Reklam

Sidan 2 av 2 FrstaFrsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

mne: Jaha, s vad r nsta grej? =)

Reg.datum
    Feb 2013
    Inlgg
    180
    Jobb
    Automation p pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

Standard

Det dr med bttre batterier och motorer fr att f lngre flygtid, det tror jag ocks p. Det har ju skett en otrolig utveckling sen jag flg mitt frsta eldrivna modellplan, en Kyosho av nt slag. Den orkade knappt hlla sig i luften och det i max 3-4 minuter.
    Om man jmfr med t.ex. Bilxler som jag har ett par av, s flyger den ca 30minuter och har i det nrmaste vertikalprestanda med den motorn som sitter i nu och ett ltt 2200mAh batteri. Och d r det grejor som r billigare n den dr Kyoshomaskinen var fr 25r sen..
    Man kan ju bara fundera p hur det ser ut om ytterligare 25r..

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 208
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Standard

Ni har mycket fokus p batterier, min fokus r p supraledare som mjliggr en minimal frlust, gller bde motorer och elektronik, d drar grejorna bara en brkdel av vad de gr idag, lgg detta till att du inte behver batterier utan en solcell som gr elektroniken helt oberoende av batterier. Vad ladda!
    DS-24 operatr.
    Hatar min dator, men tillbringar nd 10 timmar om dagen med den.
    lskar mina 30s med Stinger 400 size nr den gr som bst.
    FPV is das Shit! avstnd 27km med TechPod, hjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

dvogonens avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

Standard

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlgg
    Ni har mycket fokus p batterier, min fokus r p supraledare som mjliggr en minimal frlust, gller bde motorer och elektronik, d drar grejorna bara en brkdel av vad de gr idag, lgg detta till att du inte behver batterier utan en solcell som gr elektroniken helt oberoende av batterier. Vad ladda!
    Den totala frlusten i en eldriven modell str ven i vrsta fall fr mindre n halva energi-frbrukningen. Majoriteten av frlusten r dessutom mekanisk, inte elektrisk. S hur skulle minskad elektrisk frlust kunna kunna f ner elfrbrukningen till "en brkdel"?

Standard

Fpv med 4k upplsning ligger i framtiden. Bttre batterier och eventuellt en ny teknik p motorer som gr dom energisnlare.

Standard

En vanlig balsa byggsats med en os 40fs
    nsta grej nr man har lessnat p allt tjat om 4 k ,motorer, energisnlare,
    kr med resinolja och njut
    Klubb: MFK-hudik

Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    282
    Klubb
    Jnkpings Radioflygklubb

Standard

Soldrivna modeller s vi slipper ladda.
    http://www.fai.org/downloads/ciam/ciam_flyer_02_2014

Standard

Kanske man skulle labba lite mer med APM och avstndssensorer s man kunde flyga som en galning bland hus utan att krascha. Eller nt... kanske redan finns bra snt redan. =)

Lr skert dyka upp fler och fler omrden dr drnare eller dylika robot-grejer kan anvndas p ett anvndbart/nyttigt stt. Men nu var det ju lite mer RC-sidan jag undrade om, s det blev lite offtopic...

Om ni skippar allt som har med "sjlvflygande" att gra och FPV... vad kan d tnkas behvas frbttras? Eller dyka upp nt helt nytt, som ingen vet om n. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av lnning Visa inlgg
    Om ni skippar allt som har med "sjlvflygande" att gra och FPV... vad kan d tnkas behvas frbttras? Eller dyka upp nt helt nytt, som ingen vet om n. ;-)
    Eftersom trenden idag gr med rasande fart mot att folk inte orkar stta sig in i eller lra sig ordentligt s har sjlvflygande redan blivit en ndvndighet. Kanske r nsta stora grej att kliva av internet nr man flyger?
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanstlld med lderns rtt.
    Klubb
    rnskldsviks modellflygklubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlgg
    Eftersom trenden idag gr med rasande fart mot att folk inte orkar stta sig in i eller lra sig ordentligt s har sjlvflygande redan blivit en ndvndighet. Kanske r nsta stora grej att kliva av internet nr man flyger?
    Hller med Henke2,
    Kanske man ska brja fundera p hur man konstruerar en modell, bygga och flyga s att man lr sig frn grunden.
    Finns mnga parametrar fr att f en modell att flyga efter nskeml.
    /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Fullskalaflygare ren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Standard

Det knns lite som att vr hobby (pyssla och fixa och bygga) hller p vergr i RTF-grejer fr lek, dvs leksaker (kpa, flyga runt), men strre sdana. Just som ni sger, folk vill inte ta sig tid till en hobby, utan vill bara har roligt p enklaste vis. Vad gr folk egentligen? :-D Speciellt dom som inte hinner med nnting mer. Storhetsvansinne? Projektmissbrukare?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Jo - jag kan hlla med om att begreppet modellflygare brjar urholkas med alla multikoptrar och andra farkoster som flyger sig sjlv mer eller mindre och likas levereras mer eller mindre frdiga. Det knns som det kanske r en helt annan hobby och mera relaterad t elektronikintresset n flygintresset. Sen kanske ett annat spr av detta drar ivg mot fotointresset fr speciellt multikoptrar r ju synnerligen lmpliga fr sdant bruk - ja, egentligen mer lmpliga till detta n till modellflyg i dess konventionella betydelse.
    Dremot s kan nog FPV-flygande definitivt kategoriseras in i modellflyget om det anvnds fr att verkligen flyga och inte bara fr att hnga med p en autonom flygtur...
    Roger

Standard

Varfr inte snyggare fpvgoggles?.. som ser ut som solbrillor istllet fr plastburken som nu sitter p nsan? Inbyggda sndarspakar i hnderna vore nt, bara koppla upp sig som en hubot o kra.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •