Reklam

 
Sidan 13 av 14 FörstaFörsta ... 3891011121314 SistaSista
Resultat 241 till 260 av 270

Ämne: Vårt nya flygfält

  1. #241

    Standard

    Lite reklam från vår ö som är filmat med en quad m.m

    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  2. #242

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Rena Ållywoodrullen...!
    Retroholic!

  3. #243

    Standard

    Gräset har slutat att växa så en översyn av klipparna behövs före vintern.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20151024_125832_resized.jpg 
Visningar:	137 
Storlek:	170,3 KB 
Id:	55400
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  4. #244

    Standard

    Vårt flygfält ligger i utkanten av en trafikflygplats, det vill säga i en kontrollzon (CTR, Control Zone), så vi får flyga på en höjd av högst 50 meter över marken. Nytt fält men Trafis nya lagar från 9.10.2015 stänger kanske ner vårt fält. Surt sa räven.

    Nästan hela Åland har blivit en ända stor kontrollzon.
    https://ais.fi/ais/eaip/aipcharts/ef...2_EFMA_VAC.pdf

    Flyghöjden över vårt fält är nu 50 meter för oss.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  5. #245
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr X Visa inlägg
    Vårt flygfält ligger i utkanten av en trafikflygplats, det vill säga i en kontrollzon (CTR, Control Zone), så vi får flyga på en höjd av högst 50 meter över marken. Nytt fält men Trafis nya lagar från 9.10.2015 stänger kanske ner vårt fält. Surt sa räven.

    Nästan hela Åland har blivit en ända stor kontrollzon.
    https://ais.fi/ais/eaip/aipcharts/ef...2_EFMA_VAC.pdf

    Flyghöjden över vårt fält är nu 50 meter för oss.
    Det låter ju skittråkigt! Verkar fruktansvärt opraktiskt speciellt om man kör med segelplan ! En bra bungee-start lär ju skicka upp en över 50m och bogsering lär det vara halvt meningslöst vem vill bli släppt på 50m och jaga termik?
    Och DLG? Jag provade kasta upp en HK DLG och jag som är rätt stark och har god grundteknik skickade iväg den långt över 50m upp, ni får väl kasta frisbee till varandra ni som har diskus-körror!

    Finns det ingen liten stig iväg från zonen så ni kan gå och flyga lite högre men fortfarande ha rätt nära till klubbhus och parkering?

    Mvh Gustaf

  6. #246

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Ligger ni mitt för start och landning på den flygplatsen?
    Är det helt nya bestämmelser?
    Såg på kartan du länkat till att det stod nov-14

  7. #247

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Tråkigt.
    50 meter är inte högt. Går det inte komma överens med de som kontrollerar luftrummet där ni har flygfältet om att ni får ett undantag att flyga t ex upp till 300 meter över fältet och att ni måste kontakta "tornet" om ni vill flyga högre än 50 meter vid Ert fält? En del klubbar i Sverige har liknande överenskommelser och procedurer de följer när de skall flyga vid sitt fält om det ligger i kontrollerat luftrum.

    /Bo

  8. #248

    Standard

    Denna är lite mer aktuell.
    https://trafi.maps.arcgis.com/apps/w...4157efd9469b69

    Vårt fält är mer än 10 km nordost om riktiga fältet.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #249

    Standard

    Vi förbereder en ansökan om förhöjd luftrum inom CTR till 1300 fot (396 meter) som är maxhöjden vad vi kan få.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  10. #250

    Standard

    Börjar ju blir lite väl mycket motgångar i allt man vill pyssla med. Tvärt man hittar nåt man gillar så ska nån förstöra det för en. Grr! Snart måste man väl ha licens eller betala skatt för att använda datorn också... :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #251
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Börjar ju blir lite väl mycket motgångar i allt man vill pyssla med. Tvärt man hittar nåt man gillar så ska nån förstöra det för en. Grr! Snart måste man väl ha licens eller betala skatt för att använda datorn också... :-D
    Jag vet och sympatiserar och tyvärr är vi i sverige inte längre villiga att göra vår åsikt hörd och respekterad utan vi blir alltmer överkörda i alla frågor, licenser och tillstånd och certifikat för allt! T o m fritidsbåtar som hittils varit fria från körkort (inom 10m längd och 3m bredd, därav så många stora segelbåtar som är precis under 10x3m) och nu pga Stockholmsidioter m jetski som kör runt livsfarligt så talar de om båtkörkort, tror modellvärlden är på kartan härnäst - allt som krävs är en mediahändelse involverade ex ett barn och en quad och akuten.
    Gissa vad årets julklapp börjar se ut att bli? Färdiga quad-rtf paket till barnen! Oftast med fpv till smartphone (livsfarligt att flyga genom, förstår ej hur de ens får kalla det fpv då latency är upptill 4-5s).

    Där kommer häxjakten förmodligen börja. .hoppas jag har fel - jag kommer aldrig registrera mina modeller oavsett lagstiftning jag tänker använda förnuft istället som hittils inte gjort några skador på annat än mina kärror

    Mvh Gustaf

  12. #252

    Standard

    Saxat från Transport styrelsens webbplats
    Fartyg, definition

    Ett fartyg är en farkost som är avsedd att användas till sjöss och som har skrov och konstruktiv styrförmåga (till exempel ett roder). Sjölagen delar in fartygen i skepp och båtar.
    Fartyg som vars största längd är minst 12 meter och vars största bredd är minst 4 meter kallas skepp. Om fartyget är minst 12 meter långt och minst 4 meter brett är det ett skepp, annars är det en båt.
    Läs mer i Svensk författningssamling (SFS) (1994:1009, 2003:364) på Riksdagens webbplats (länk till höger på sidan).

    För båtar krävs ingen form av tillstånd för att framföra (förutom fartygets ägare)

  13. #253
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Patrik B Visa inlägg
    Saxat från Transport styrelsens webbplats
    Fartyg, definition

    Ett fartyg är en farkost som är avsedd att användas till sjöss och som har skrov och konstruktiv styrförmåga (till exempel ett roder). Sjölagen delar in fartygen i skepp och båtar.
    Fartyg som vars största längd är minst 12 meter och vars största bredd är minst 4 meter kallas skepp. Om fartyget är minst 12 meter långt och minst 4 meter brett är det ett skepp, annars är det en båt.
    Läs mer i Svensk författningssamling (SFS) (1994:1009, 2003:364) på Riksdagens webbplats (länk till höger på sidan).

    För båtar krävs ingen form av tillstånd för att framföra (förutom fartygets ägare)
    Jaha, ! förr var det max 10m och max 3m bredd annars skepparexamen!

  14. #254

    Standard

    Oj, Är du så gammal när jag tog skepparexamen 1979 var det 12m X 4m

  15. #255
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Patrik B Visa inlägg
    Oj, Är du så gammal när jag tog skepparexamen 1979 var det 12m X 4m
    Det var som fan! Nu har helvetet frusit till is? ?!! Jag hade... fel? Nu jäklar.

  16. #256

    Standard

    Syrrans son skaffade i år/fjol nån skepparexamen för hans båt, jag menar skepp, var över 12 m långt. Så det verkar aldrig ha vart 10x3? ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #257
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Syrrans son skaffade i år/fjol nån skepparexamen för hans båt, jag menar skepp, var över 12 m långt. Så det verkar aldrig ha vart 10x3? ;-)
    Nej du det verkar onekligen som jsg har missat nånting här. .

  18. #258

    Standard

    Det som nu görs är att kartlägga alla flygningsplatser för att få ett register som ska vara klart 1.3.2016. Först i följande skede ska man lokalt komma överens med EFMA om ett undantag. (Den lokal flygplatsen). Lönar sig inte ännu eftersom Finavia inte ännu gett instruktioner till flygplatserna


    Karta: https://www.google.com/maps/d/u/0/vi...8.k-pAiguSCgK4
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  19. #259

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr X Visa inlägg
    Det som nu görs är att kartlägga alla flygningsplatser för att få ett register som ska vara klart 1.3.2016. Först i följande skede ska man lokalt komma överens med EFMA om ett undantag. (Den lokal flygplatsen). Lönar sig inte ännu eftersom Finavia inte ännu gett instruktioner till flygplatserna


    Karta: https://www.google.com/maps/d/u/0/vi...8.k-pAiguSCgK4
    Intressant, ligger alla dessa platser inom flygplatsernas kontrollzoner eller hanterar man alla modellflygplatser?

  20. #260

    Standard

    Man hanterar alla modellflygplatser för att få ett register som ska skickas in till Trafi. Det är Finlands Flygförbunds (FFF) modellavdelning som handhar gruppanmälan.

    Fick också svar från Trafi som jag hade kontaktat.
    Vi tar hänsyn till din önskan och skall samråda med Finavia om saken. Syftet är att ert fält publiceras i AIP samtidigt och på samma sätt som andra modellflygningsfält (nästa vår). Det är sannolikt, att vi behöver senare några ytterligare uppgifter. Vi skall kontakta dig snart igen. Trafiksäkerhetsverket (Trafi)
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •