Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: 2 blad istället för 3, vilken storlek?

  1. #1

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard 2 blad istället för 3, vilken storlek?

    Jag har en Durafly T-28 som original har en trebladig prop i storlek 10x7, pga ett dåligt fält här hemma så måste jag buklanda och då går propen sönder alldeles för ofta och jag tänkte ersätta den med en tvåbladig prop och hoppas den håller bättre.
    Vilken storlek ska jag ha då? 10x8? Fällbar? Var köpa för snabb leverans till hyfsat pris?

  2. #2

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Tumregel vid 3bl. -> 2bl. är att öka 10% i diameter och bibehålla samma stigning. D.v.s 11x7 i ditt fall.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Hur ser det ut om du sätter på en fällbar propeller? De borde ha en större chans att klara buklandning, men det är inte så snyggt på en warbird.
    fredrik

  4. #4

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Jag beställde ett par olika tvåbladiga, både 10x8 och 11x7, de borde komma idag så jag provar dom imorgon. Beställde några fler originalpropar från hobbyking också, de kostar ju bara ca fem dollar styck. Jag får se till att lära mig landa lite mjukare så håller nog de också, de som gått sönder hittills har gjort det när jag kommit ner lite halvhårt.
    Fällbart blir nog inte bra, bladen kommer inte kunna fällas speciellt mycket innan de tar i "motorn", planet är ju inte speciellt slankt.
    Jag beställde även ett större noshjul som precis ska få plats att fällas in, kanske går det att starta och landa på hjulen då.

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Ett större noshjul blev riktigt bra, nu kan jag starta och landa på hjulen istället för buklandning. Angående propen så kändes inte 11x7 bra, 10x8 var bättre, men eftersom jag slipper buklanda nu med nya noshjulet på så kommer jag köra med originalprop när de kommer hem.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •