Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Hjälp med val av sändare och utrustning till quad

  1. #1

    Standard Hjälp med val av sändare och utrustning till quad

    Hej alla!
    Är ny på forumet så jag hoppas att jag postar på rätt ställe...

    har flugit endel med RTF quads och har använt en wltoys v262 det senare, i och med denna lite större modell och dess lyftkraft så har det monterats lite kameror o.s.v. Vilket har gjort intresset större och har nu insett att jag behöver något mer.

    har tänk att införskaffa en ARF, denna har jag kollat på
    http://www.goodluckbuy.com/locust-ar...l-for-fpv.html

    och även denna med gimbal på undersidan med dämpare på gimbalen under.
    http://www.goodluckbuy.com/f450-arf-...ontroller.html

    Sen kommer frågan som jag inte riktigt kan svara på själv just nu, vilken sändare!!!!???? Har försökt läsa mig till men inte riktigt lyckats.
    ser att många rekommenderar Turnigy 9xr som man tydligen måste greja med själv ganska mycket, priset är mycket bra dock
    har även sett rekommendationer om frsky radio dyrare men kanske enklare för en nybörjare? Och vad behöver man skaffa sig mer?

    kan någon hjälpa till med lite tips.

    Med vänlig hälsning, Niklas

  2. #2
    Henke80s avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    234
    Jobb
    Avfuktsbyggare
    Klubb
    Jönköping rfk

    Standard

    Hej Niklas.

    Jag kan rekommendera Frsky.
    Nu kör jag med en hackmodul på en äldre men jättebra sanwaradio.
    modul finns att köpa hos airmedia.se och hobbyking.com.

    Dessa har ju mottagare med. Fick hem mottagare från banggood.com igår
    Priserna där är helt sjukt billigt.
    De har även mottagare med telemetri om man önskar det.

    Sen finns ju taranis om man inte vill hacka sin gamla radio.
    Finns en hel taranis tråd här på forumet så kan du läsa massor själv.

    Hoppas du fick lite hjälp och välkommen o lycka till.

    Mvh Henrik

  3. #3

    Standard

    Turnigy 9XR och Taranis bygger på samma grund och Taranis har "extra allt" och har mycket högre finnish.
    Det går att lägga in i strort sätt samma firmware i 9XR som finns i Taranis även om du får ut mer kanaler och funktioner med Taranis då den har en mer utvecklad hårdvara.
    Men för att "bara" styra en quad med kamera fungerar 9XR helt perfekt, jag kör själv med föregångaren 9X och är jätte nöjd.
    /Jonas

  4. #4

    Standard

    Kollade på Tunigy 9xr till den skall man alltså köpa en sändar del och en mottagar del om jag fattade det hela rätt. Till frsky radion ingick detta... Det är detta som är något nytt för mig då RTF maskinerna bara var att plugga in o flyga

    kan ni ge några tips till dessa mottagare/sändare gärna hobbyking så kan jag beställa allt radiomässigt därifrån?

    Turnigy verkar vara ganska prisvärd trots allt och det finns endel videos på nätet som visar inställningar o.s.v.
    //Niklas

  5. #5

    Standard

    Val av sändarmodul beror på vad du tänker flyga.
    Om du planerar att köpa någon BNF modell så är det vanligaste Spektrum och då köper du lämpligen en Orange RX sändarmodul och en eller flera mottagare / satelliter som du kan använda i dom modeller som inte är BNF.
    Annars köper du lämpligen en FrSky modul med tillhörande mottagare så det är ett stabilt system med bra räckvidd.
    Och dom sändarmoduler du ska titta efter är dom som är JR kompatibla.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...mpatible_.html
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...er_w_CPPM.html
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._Receiver.html
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Module_RX.html
    /Jonas

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Är man intresserad av Spektrum-systemet men inte vill betala för originalet så finns det ju en billig "Orange-sändare", som är Spektrum-kompatibel, hos Hobbyking.
    Roger

  7. #7

    Standard

    McRegor: Ja, men då blir man inlåst i en sändare som har ytterst begränsade programmerings möjligheter jämfört med en Turnigy 9XR med Orange modul.
    /Jonas

  8. #8

    Standard

    Lutar åt en Turnigy 9xr och en FrSky modul, trots att den kostar lite mer... men eftersom det är första egenbyggda quad så känns det som om man borde satsa på stabila och lite enklare produkter, sen får man utveckla systemet från det.
    Tack så mycket för hjälpen.

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Till nikke vill jag dock säga att nu är ju inte heller en Turnigy 9XR nån produkt av högkvalitetskaraktär även om den har hög funktionalitet via den programvara man kan använda. FrSky ligger nog kvalitetsmässigt högre än Turnigy-sändaren även om den kan fungera helt OK - i alla fall om man får ett bra exemplar. Skall du ändå komplettera med FrSky-modul och mottagare så skulle jag nog i dina kläder ändå överväga att hellre köpa en FrSky Taranis som av allt att döma ligger i en klart högre kvalitetsklass även om den också har sina brister - främst av mekanisk karaktär vilket inte är ovanligt på främst lite billigare produkter. Elektronik kan nog de flesta tillverka billigt men den mekaniska delen (av sändaren i detta fall) är inte lika enkel att tillverka billigt om det också skall fungera i längden - det är i alla fall de erfarenheter jag har av elektronik kontra mekanik.
    Roger

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Jag skulle köra Turnigy 9XR och Frsky eller OrangeRX modul.

    Jag kör 9XR och OrangeRX, aldrig haft ett enda strul med den kombinationen.
    Min kompis kör lite äldre 9X och Frsky. Även han är nöjd. Frsky har ju telemetri vilket kan vara trevligt då du får bättre koll på räckvidden.

    Vill du lägga en extra slant ska du kolla på Turnigy 9XR PRO som just lanserats. Fortfarande billig men med ännu fler inbygda finesser.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •