Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: Jaha, så vad är nästa grej? =)

  1. #21


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Det där med bättre batterier och motorer för att få längre flygtid, det tror jag också på. Det har ju skett en otrolig utveckling sen jag flög mitt första eldrivna modellplan, en Kyosho av nåt slag. Den orkade knappt hålla sig i luften och det i max 3-4 minuter.
    Om man jämför med t.ex. Bilxler som jag har ett par av, så flyger den ca 30minuter och har i det närmaste vertikalprestanda med den motorn som sitter i nu och ett lätt 2200mAh batteri. Och då är det grejor som är billigare än den där Kyoshomaskinen var för 25år sen..
    Man kan ju bara fundera på hur det ser ut om ytterligare 25år..

  2. #22
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Ni har mycket fokus på batterier, min fokus är på supraledare som möjliggör en minimal förlust, gäller både motorer och elektronik, då drar grejorna bara en bråkdel av vad de gör idag, lägg detta till att du inte behöver batterier utan en solcell som gör elektroniken helt oberoende av batterier. Vadå ladda!
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #23
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Ni har mycket fokus på batterier, min fokus är på supraledare som möjliggör en minimal förlust, gäller både motorer och elektronik, då drar grejorna bara en bråkdel av vad de gör idag, lägg detta till att du inte behöver batterier utan en solcell som gör elektroniken helt oberoende av batterier. Vadå ladda!
    Den totala förlusten i en eldriven modell står även i värsta fall för mindre än halva energi-förbrukningen. Majoriteten av förlusten är dessutom mekanisk, inte elektrisk. Så hur skulle minskad elektrisk förlust kunna kunna få ner elförbrukningen till "en bråkdel"?

  4. #24

  5. #25

    Standard

    Fpv med 4k upplösning ligger i framtiden. Bättre batterier och eventuellt en ny teknik på motorer som gör dom energisnålare.

  6. #26

    Standard

    En vanlig balsa byggsats med en os 40fs
    nästa grej när man har lessnat på allt tjat om 4 k ,motorer, energisnålare,
    kör med resinolja och njut
    Klubb: MFK-hudik

  7. #27

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Soldrivna modeller så vi slipper ladda.
    http://www.fai.org/downloads/ciam/ciam_flyer_02_2014

  8. #28

    Standard

    Kanske man skulle labba lite mer med APM och avståndssensorer så man kunde flyga som en galning bland hus utan att krascha. Eller nåt... kanske redan finns bra sånt redan. =)

    Lär säkert dyka upp fler och fler områden där drönare eller dylika robot-grejer kan användas på ett användbart/nyttigt sätt. Men nu var det ju lite mer RC-sidan jag undrade om, så det blev lite offtopic...

    Om ni skippar allt som har med "självflygande" att göra och FPV... vad kan då tänkas behövas förbättras? Eller dyka upp nåt helt nytt, som ingen vet om än. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #29
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Om ni skippar allt som har med "självflygande" att göra och FPV... vad kan då tänkas behövas förbättras? Eller dyka upp nåt helt nytt, som ingen vet om än. ;-)
    Eftersom trenden idag går med rasande fart mot att folk inte orkar sätta sig in i eller lära sig ordentligt så har självflygande redan blivit en nödvändighet. Kanske är nästa stora grej att kliva av internet när man flyger?
    Superhero

  10. #30
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Eftersom trenden idag går med rasande fart mot att folk inte orkar sätta sig in i eller lära sig ordentligt så har självflygande redan blivit en nödvändighet. Kanske är nästa stora grej att kliva av internet när man flyger?
    Håller med Henke2,
    Kanske man ska börja fundera på hur man konstruerar en modell, bygga och flyga så att man lär sig från grunden.
    Finns många parametrar för att få en modell att flyga efter önskemål.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  11. #31

    Standard

    Det känns lite som att vår hobby (pyssla och fixa och bygga) håller på övergår i RTF-grejer för lek, dvs leksaker (köpa, flyga runt), men större sådana. Just som ni säger, folk vill inte ta sig tid till en hobby, utan vill bara har roligt på enklaste vis. Vad gör folk egentligen? :-D Speciellt dom som inte hinner med nånting mer. Storhetsvansinne? Projektmissbrukare?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #32


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jo - jag kan hålla med om att begreppet modellflygare börjar urholkas med alla multikoptrar och andra farkoster som flyger sig själv mer eller mindre och likaså levereras mer eller mindre färdiga. Det känns som det kanske är en helt annan hobby och mera relaterad åt elektronikintresset än flygintresset. Sen kanske ett annat spår av detta drar iväg mot fotointresset för speciellt multikoptrar är ju synnerligen lämpliga för sådant bruk - ja, egentligen mer lämpliga till detta än till modellflyg i dess konventionella betydelse.
    Däremot så kan nog FPV-flygande definitivt kategoriseras in i modellflyget om det används för att verkligen flyga och inte bara får att hänga med på en autonom flygtur...
    Roger

  13. #33

    Standard

    Varför inte snyggare fpvgoggles?.. som ser ut som solbrillor istället för plastburken som nu sitter på näsan? Inbyggda sändarspakar i händerna vore nåt, bara koppla upp sig som en hubot o köra.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •