Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Hjälp angående stötstänger Kyosho Kelly.

  1. #1


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard Hjälp angående stötstänger Kyosho Kelly.

    Sitter och monterar en Kyosho Kelly EP, och tyvärr saknas alla stötstänger till samtliga roder.
    Är det någon som möjligtvis har en sådan här kärra, och kan tänka sig att mäta upp längderna?
    Känns nämligen som att jag får tillverka egna, och då hade måtten varit fint att ha.
    Speciellt de tre som skall gå till höjdrodren

    Tack på förhand!
    //Kenneth

  2. #2

    Standard

    Jag har en Kyosho Kelly F1, men med metanol-motor... är det verkligen tre st stag till höjdrodret? Ska det inte räcka med ett stag? Sätt i dit servona och roderhornet, sen mäter du längden. Rätt längd är bäst. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Jo, så kan man också göra Dem har ju löst det där lite speciellt Kyosho med höjdrodren, sitter som du kanske då vet en träpinne försedd med tre styck 2mm stötstänger , varav två går till de bägge höjdrodren och den främre till servohornet.
    Känns som om dem kunde löst det på ett bättre sätt, när de konstruerade kärran. T.e.x. sätta två servon närmare höjdrodren, vilket iof är möjligt att göra själv. Men blir lite bökigt, då får man såga/skära i glasfiber. :/

  4. #4

    Standard

    Nackdelen med att placera servon längre bak vid höjdrodren är att man då måste väga upp i nosen för att få tyngdpunkten rätt. Beroende på modell kan det bli rätt mycket bly i nosen och en tyngre modell. Kan man däremot få tyngdpunkten rätt ändå utan bly är det ju en fördel med korta stötstänger. Betydligt enklare med långa kablar än långa roderlinkage.

    /Mats

  5. #5


    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    123
    Klubb
    Eslövs MFK, RFK Gripen,

    Standard

    25cm, samtliga

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Man mäter aldrig upp länkaget! Man gör linkaget ungefärligt färdigt ,monterar det i flygkroppen så det sticker ut baktlll och skruvar fast linken baktill i roderhornet (eller framtill i servot) och sedan knipsar man av pianotråden framtill vid servot och löder på ett gängad 2mm fäste (ex Kavan) på vilken man skruvar en plast eller stållink.
    Om man använder stållink bör man alltid använda 2mm kontramutter för att hålla linken på plats.

    Sen skulle jag inte använda ett y-förgrenat höjdroderlinkage , utan att använda bara en stötstång med gängad ände i ena änden (baktill) och använda Z-böj vid servot. Man limmar alltså ihop höjdroderhalvorna med en 6mm rundstav av björk. På det viset blir höjdrodret mycket styvare.

  7. #7

    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    355
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Jag sätter nästan alltid två höjdroderservon i mina maskiner, med en stötstång var till var sin höjdroderhalva. Om man bara har ett höjdroderservo och det lägger av så är det tack och god natt. Men med två servon så har man en möjlighet att rädda maskinen. Har varit med om det två gånger.

    // Fredrik W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Tack för alla tips, det löste sig tillslut ändå och jag kommer köra med Kyoshos originallösning, även om den verkar knep.
    Kroppen på kärran är inte speciellt rolig där stängerna skall ut. Smal o fullt av glasfiber ;-) Nae, det är inte mycket rum i kärran baktill.
    Visst hade det gått lösa med både ett eller två servon istället i bakändan på den, men då hade jag fått karva igenom kroppen, eller fenan, men undviker det helst just pga glasfibern.
    Det går dock att fixa i framtiden, om jag får för mig att göra det.

    Men! tipsen tar jag med mig till framtida byggen såklart, det uppskattas =)

    //Kenneth

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •