Reklam

Resultat 1 till 8 av 8

mne: Hjlp angende sttstnger Kyosho Kelly.

Ken1s avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlgg
    402
    Blogginlgg
    1
    Jobb
    Sia Glass AB
    Klubb
    Falkenbergs Modellflygklubb

Standard Hjlp angende sttstnger Kyosho Kelly.

Sitter och monterar en Kyosho Kelly EP, och tyvrr saknas alla sttstnger till samtliga roder.
    r det ngon som mjligtvis har en sdan hr krra, och kan tnka sig att mta upp lngderna?
    Knns nmligen som att jag fr tillverka egna, och d hade mtten varit fint att ha.
    Speciellt de tre som skall g till hjdrodren

Tack p frhand!
    //Kenneth
    EDF Pilot och Slinge bo! :P
    Google r en skmotor, Goggles r glasgon.

Standard

Jag har en Kyosho Kelly F1, men med metanol-motor... r det verkligen tre st stag till hjdrodret? Ska det inte rcka med ett stag? Stt i dit servona och roderhornet, sen mter du lngden. Rtt lngd r bst. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Ken1s avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlgg
    402
    Blogginlgg
    1
    Jobb
    Sia Glass AB
    Klubb

Standard

Jo, s kan man ocks gra Dem har ju lst det dr lite speciellt Kyosho med hjdrodren, sitter som du kanske d vet en trpinne frsedd med tre styck 2mm sttstnger , varav tv gr till de bgge hjdrodren och den frmre till servohornet.
    Knns som om dem kunde lst det p ett bttre stt, nr de konstruerade krran. T.e.x. stta tv servon nrmare hjdrodren, vilket iof r mjligt att gra sjlv. Men blir lite bkigt, d fr man sga/skra i glasfiber. :/

Standard

Nackdelen med att placera servon lngre bak vid hjdrodren r att man d mste vga upp i nosen fr att f tyngdpunkten rtt. Beroende p modell kan det bli rtt mycket bly i nosen och en tyngre modell. Kan man dremot f tyngdpunkten rtt nd utan bly r det ju en frdel med korta sttstnger. Betydligt enklare med lnga kablar n lnga roderlinkage.

/Mats

Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    109
    Klubb
    Eslvs MFK, RFK Gripen

Standard

25cm, samtliga

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    1 277
    Klubb
    Vsby Modellflygare

Standard

Hej!
    Man mter aldrig upp lnkaget! Man gr linkaget ungefrligt frdigt ,monterar det i flygkroppen s det sticker ut baktlll och skruvar fast linken baktill i roderhornet (eller framtill i servot) och sedan knipsar man av pianotrden framtill vid servot och lder p ett gngad 2mm fste (ex Kavan) p vilken man skruvar en plast eller stllink.
    Om man anvnder stllink br man alltid anvnda 2mm kontramutter fr att hlla linken p plats.

Sen skulle jag inte anvnda ett y-frgrenat hjdroderlinkage , utan att anvnda bara en sttstng med gngad nde i ena nden (baktill) och anvnda Z-bj vid servot. Man limmar allts ihop hjdroderhalvorna med en 6mm rundstav av bjrk. P det viset blir hjdrodret mycket styvare.

Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Inlgg
    243
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

Standard

Jag stter nstan alltid tv hjdroderservon i mina maskiner, med en sttstng var till var sin hjdroderhalva. Om man bara har ett hjdroderservo och det lgger av s r det tack och god natt. Men med tv servon s har man en mjlighet att rdda maskinen. Har varit med om det tv gnger.

// Fredrik W
    "gandets gldje r icke att frringa."

Ken1s avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlgg
    402
    Blogginlgg
    1
    Jobb
    Sia Glass AB
    Klubb

Standard

Tack fr alla tips, det lste sig tillslut nd och jag kommer kra med Kyoshos originallsning, ven om den verkar knep.
    Kroppen p krran r inte speciellt rolig dr stngerna skall ut. Smal o fullt av glasfiber ;-) Nae, det r inte mycket rum i krran baktill.
    Visst hade det gtt lsa med bde ett eller tv servon istllet i bakndan p den, men d hade jag ftt karva igenom kroppen, eller fenan, men undviker det helst just pga glasfibern.
    Det gr dock att fixa i framtiden, om jag fr fr mig att gra det.

Men! tipsen tar jag med mig till framtida byggen sklart, det uppskattas =)

//Kenneth

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •