Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Elkärra , placering av mottagre, Lipo, fartreglage, servon

  1. #1
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard Elkärra , placering av mottagre, Lipo, fartreglage, servon

    Är på G med min första elkärra
    Sändaren är en Taranis och mottagaren är en FrSky V8R4-II

    Placering av mottagre, Lipo acc, fartreglage, servon
    Vad gäller här, vad ska vara så lång ifrån varann som möjligt osv ?
    Något speciellt att tänka på ?

    LiPo accen vill jag gärna ha till att balancera fram TP

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Motor och fartreglage sitter ofta i närheten av varandra, servona har i regel en rätt fast placering och acken likaså så den komponent du ev kan laborera lite med placeringsmässigt är mottagaren. Men är det en kärra du flyger i närheten av där du står så är du rätt fri att placera även mottagaren - jag har i alla fall inte haft några bekymmer när jag flyger med 2,4 GHz-anläggningar. Gäller det FPV-fly på lite längre avstånd skall man kanske vara lite noggrannare med placeringen men annars brukar det inte vara nått problem.
    Roger

  3. #3
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Det är en enkel Ellajban som sonen skulle bygga för en massa år sen
    Blev ju inget av det ... :-)
    Nu byggde jag färdigt den för att lära mej elflyg

    Så mottagaren är inte känslig för störningar från motor eller fartreglage ?

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kan säkert finnas mottagare som är känsliga men som jag nämnde har jag hittills inte råkat ut för det med 2,4 GHz-utrustning i elkärror och definitivt inte i små elkärror. Flög f ö Ellajban en gång i tiden med 35 MHz utan problem.
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Störningar är inte något stort problem på 2.4Ghhz. Däremot är signalen känslig för radio-skugga vid dessa höga frekvenser.

    Jag fick 3st "holds" i min Freewing A-10 pga av att mottagar-antennen satt väldigt nära acken, mindre än 2cm. Det är väldigt trångt i denna kärra, men med lite ommöblering blev det mycket bättre.

    En kamrat tappade kontakt med sin kärra för några sekunder i sväng in för landning. Återfick kontakt och kunde landa, men det var nära... Efter landning såg vi att Spektrum mottagaren blinkade, och jag noterade att mottagaren låg direkt bakom acken, dikt an. Vi gjorde en räckviddstest utan problem vid alla riktningar utom rakt framifrån där det var katastrofalt kort avstånd. Mottagaren flyttades bakåt från acken så mycket det gick och testet gjordes om, nu utan några som helst problem.

    Tänk alltså på radioskugga vid montering av Rx, inklusive eventuella. satelliter.
    /A

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det finns tre typer av störningar,
    1) där du skymmer sikten genom att placera ett föremål ivägen,
    2) där du skapar så dålig spänning att mottagaren störs ut
    3) att du strålar så kraftig strålning så att mottagaren störs ut.

    Det första kan hända med 2.4GHz, t.ex. med jättestor motor eller jättestort batteri
    De sista två har jag bara hört talas om i 35MHz-sammanhang och med dåliga mottagare.

    Många system för 2.4GHz har två antenner eller fler för att ta hand om det första problemet.

    FrSky är bra, men för varje nytt plan ska man göra räckviddstest.

    Det är riktigt problematiskt att förlänga batteri- eller motorkablar, då det uppstår spänningsspikar in i fartreglaget. Jag har ofta fartreglage nära mottagaren och har inte haft några problem med det.
    fredrik

  7. #7
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andWho Visa inlägg
    Störningar är inte något stort problem på 2.4Ghhz. Däremot är signalen känslig för radio-skugga vid dessa höga frekvenser.

    Jag fick 3st "holds" i min Freewing A-10 pga av att mottagar-antennen satt väldigt nära acken, mindre än 2cm. Det är väldigt trångt i denna kärra, men med lite ommöblering blev det mycket bättre.

    En kamrat tappade kontakt med sin kärra för några sekunder i sväng in för landning. Återfick kontakt och kunde landa, men det var nära... Efter landning såg vi att Spektrum mottagaren blinkade, och jag noterade att mottagaren låg direkt bakom acken, dikt an. Vi gjorde en räckviddstest utan problem vid alla riktningar utom rakt framifrån där det var katastrofalt kort avstånd. Mottagaren flyttades bakåt från acken så mycket det gick och testet gjordes om, nu utan några som helst problem.

    Tänk alltså på radioskugga vid montering av Rx, inklusive eventuella. satelliter.
    /A
    Tack för svar gôbbs

    Så var ska jag då placera mottagaren i den Ellajban som jag ska lära mej elflyg på ?
    Inuti kroppen men ingenting under den ?

    http://www.alofthobbies.com/media/ca.../v8r4-ii_3.jpg

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Kolla här för tips om var elektronik kan placeras : http://www.svensktmodellflyg.se/foru...1&msgid=289672
    fredrik

  9. #9
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Kolla här för tips om var elektronik kan placeras : http://www.svensktmodellflyg.se/foru...1&msgid=289672
    eller här : http://www.ferna.se/fotoalbum/category/73-el-lajban
    fredrik

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Eftersom det inte är speciellt känsligt så är det bara att montera mottagaren inne i kroppen i enlighet med vad som hittills sagts i denna tråd. Har mycket svårt att tro att du med en ElLajban kommer att få problem med skärmningar eller på annat sätt få en begränsad räckvidd.
    Roger

  11. #11
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    På min El-Lajban hade jag mottagaren fastsatt med kardborre på insidan av "väggen", precis under vingen.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    På min El-Lajban hade jag mottagaren fastsatt med kardborre på insidan av "väggen", precis under vingen.
    ...precis som jag hade då... Men alternativen är ju i praktiken inte så många i den kroppen - om man inte vill ha den "utomhus".
    Roger

  13. #13
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Tackar för svar, har haft ett sånt långt uppehåll så jag är nybörjare igen hehe
    Helt grön på 2,4ghz ...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •