Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Gas till Kolobri turbin

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard Gas till Kolobri turbin

    Var skall man köpa gas till start av Kolobri turbin? Har fått rådet Siewerts gas från järnaffär. Här finns inte längre några järnaffären förutom systemet. Biltema har en flaska med blandning av propån och butan men den har ingen koppling utan det ser ut som man skall använda ett munstycke som vid sprutmålning.
    Tacksam för hjälp.

  2. #2

    Standard

    Du fick väl med en propanadpter (typ av kran) för gasen till turbinen? Biltema har en annan variant på burk med propan/butan som har standardgänga 7/16" som passar sådana kranar eller andra standardtillbehör som gasolköksbrännare m.m. http://www.biltema.se/sv/Fritid/Trad...anbutan-17623/
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  3. #3

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Hej Uno.......

    Du kan köpa Sieverts 2204 på Biltema.....i alla fall i butiken i Växjö.......där köpte jag för 59:- och 600ml

    //Pierre

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Tack för tips. Nej jag fick inte med någon kran till flaska. Vad för kran skall jag ha och var hittar jag den?
    Mvh Uno.

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    190
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    HAB har gasregulator till gastuben, där köpte jag min.


    //Sebbe

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Uno Visa inlägg
    Tack för tips. Nej jag fick inte med någon kran till flaska. Vad för kran skall jag ha och var hittar jag den?
    Mvh Uno.
    Du hittar den på www.sportsturbine.com och den exakta länken är http://www.sportsturbine.com/acatalo...type--193.html

    Har en burk Sievert köpt hos Karl Hedin och kranen passar klockrent till den. Sitter en gummipackning på kranen som sluter ordentligt tätt också. Borde dock gå att hitta en liknande kran eller någon annan lösning om du inte vill beställa från England. Dock går det i regel lika fort (och ibland snabbare) att beställa grejer från England än från Sverige.
    Senast redigerat av The Flyer den 2014-06-01 klockan 23:09.
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Uno Visa inlägg
    Tack för tips. Nej jag fick inte med någon kran till flaska. Vad för kran skall jag ha och var hittar jag den?
    Mvh Uno.

    Biltema har div olika brännare som är perfekta gaskranar. http://biltema.se/sv/Verktyg/Svetsni...rannare-17612/

    Kolibri är så liten så ben behöver väldigt lite gas vilket i sin tur gör att valet av gas är mindre kritiskt. Mycket gas ger kall flaska, lägre tryck och kall gas som brinner sämre och vise versa. Jag har en liten flaska från Sivert som är stor som en colaburk och den har räckt i två år för mig och räcker nog ett bra tag till.
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •