med t ex en Orange Spektrum-modul för att klara just BNF-kärror med Spektrum-mottagare. För övriga kärror skulle jag nog välja att köra FrSkys eget system om jag valde den sändaren för att bl a få ett bra telemetrisystem.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •