Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46

Ämne: Val av motor till Funjet Ultra?

  1. #1
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard Val av motor till Funjet Ultra?

    Hej!

    Beställde en Funjet Ultra häromdagen utan elektronik.

    Jag har reglage, servon samt ett urval av batterier men funderar lite på vad jag ska köra på för motor.
    hade tänkte köra den på 3-4s

    Hoppas på farter runt 170-200k km/h om det inte är för mycket begärt

    ni som har en funjet, vad kör ni på?
    kanske fins det någon som sitter på en lämplig motor som de kan tänkas sälja?

    mvh
    //Nicke

  2. #2

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Hej Nicke.......

    Jag byggde min med en MEGA EDF motor och en cam speedpropp 5*5 och 4 cells lipo.
    Vattenskar ut ett motorfäste i duralaluminium också för jag tyckte plastfästet såg klent ut!
    Toppfarten låg runt 240-250 km/h med denna setup.

    Kolla med HAB......de kan allt när det ska gå undan

    //Pierre

  3. #3
    petera38s avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Hejsan,

    Har en Mega motor liggande. Har kört den i en Funjet liknade uppsättning med ganska vass prestanda.Kommer inte i skrivande stund ihåg beteckningen på den, men om du är intresserat, så hör av dig, så skal du få detaljerna.
    Mvh
    /Pete
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  4. #4

    Standard

    Köp motorfäste från smallpartscnc.com

    Turnigy SK3 3659-1900kv
    CC ICE 100A
    6S 2700-3000mah
    APC Pylon 6.5x6

    ca 280km/h

    Detta var min tredje Funjet. Har en ny som ligger som ska få en Mega motor, Edge 200A, 6S 4000-5000. Målet är över 300km/h :-)


  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    200 eller 300 blir väldigt olika flygegenskaper pga vikten. Funjet är nog som trevligast med en lätt 4s setup enlig mig
    Superhero

  6. #6
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Tjena!

    tack för svar och tips.

    Pierre, har du specsen på motorn som du använde?

    Vill inte gå över 4s Setup då, precis som Henke sa så tror jag att den blir trevligare att flyga om man kan hålla vikten nere något.

    Jag var inne på HAB och snubblade över denna motor http://www.hab.se/borstlosmotor-3745...632-c-298.aspx
    vet dock inte om den är lämplig, står ju inte rekommenderad propp storlek.. Kanske är kv åt H*vette för högt?

    Mvh
    // Nicke

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NickeL Visa inlägg
    Tjena!

    tack för svar och tips.

    Pierre, har du specsen på motorn som du använde?

    Vill inte gå över 4s Setup då, precis som Henke sa så tror jag att den blir trevligare att flyga om man kan hålla vikten nere något.

    Jag var inne på HAB och snubblade över denna motor http://www.hab.se/borstlosmotor-3745...632-c-298.aspx
    vet dock inte om den är lämplig, står ju inte rekommenderad propp storlek.. Kanske är kv åt H*vette för högt?

    Mvh
    // Nicke
    En Mega 16/15/3 har Kv på 3000 och väger 80gram. Det är förvisso bara en tumregel att jämföra motorer med samma utseende, vikt och Kv. Jag minns grejor genom att göra noteringar i mina videos, här är en som ger dig lite kött på benen. 10år sedan, så youtube fannsi nte då tyvärr...

    http://henke.rchomepage.com/video/vip3.wmv
    Superhero

  8. #8
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    En Mega 16/15/3 har Kv på 3000 och väger 80gram. Det är förvisso bara en tumregel att jämföra motorer med samma utseende, vikt och Kv. Jag minns grejor genom att göra noteringar i mina videos, här är en som ger dig lite kött på benen. 10år sedan, så youtube fannsi nte då tyvärr...

    http://henke.rchomepage.com/video/vip3.wmv
    80g? det låter lite???
    motorn som ingår i MPX powerkit till Funjet ultra väger nästan 130g har jag för mig att det stod.
    hoppas dessutom slippa betala 800 kr för en motor :/

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NickeL Visa inlägg
    80g? det låter lite???
    motorn som ingår i MPX powerkit till Funjet ultra väger nästan 130g har jag för mig att det stod.
    hoppas dessutom slippa betala 800 kr för en motor :/
    Tack för tipset Henke, jag förstod poängen och det hjälper mig välja motor eftersom jag var lite fel ute om kv värdet.
    Superhero

  10. #10

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Mega acn 16/25 edf 2350 kv och då kör du med antingen 4.7*4.7 eller 5*5 graupnercam speedpropp.
    Då får du bra drag på 4 celler och en drivlina som håller...
    Jag hade över 200 flygningar med min innan jag sålde den och gick över till kolibri t25:-)
    Se till att ha ett bra reglage också.....jag hade ett 100 amp och ordentliga servo typ hs65 så blir det perfekt:-)
    Med denna drivlina kan du även trycka på med 5 eller 6 celler om du tycker det går för sakta men då blir det som Henke nämnde en betydligt tyngre kärra som inte är lika trevlig att flyga.....men om du vill så finns möjligheten i alla fall:-)
    Lycka till!
    Senast redigerat av darkling76 den 2014-06-02 klockan 08:25.

  11. #11
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Hejsan!

    Tack så mycket för tipset Pierre,

    det lutar åt att det blir någon sån där Mega motor.
    jag kikade lite i gömmorna och hittade en Scorpion Hk-2221-6 motor, den ligger på 4400 kv och 80g?
    max effekt är 525w på 3s skulle det kunna funka? http://www.scorpionsystem.com/catalo...k22/HK-2221-6/

    mvh
    // Nicke

  12. #12
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Jag har en 2223 4400kv motor på 82g som har varit i luften på ett hemmabygge, fail i min konstruktion då proppen inte fick nog med luft. Motsvarande HobbyKing motor som den Scorpion du länkar, men till ett pris som gör att man kan bränna några på vägen istället

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...er_4400KV.html

    Min tanke är att få på den på den på en Funjet eller klon tillsammans med 2200mAh 40C så småningom. Men har några andra projekt att fullfölja först

    Mitt val av den motorn byggde på maximalt varvtal till billig peng med existerande 2200mAh jag hade hemma för dv. projekt.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  13. #13
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Fluf, vad körde du för proppstorlek?

    verkar som att man borde kunna få ca 1300g statisk dragkraft, undrar om det räcker i en funjet på ca 900g..??

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vad skall du med statisk dragkraft till i en jättesnabb maskin? Det finns nog viktigare parametrar om du vill åka fort.
    Roger

  15. #15
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NickeL Visa inlägg
    Fluf, vad körde du för proppstorlek?

    verkar som att man borde kunna få ca 1300g statisk dragkraft, undrar om det räcker i en funjet på ca 900g..??
    Jag mekade lite med 4,5x4,5, 4,75x4,75 och 5x5, men då jag hade problem med att motorfästet blockade för mycket luft har jag inget exakt svar på den frågan, så köp et gäng i den storleken och testa
    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Vad skall du med statisk dragkraft till i en jättesnabb maskin? Det finns nog viktigare parametrar om du vill åka fort.
    Roger
    Precis, statiskt är ointressant, endast vid start behöver du någorlunda dragkraft innan du stallar propellern (liten högvarvig med hög stigning är svårstartad), sedan skall du bara ha mer fart, oväsentligt om du kan accelerera uppåt eller inte, du skall kunna accelerera på planflykt med den kärran
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  16. #16

    Standard

    4400kv låter alldeles för mycket men det är ju bara att testa.

    Har själv ett FJ ultra kit liggandes med ett 100amp 6cell esc och hs-65mg här hemma. Men har ingen motor..... Autopartner levererar inte den jag beställde så någon annan som vet en setup som gör 300+? Vill inte ha hobbyking motorn utan kvalitet.

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nog måste det väl finnas effektivare kärror än en skumvåffla om man vill åka riktigt fort...
    Åka hyfsat fort kan man säkert göra till en rimlig peng med en Våffla men skall det gå riktigt fort så måste det finnas effektivare maskiner - t ex F5D-kärror.
    Roger

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Nog måste det väl finnas effektivare kärror än en skumvåffla om man vill åka riktigt fort...
    Åka hyfsat fort kan man säkert göra till en rimlig peng med en Våffla men skall det gå riktigt fort så måste det finnas effektivare maskiner - t ex F5D-kärror.
    Roger
    Vad är utmaningen med att åka fort med en F5D? Älskar hur FunJet flyger och tänker hålla mig till att en dag så ska jag ha en med jet och då e det bra att ha flugit en hel del med en snabb eldriven. Att den ska gå 300km/h är för att jag ''tävlar'' med en klubbkompis vem som har den snabbaste ''skumvåfflan''. Han kör med dogfighter och jag med funjet.

  19. #19
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    I min 4s funjet kör jag på följande:

    Dr Mad Thrust 3300kv
    Turnigy Dlux 100A reglage
    Zippy 3000mah 40c 4s ackar
    Apc 6x5.5 E propeller
    hs 65 servon

    Skjuter på fint.. drygt 230km/h
    Finns några videor med den på youtube om du söker på funjet dr mad thrust (mitt användarnamn där är oleander85).

    Annars håller jag med matjon.. kör sk3 i min 6s funjet, flygegenskaperna är sämre, men farten och ljudet är bättre

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    neu - min tanke var att denna kärra måste kräva betydligt mycket mera effekt för att nå höga farter jämfört med en kärra byggd för ändamålet. Och jag trodde i min enfald att det var farten som var intressant och inte hur man till varje pris kan få en skumvåffla att gå så fort som möjligt. Men är drivfjädern främst det sistnämnda så är det väl bara att packa in mycket motor och kraftfulla ackar. Och i valet mellan en Dogfighter och en Funjet så låter det för mig mest logiskt att välja en Funjet som redskapet om man tävlar mot varandra...
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •