Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

mne: Jaha, s vad r nsta grej? =)

  1. #1

    Standard Jaha, s vad r nsta grej? =)

    Finns massor med RC och det kommer nytt hela tiden, eller?
    Multicoptrar-tiden kanske snart r frbi, vad kommer sen?
    Vad r det fr nytt p gng inom flyg, heli och multicopter?
    Ngon som vet nt, eller kan spekulera? :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jetmotorer...
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

  3. #3

    Reg.datum
    Nov 2012
    Inlgg
    394
    Jobb
    Studerande, Elteknik samt Mekatronik
    Klubb
    Mlndal Modellflygfrening

    Standard

    RC Enhrningar tror jag

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlgg
    Jetmotorer...
    Hftigt r det men r det ju inte direkt ngot nytt Det r inte heller srskilt ekonomiskt

  5. #5

    Standard

    Det jag vill ha r en micro ornitohopter med FPV som ser ut som en slnda eller ntt :P
    Ornitohopters har iof funnits lnge men marknaden r inte s stor s har inte direkt hnt mycket p den fronten vad jag sett.

    Exempel.


  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlgg
    Hftigt r det men r det ju inte direkt ngot nytt Det r inte heller srskilt ekonomiskt
    Samma lge som fr multikoptrar fr 10 r sedan Minns nr man skakade p huvudet t Jrgens Tri belle

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=76426

    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

  7. #7

    Reg.datum
    Oct 2011
    Inlgg
    35
    Jobb
    bosstabindare
    Klubb
    hssleholms modellflygklubb

    Standard

    [QUOTE=Copterdude;350484]Det jag vill ha r en micro ornitohopter med FPV som ser ut som en slnda eller ntt :P
    Ornitohopters har iof funnits lnge men marknaden r inte s stor s har inte direkt hnt mycket p den fronten vad jag sett.

    denna r ganska cool
    https://www.youtube.com/watch?v=TDuvBurbjVU

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    [QUOTE=asedwerfty;350490]
    Citat Ursprungligen postat av Copterdude Visa inlgg
    Det jag vill ha r en micro ornitohopter med FPV som ser ut som en slnda eller ntt :P
    Ornitohopters har iof funnits lnge men marknaden r inte s stor s har inte direkt hnt mycket p den fronten vad jag sett.

    denna r ganska cool
    https://www.youtube.com/watch?v=TDuvBurbjVU

    https://www.indiegogo.com/projects/r...aerial-vehicle

    Dk den aldrig upp?!
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

  9. #9

    Standard

    Coolt
    Jag har skt mycket p google och tuben men aldrig hittat ntt nytt.
    Borrde finnas massvis med anvndarvideos men jag hittar ingen. Skulle ltt bestlla om den verkar skysst och en vanlig anvndare visar vad den gr fr.
    [QUOTE=henke2;350491]
    Citat Ursprungligen postat av asedwerfty Visa inlgg

  10. #10

    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 827
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

    Standard

    Kan hlla med om att i alla fall hypen runt multisar antagligen passerat toppen - i alla fall bland RC-flygare och allmnt teknikintresserade mnniskor. Sen kommer det skert bde billigare och bttre grejor men de bland RC-flygarna som sett en teknisk utmaning knner sig nog inte s utmanade lngre. Dremot tror jag att FPV-flygandet har en bra bit kvar till peaken s mhnda r det FPV med mera "normala" krror som tar ver multirotor/FPV-intresset - eller kanske ocks helikopter med FPV... Men d r det nog snarare en flygteknisk utmaning och inte en ren teknik-utmaning. Och det r nog i hg utstrckning en annan kategori av RC-flygarna som i s fall kommer att driva den utvecklingen. Det r i alla fall mina tankar runt detta.
    Roger

  11. #11

    Reg.datum
    Jun 2008
    Inlgg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

    Standard

    Fglar brukar ju fr det mesta strunta i RC-flyg, eller segla med en bit och kolla lite (stora rovfglar). Knns som om den dr trollslnde-coptern skulle vara rtt utsatt och bli uppkkad av en krka ganska fort...

  12. #12
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 208
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Kanske en FPV farkost som hoppar runt andra farkoster som vrd, t.ex. Bilar bussar, flyg, mnniskor fr en fantastisk FPV upplevelse. Loppa?

    Eller en hopvikbat flygplan som blir 2.5 M spv. Och hopfllbar ryms i fickan.

    Man styr allt hemifrn via tv'n.
    DS-24 operatr.
    Hatar min dator, men tillbringar nd 10 timmar om dagen med den.
    lskar mina 30s med Stinger 400 size nr den gr som bst.
    FPV is das Shit! avstnd 27km med TechPod, hjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  13. #13

    Standard

    Kanske sjlvgende grejer blir vanligare och vanligare. Tex nt som flyger sjlv, ven i trnga utrymmen utan att ta i vggar och snt... typ HobbyKing om ngra r fr 100dolares. Men d r det ju inte RC p samma stt lngre...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 376
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Det r vldigt svrt att ens gissa vad det kan bli fr nyheter framver. Jag kommer ihg nr RC helikopterna kom i brjan p 1970 talet, Schlter/Hegi Bell Huey Cobra, Kavan Jet Ranger, Schlter Heli Baby m fl. Det var det "nya" d och man frundrades hur i all vrlden de kunde flyga.
    Nr jetmodellerna med sina jetmotorer kom var det ocks en wowfaktor, liksom eldrivna modeller p sitt stt nr LiPo kom p bred front och gjorde elflyget i alla dess olika former mjligt.
    Inomhusflyg med vra sm radiostyrda depron och mylarkldda modeller har ju inte funnits i s jttemnga r och har ocks varit lite revolutionerande. Liksom vra "computer" radioanlggningar och 2.4 GHz som varit lite av en revolution p radiosidan.
    Bil och btfronten har jag noll koll men dr har skert hnt en hel del ocks.

    Det blir vl olika tekniksprng som kommer ppna upp fr nya mjligheter, som frr, kan man kanske gissa sig till.
    Utveckling p radiosidan och drivlinesidan kommer skerligen ge mjlighet till nya innovativa farkoster och tillmpningar bde fr hobbybruk och professionellt bruk.

    Det som r kul med radioflyg t ex r att utvecklingen inte ngonsin tycks stagnera. Och att bde nytt och gammalt beprvat kan finnas sida vid sida, nu har vi s lng historik att "nostalgiflyg" osv r intressant ocks.

    /Bo

  15. #15

    Reg.datum
    Jun 2008
    Inlgg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

    Standard

    Tekniska mjligheter, hobbyflygare som pushar grnserna och lagstiftare som vaknar upp och vill brja reglera tror jag gr att transpondrar och "sende and avoid" kan bli tvunget framver.

    En annan sak som kommer om ett par r p bred front, och som kommer att ge elflyget en andra revolution, r nya batterityper. De s kallade "pappersbatterierna" som bygger p nanoteknik har massor med potential. Om 10 r kommer folk att skratta t vra tunga, ineffektiva, giftiga och brandfarliga lipos. En enkilos quad flyger lngre n 40 minuter om 10 r.

    Sedan skulle jag grna se FPV-ornithoptrar, som tidigare nmnts. De r ju ascoola!

  16. #16
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 208
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Nano batterier, nja det tror jag inte p dremot nanosolar celler med de nya nanotrdarna som finns idag och som skall utvecklas lite till samt komma ut p marknaden, soltekniken finns idag redan och med denna nya teknik kan de driva seglare och inomhus krror, dock kanske inte iMac p 3m men vem vet.
    DS-24 operatr.
    Hatar min dator, men tillbringar nd 10 timmar om dagen med den.
    lskar mina 30s med Stinger 400 size nr den gr som bst.
    FPV is das Shit! avstnd 27km med TechPod, hjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  17. #17

    Reg.datum
    Jun 2008
    Inlgg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

    Standard

    Pappersbatterierna anvnder ju just trdar/rr av fulleren-kol och fungerar enligt principen "superkondensator". Tekniken befinner sig ungefr p samma mognadsniv som lipo gjorde kring 1990, dvs att industriell produktion ligger 2-4 r bortt i tiden, och storskalig produktion och teknikskifte ligger cirka 10 r bort.

    Kolla in tex Paper Battery co:
    http://www.paperbatteryco.com/

    Tekniken kan ven anvndas fr att flerdubbla kapaciteten p LiXX, dock finns det inte ngra hybrid nano/litiumceller i kommersiell produktion idag. HKs s kallade nanotech-batterier r inte denna tekniken. De har bara hllt i dligt renat C60 (buckminsterfullerene) i elektrolytsrjan, och det ger teoretiskt ackarna lite bttre kapacitet och C-vrde, men frmodligen s r vl kvalitetskollen vad den brukar vara p Turnigy, s effekten blir som sagt var hyfsat marginell.

  18. #18

    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    298
    Blogginlgg
    2
    Jobb
    (miljonr i tid ) pensionr
    Klubb
    Kungsngens modellflygklubb

    Standard

    En fyrmotor trafikkrra typ DC4-7 lagom stor ca 160-170 mellan vingspetsarna av EPP eller liknande istllet fr massa bombkrror som det finns alldeles fr mnga av
    Tobbe

  19. #19

    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 827
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

    Standard

    Personligen tror jag knappast att nya batterityper kommer att revolutionera elflyget med tanke p de prestanda och flygtider vi har redan idag. OK - fr de som orkar flyga vldigt lnga pass kan det ge nya mjligheter men det r nog inte s mnga av oss som har det behovet. Sen lr det ta tid innan dessa nya batterityper ntt spass stor volym att prisbilden r intressant fr oss sndagsflygare. S jag tror fortfarande att FPV-flygande bland betydligt bredare grupper av flygare och dr inte mlet r att flyga s lngt bort som mjligt utan mera typ "precisionsflyg" och liknande med vanliga krror och kanske helisar kan vara det som kommer att vara nsta utvecklingssteg inom RC-flyget. Multisar kommer skert att behlla sitt grepp om film/foto-flygande men fr oss vanliga sndagsflygare tror jag inte denna kategori av farkoster kommer att ka s vldigt mycket.
    Roger

  20. #20

    Reg.datum
    Jun 2008
    Inlgg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

    Standard

    Nya batterityper kommer att gra strmslukande applikationer mer uthlliga.

    Tnk dig en 600 size el-heli som kan flyga 20-30 min p en ack eller stora multicoptrar med liknande prestanda. Eller fr den delen EDF-plan med bra uthllighet.

    Man kan ju ta det p andra hllet ocks - batteriets andel av totalvikten kan minskas drastiskt.

    Sedan finns det fler uppsidor p nya, kolbaserade batterier, inte minst miljaspekten och det faktum att vi vldigt snart kommer att ha vldigt ont om ltttkomligt litium. Och glm inte att batterier med principen "superkondensator" kommer att ha enormt mycket trevligare laddningsprestanda n vra lngsamladdande lipos modell 2014.

Behrigheter fr att posta

  • Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •