Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: Val av första modell

  1. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    - det heter ju radiostyrning.
    /Bo
    just ordet radiostyrning hänger kvar än idag..då gällde 22?-35mHz-->till dagens 2,4-5,8gHz med viss reservation, det finns en del mHz piloter kvar än men färre o färre blir dom. vilka radioapparater sänder på gHzband? Jag skulle kalla radiostyrning för sändarstyrning bara för att jävlas /m

  2. #22

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    multipass,
    Ja, eller sändarstyrning via radiovågor, det är ju det vi håller på med.

    /Bo

  3. #23

    Standard

    Liten uppdatering, det blev en bixler 2a men den kommer ju aldrig fram aaah dessa väntetider
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

  4. #24

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Under tiden du väntar kan jag passa på att tipsa om att om du ska flyga FPV med Bixler 2 kan det vara trevligt med lite extra utrymme för sändare, OSD osv. En alternativ möjlighet då är att öppna upp utrymmet i kroppen under motorn. Där finns ett förvånansvärt stort utrymme samt att det hjälper till att balansera planet lite med några saker lite bakom balanspunkten (CoG). Nackdelen är att det är lite pilligt att få igenom kablar om man gör det efter att planet limmats ihop vilket ju oftast är fallet om man inte köpt kit-varianten. Jag har videosändare, OSD och ett 500mAh batteri för videolänken där.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	WIN_20140725_150954.jpg 
Visningar:	133 
Storlek:	42,8 KB 
Id:	46768

  5. #25

    Standard

    Aha trevligt Tack för tipset!
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

  6. #26

    Standard

    En lite uppdatering på detta, planet kom aldrig fram och pengarna retunerades.. Idag kom det in på EU lagret så ett nytt är på G
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

  7. #27

    Standard

    Fick hem mitt efterlängtade paket igår, Bixler 2 ARF. Packade upp allt och det såg helt och trevligt ut Paketet i sig var det inte mycket att orda om brunt omslagspapper runt originalkartong..
    Att montera planet såg inte ut att vara någon vetenskap, men är det något speciellt man bör tänka på? Vad rekommenderas för nybörjare som jag, tänker på tex radiosetupen expo osv..
    Hoppas att kunna lägga lite tid på detta i helgen, har ju bara väntat sen i juni nu
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

  8. #28


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Välj hellre små maxutslag på rodren än större till att börja med. Stora utslag kan alltid ställa till det - speciellt om man är nybörjare och överkompenserar. Tror egentligen inte det är nödvändigt med expo på en sån kärra men runt 20 % brukar ju sällan ställa till några problem. Kolla dock om du skall ha positiv eller negativ expo - på t ex Futaba är det -20 % som gäller medan vissa andra märken i samma situation har + 20 %. Gör man fel där blir det liksom motsatt effekt...
    Roger

  9. #29

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Det enda jag tycker är farligt med att ha små roderutslag är höjden, bättre att lägga rejält med expo på den.
    har man en kärra som man fått cg lite galet kan man behöva all höjd som finns för att landa den med nosen tillräckligt högt.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  10. #30


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nja - håller inte riktigt med Simon. TP kan och skall man kolla innan man flyger och mycket expo och oerfaren flygare kan väldigt lätt ge överkompensation med mindre trevligt resultat. Har aldrig råkat ut för att "all" höjd och lite mera har behövts men det kanske beror på att jag alltid kollar TP - om än inte på millimetern när.
    Roger

  11. #31

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    givetvis ska man kolla tp och det gör jag alltid men som nybörjare glömde jag ofta det och i vissa lägen visste jag inte vart tp skulle vara och då är expon bra, men givetvis man ska aldrig ta för mycket av det goda.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  12. #32

    Standard

    Tar åt mig av de olika råden, kommer nog lite fler frågor i helgen
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

  13. #33

    Standard

    Då var Maiden av klarad, var ganska odramatisk ett par test kast för att kontrollera cg och kontrollytor, hade lyckats få höjdrodret fel men löste sig ganska snabbt fick nog en 15 starter innan det blev för mörkt. Flög ca 2 varv framför mig och övade sedan på landningen Är riktigt nöjd då plan och pilot är hela Detta firas med en staropramen half and half Vill passa på att tacka för den trevliga start hjälpen folk har ställt upp med här på forat, nog för att man flugit multi innan men plan är nytt
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

  14. #34

    Standard

    Skoj

    jag har faktiskt precis (igår) beställt min första kärra. La order på en FMS Cessna 182 (1400) hos UmeåRC. Vad jag har förstått ska det vara ett vettigt förstaplan.
    Ska nöta i sim nu innan det har monterats och ska luftas. Någon här med erfarenhet av ovan nämnda plan?

    Kommer f.k. bli medlem i RFK Fyris när planet är redo

  15. #35
    nimmiss avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    34
    Jobb
    Systemadministratör
    Klubb
    Ingen just nu men flyger i Luleå

    Standard

    Byggt ett par olika quaddar och känner som Henke.a att det verkar spännande med att utöka med ett flygplan. Verkar som mina vinter/vår projekt blir en tricopter och en Bixler 1.1

  16. #36

    Standard

    Ja att flyga blåste nytt liv i hobbyn för mig inte för jag tröttnat innan men längtar nu hem för att öva lite mera med planet
    Skywalker 1900
    Bixler 2


    Quads i lite olika storlekar

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •