Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Jaha, så vad är nästa grej? =)

  1. #1

    Standard Jaha, så vad är nästa grej? =)

    Finns massor med RC och det kommer nytt hela tiden, eller?
    Multicoptrar-tiden kanske snart är förbi, vad kommer sen?
    Vad är det för nytt på gång inom flyg, heli och multicopter?
    Någon som vet nåt, eller kan spekulera? :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jetmotorer...
    Superhero

  3. #3

    Standard

    RC Enhörningar tror jag

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Jetmotorer...
    Häftigt är det men är det ju inte direkt något nytt Det är inte heller särskilt ekonomiskt

  5. #5

    Standard

    Det jag vill ha är en micro ornitohopter med FPV som ser ut som en slända eller nått :P
    Ornitohopters har iof funnits länge men marknaden är inte så stor så har inte direkt hänt mycket på den fronten vad jag sett.

    Exempel.


  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av neu Visa inlägg
    Häftigt är det men är det ju inte direkt något nytt Det är inte heller särskilt ekonomiskt
    Samma läge som för multikoptrar för 10 år sedan Minns när man skakade på huvudet åt Jürgens Tri belle

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=76426

    Superhero

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    35
    Jobb
    bosstabindare
    Klubb
    hässleholms modellflygklubb

    Standard

    [QUOTE=Copterdude;350484]Det jag vill ha är en micro ornitohopter med FPV som ser ut som en slända eller nått :P
    Ornitohopters har iof funnits länge men marknaden är inte så stor så har inte direkt hänt mycket på den fronten vad jag sett.

    denna är ganska cool
    https://www.youtube.com/watch?v=TDuvBurbjVU

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    [QUOTE=asedwerfty;350490]
    Citat Ursprungligen postat av Copterdude Visa inlägg
    Det jag vill ha är en micro ornitohopter med FPV som ser ut som en slända eller nått :P
    Ornitohopters har iof funnits länge men marknaden är inte så stor så har inte direkt hänt mycket på den fronten vad jag sett.

    denna är ganska cool
    https://www.youtube.com/watch?v=TDuvBurbjVU

    https://www.indiegogo.com/projects/r...aerial-vehicle

    Dök den aldrig upp?!
    Superhero

  9. #9

    Standard

    Coolt
    Jag har sökt mycket på google och tuben men aldrig hittat nått nytt.
    Borrde finnas massvis med användarvideos men jag hittar ingen. Skulle lätt beställa om den verkar skysst och en vanlig användare visar vad den går för.
    [QUOTE=henke2;350491]
    Citat Ursprungligen postat av asedwerfty Visa inlägg

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kan hålla med om att i alla fall hypen runt multisar antagligen passerat toppen - i alla fall bland RC-flygare och allmänt teknikintresserade människor. Sen kommer det säkert både billigare och bättre grejor men de bland RC-flygarna som sett en teknisk utmaning känner sig nog inte så utmanade längre. Däremot tror jag att FPV-flygandet har en bra bit kvar till peaken så måhända är det FPV med mera "normala" kärror som tar över multirotor/FPV-intresset - eller kanske också helikopter med FPV... Men då är det nog snarare en flygteknisk utmaning och inte en ren teknik-utmaning. Och det är nog i hög utsträckning en annan kategori av RC-flygarna som i så fall kommer att driva den utvecklingen. Det är i alla fall mina tankar runt detta.
    Roger

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Fåglar brukar ju för det mesta strunta i RC-flyg, eller segla med en bit och kolla lite (stora rovfåglar). Känns som om den där trollslände-coptern skulle vara rätt utsatt och bli uppkäkad av en kråka ganska fort...

  12. #12
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Kanske en FPV farkost som hoppar runt andra farkoster som värd, t.ex. Bilar bussar, flyg, människor för en fantastisk FPV upplevelse. Loppa?

    Eller en hopvikbat flygplan som blir 2.5 M spv. Och hopfällbar ryms i fickan.

    Man styr allt hemifrån via tv'n.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  13. #13

    Standard

    Kanske självgående grejer blir vanligare och vanligare. Tex nåt som flyger själv, även i trånga utrymmen utan att ta i väggar och sånt... typ HobbyKing om några år för 100dolares. Men då är det ju inte RC på samma sätt längre...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Det är väldigt svårt att ens gissa vad det kan bli för nyheter framöver. Jag kommer ihåg när RC helikopterna kom i början på 1970 talet, Schlüter/Hegi Bell Huey Cobra, Kavan Jet Ranger, Schlüter Heli Baby m fl. Det var det "nya" då och man förundrades hur i all världen de kunde flyga.
    När jetmodellerna med sina jetmotorer kom var det också en wowfaktor, liksom eldrivna modeller på sitt sätt när LiPo kom på bred front och gjorde elflyget i alla dess olika former möjligt.
    Inomhusflyg med våra små radiostyrda depron och mylarklädda modeller har ju inte funnits i så jättemånga år och har också varit lite revolutionerande. Liksom våra "computer" radioanläggningar och 2.4 GHz som varit lite av en revolution på radiosidan.
    Bil och båtfronten har jag noll koll men där har säkert hänt en hel del också.

    Det blir väl olika tekniksprång som kommer öppna upp för nya möjligheter, som förr, kan man kanske gissa sig till.
    Utveckling på radiosidan och drivlinesidan kommer säkerligen ge möjlighet till nya innovativa farkoster och tillämpningar både för hobbybruk och professionellt bruk.

    Det som är kul med radioflyg t ex är att utvecklingen inte någonsin tycks stagnera. Och att både nytt och gammalt beprövat kan finnas sida vid sida, nu har vi så lång historik att "nostalgiflyg" osv är intressant också.

    /Bo

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Tekniska möjligheter, hobbyflygare som pushar gränserna och lagstiftare som vaknar upp och vill börja reglera tror jag gör att transpondrar och "sende and avoid" kan bli tvunget framöver.

    En annan sak som kommer om ett par år på bred front, och som kommer att ge elflyget en andra revolution, är nya batterityper. De så kallade "pappersbatterierna" som bygger på nanoteknik har massor med potential. Om 10 år kommer folk att skratta åt våra tunga, ineffektiva, giftiga och brandfarliga lipos. En enkilos quad flyger längre än 40 minuter om 10 år.

    Sedan skulle jag gärna se FPV-ornithoptrar, som tidigare nämnts. De är ju ascoola!

  16. #16
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Nano batterier, nja det tror jag inte på däremot nanosolar celler med de nya nanotrådarna som finns idag och som skall utvecklas lite till samt komma ut på marknaden, soltekniken finns idag redan och med denna nya teknik kan de driva seglare och inomhus kärror, dock kanske inte iMac på 3m men vem vet.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Pappersbatterierna använder ju just trådar/rör av fulleren-kol och fungerar enligt principen "superkondensator". Tekniken befinner sig ungefär på samma mognadsnivå som lipo gjorde kring 1990, dvs att industriell produktion ligger 2-4 år bortåt i tiden, och storskalig produktion och teknikskifte ligger cirka 10 år bort.

    Kolla in tex Paper Battery co:
    http://www.paperbatteryco.com/

    Tekniken kan även användas för att flerdubbla kapaciteten på LiXX, dock finns det inte några hybrid nano/litiumceller i kommersiell produktion idag. HKs så kallade nanotech-batterier är inte denna tekniken. De har bara hällt i dåligt renat C60 (buckminsterfullerene) i elektrolytsörjan, och det ger teoretiskt ackarna lite bättre kapacitet och C-värde, men förmodligen så är väl kvalitetskollen vad den brukar vara på Turnigy, så effekten blir som sagt var hyfsat marginell.

  18. #18

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    En fyrmotor trafikkärra typ DC4-7 lagom stor ca 160-170 mellan vingspetsarna av EPP eller liknande istället för massa bombkärror som det finns alldeles för många av
    Tobbe

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Personligen tror jag knappast att nya batterityper kommer att revolutionera elflyget med tanke på de prestanda och flygtider vi har redan idag. OK - för de som orkar flyga väldigt långa pass kan det ge nya möjligheter men det är nog inte så många av oss som har det behovet. Sen lär det ta tid innan dessa nya batterityper nått såpass stor volym att prisbilden är intressant för oss söndagsflygare. Så jag tror fortfarande att FPV-flygande bland betydligt bredare grupper av flygare och där inte målet är att flyga så långt bort som möjligt utan mera typ "precisionsflyg" och liknande med vanliga kärror och kanske helisar kan vara det som kommer att vara nästa utvecklingssteg inom RC-flyget. Multisar kommer säkert att behålla sitt grepp om film/foto-flygande men för oss vanliga söndagsflygare tror jag inte denna kategori av farkoster kommer att öka så väldigt mycket.
    Roger

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Nya batterityper kommer att göra strömslukande applikationer mer uthålliga.

    Tänk dig en 600 size el-heli som kan flyga 20-30 min på en ack eller stora multicoptrar med liknande prestanda. Eller för den delen EDF-plan med bra uthållighet.

    Man kan ju ta det på andra hållet också - batteriets andel av totalvikten kan minskas drastiskt.

    Sedan finns det fler uppsidor på nya, kolbaserade batterier, inte minst miljöaspekten och det faktum att vi väldigt snart kommer att ha väldigt ont om lättåtkomligt litium. Och glöm inte att batterier med principen "superkondensator" kommer att ha enormt mycket trevligare laddningsprestanda än våra långsamladdande lipos modell 2014.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •