Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Biltemas superlim

  1. #1

    Standard Biltemas superlim

    Hej!

    Jag är verkligen ny på det här med radiostyrt, men har nu köpt mig min första modell -- en Multiplex Easystar. Jag har förstått att medium CA-lim rekommenderas, och jag har sett här att flera har använd Biltemas superlim med aktivator (http://biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier...perlim-364831/ ). Jag har dock ett par tuber av detta superlim: http://biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier...erlim-3640001/ , samt detta sk "Superlim Gel": http://biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier...m-Gel-3624372/ . Är dessa något att ha i detta sammanhang, eller ska jag åka och investera i den orangea?

    / Kalle

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag är inte längre lika övertygad om förträffligheten i Biltemas "orangea" lim. Använde det på en Elapor-modell och vid en belastning (hjulning) så sprack helt enkelt fogen. Det berodde inte på alltför snålt med lim så frågan är hur bra det biter på Elapor ? Jag hade dock INTE använt accelerator men fogen limmades nån månad innan den sprack så nog hade den haft härdningstid.
    Roger

  3. #3
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Båda dina limtuber kommer funka, då Elapor är en foamsort som inte kräver "foamsafe"-lim.
    Kommer dock ta längre tid innan det härdar utan aktivator.

    Och välkommen in i den underbara rc-hobbyn!
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Limma är en teknik och generellt så skall man göra ett bra förarbete och använda tunt lim. Tjockt lim fyller ut bättre men då blir fogen sämre.

    Se till att bitarna passar ihop, lägg ihop dem och lägg på tunt lim som sugs in via kapilärverkan.

    Elapor(EPP??) = Multiplex är topp för CA-lim medan EPO ibland fungerar sämre av någon anledning. EPP går utmärkt.
    Superhero

  5. #5
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Uhu por, tycker jag är ett bättre alternativ på epp och liknande material, blir inte hårt och sprött som superlimm

  6. #6

    Standard

    Tack för alla svar. Då börjar jag med att använda mitt superlim. Allt eftersom kommer jag nog få chans att testa UHU por också. Jag har en till relaterad fråga också, men där har jag startat en ny tråd: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...rdragna-kablar

  7. #7

    Standard

    Har du öppnat en tub med biltema superlim så släng den. Dom läcker.......

  8. #8

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Biltemas Superlim på flaska http://biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier...perlim-364831/ är varken bättre eller sämre än andra superlim, dock har det en tendens att tjockna ordentligt med tiden i öppnad flaska.
    I o m att det är så tjockt från början har det svårt att tränga in ordentligt i träfiber. Alltså inget som sugs in i t.ex. en skarv. Bättre då att lägga det på en yta och pressa samman bitarna. Kan dock vara till fördel för att limma cellplaster, typ EPP, då det inte tränger in speciellt långt i cellerna.

    Sen är ju priset en riktig hit, speciellt som det följer med aktivator!
    Retroholic!

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Biltemas Superlim på flaska http://biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier...perlim-364831/ är varken bättre eller sämre än andra superlim, dock har det en tendens att tjockna ordentligt med tiden i öppnad flaska.
    I o m att det är så tjockt från början har det svårt att tränga in ordentligt i träfiber. Alltså inget som sugs in i t.ex. en skarv. Bättre då att lägga det på en yta och pressa samman bitarna. Kan dock vara till fördel för att limma cellplaster, typ EPP, då det inte tränger in speciellt långt i cellerna.

    Sen är ju priset en riktig hit, speciellt som det följer med aktivator!
    Aktivatorn är ju kass. Munstycket som flaskan är bestyckad med går dessutom att skjuta prick med på flera meter. Den som tycker den är snabb skall prova andra märken med

    I min värld är dåliga grejor kass även om dem är billiga
    Superhero

  10. #10

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Är det inte så att du ofta tycker att "I min värld är dåliga grejor kass DÄRFÖR ATT de är billiga " ???
    Men det är tur att vi har åsiktsfrihet i gamla Svedala!
    Retroholic!

  11. #11
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Aktivatorn är ju kass. Munstycket som flaskan är bestyckad med går dessutom att skjuta prick med på flera meter. Den som tycker den är snabb skall prova andra märken med
    I min värld är dåliga grejor kass även om dem är billiga
    Men den aktivatorn är ju jättesnabb? Om man använder den med andra limmer, som inte är riktigt lika trögflytande som originalet, så bokstavligen kokar de. Jag har använt diverse andra kickers och de är allihop snarast långsammare.

  12. #12

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Instämmer, dvogonen!
    Retroholic!

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    ...och jag upprepar att när jag limmade Multiplex-Elapor så delade sig fogen när det blev lite påfrestning, Så jag personligen kommer inte att använda Biltemas "CA-kit" till fogar där jag förväntar mig att fogen skall hålla.
    Roger

  14. #14

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Du slog nog huv'et på spiken, Roger.
    Varför ska man överhuvudtaget använda ett lim som är stenhårt på ett material som flexar? Det är ju som gjort för att spricka eller dela på sig.
    På EPP och andra "Por"-material passar nog bara mjuklim, typ UHU Por. Kanske det finns andra lim som funkar, vad vet jag??
    Retroholic!

  15. #15
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg
    Men den aktivatorn är ju jättesnabb? Om man använder den med andra limmer, som inte är riktigt lika trögflytande som originalet, så bokstavligen kokar de. Jag har använt diverse andra kickers och de är allihop snarast långsammare.
    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Instämmer, dvogonen!
    Gissar att ni tycker flaskan ger en rätt nimm och lättdoserad spraybild också...
    Superhero

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Thomas - nu använde jag inte aktivator eftersom detta enligt mina erfarenheter skapar en ännu skörare fog utan jag lät det härda länge istället. Kan säga att där fogen bröts upp var det blanka och fina ytor på båda sidorna så limmet tycks inte ha sugit sig in i plasten. Kanske ett tunnare CA vore lämpligare...
    Risken med UHU Por (som jag f ö annars gillar skarpt) är att det blir alltför "flexigt" under sommaren när det blir varmt och gosigt i bilens bagageutrymme...
    Frågan är om inte gammal hederligt epoxi-lim är det bästa för dessa material - i alla fall för "utomhus-kärror"... Inomhus är det ju definitivt UHU Por som gäller. Även PU-lim brukar ju bita bra på sådana här material men eftersom det expanderar under härdningen så gäller det ju att ha grejorna väl ihopsatta vilket kan vara ett problem.
    Roger

    Roger

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Multiplex själva rekommenderar medium tjockt CA lim till sina skumkärror av en anledning Epoxy bl.a går tydligen inte att använda riktigt, då det verkar lägga sig på ytan och ger en sämre fog i deras material. CA lim tränger in och mer eller mindre svetsar materialet. Detta gäller åtminstone Multiplex och även Tomahawks´s skumkärror , minns jag rätt så var det även så på Graupners skumkärror jag har haft. (epic victory S och någon elseglare..)


    Titta i din manual, där står oftast hur du skall limma ihop kärran


    (citerat från MPX Dogfighter manualen)
    15
    Important note
    This model is not made of styrofoam™, and it is not possible to glue the material using white glue, polyurethane or
    epoxy; these adhesives only produce a superficial bond which gives way when stressed. Use medium-viscosity
    cyano-acrylate glue for all joints, ....
    (Slut citat)

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ken - jo, jag vet men jag har till yttermera visso limmat sådant material med både epoxy och PU och det har hållit under många år... Men med Biltemas medium-tjocka CA så höll det inte... Nåja - det kanske bara var otur denna gång...
    Roger

  19. #19

    Standard

    Kanske kan det va så att limmet är skit? Använder zaki elapor (har för mig att det heter så) och det funkar suveränt. Foamet brys innan limmet.

    Epoxy funkar men det släpper från foamet om det blir mer kraft. Epoxy är däremot suveränt på epp där det kan greppa i den ojämna ytan. Men föredrar ca för vikten

  20. #20
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Resultatet av den här diskussionen verkar vara det vanliga: Det går åt mer än ett slags lim för att limma modeller och det som är bra till det ena är värdelöst för det andra. Jag använder diverse lim, varav inga alls är speciellt avsedda för modellbygge.

    Personligen använder jag bara Biltemas CA-lim där epoxy skulle funka lika bra, men maximal styrka inte är nödvändig. Det fyller ut bra, men blir betydligt skörare än epoxy.
    Kicken som följer med använder jag desto mer. Men bara som sluthärdning. Dvs jag sprejar fogar när de torkat för att förvissa mig om att det inte finns kvar någon droppe CA som inte hunnit härda innan jag tar i den. Innan jag började med detta lyckades jag ofta kladda ned modeller med CA som jag fick på fingrarna av misstag.

    Jag har slutat att använda Biltema-kickern som accelerator, dvs kicker på ena biten och lim på den andra. Limmet härdar på tok för fort och bubblar på grund av värmen och blir fult och sprött.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •