Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Optimering av antenner för bättre mottagning.

  1. #1

    Standard Optimering av antenner för bättre mottagning.

    Har en T8J som jag har på en hexa med DJI Ground station och 400mw 5.8 video länk.
    jag har konstaterat att GS lägger av vid ca 400-500 meter och min T8J tappar vid 550 meter.
    Är inte ute efter att flyga längre bort iofs, men jag vill ha lite mer range av ren säkerhet.
    När man dessutom ser andra som flyger 1.5 km bort med liknande/samma utrustning så blir man ju dessutom misstänksam att man inte har satt upp saker optimalt.

    så här har jag mina antenner monterade. Bör jag montera på annat sätt?
    Blåa pilar är T8J , röda är GS. Videolänken sitter sedan på ett av de bakre benen.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	216 
Storlek:	49,8 KB 
Id:	46132  

  2. #2

    Standard

    Jag är ingen expert! men du bör:
    - montera samtliga antenner lodrätt
    - ej fästa emot kolfiber
    - gärna en bit ifrån GoPron också kan underlätta!
    - samt dela upp sändarantenner och mottagarantenner.

    ex GS antenner på landningstället och RC så långt därifrån som möjligt!

  3. #3

    Standard

    Gjorde en snabb modifiering och flyttade de framåtriktade antennerna rakt upp.
    Nu fick jag 725 meter to T8J och 675 meter på GS.

    När du säger att man ska ha båda lodräta har jag en liten fråga.
    Jag är medveten om hur antennerna strålar ut signalen.
    Enligt både GS och Futaba manualen ska antennerna sitta med 90 graders vinkel till varandra.
    Men detta kanske är mer riktat till flygplan som bankar mycket hårdare så att man inte tappar när man flyger knivegg.
    Med en multikopter så flyger man ju ganska plant trots allt, om man inte kör 3D akrobatik.
    Funderar på att montera de andra rakt ner istället.

  4. #4

    Standard

    Har flyttat om antennerna, och har ett par rakt upp och ett par rakt ner.
    På Futaban gjorde det ingen större skillnad annat än att den inte tappar kontakten lika lätt när jag svänger ute vid gränsen av mottagningen. GS datalinken däremot gick nu över 1km, och signalen var stark hela tiden, så jag misstänker att 1.5 km säkert skulle gå. Den svagaste länken är helt klart futabans räckvidd. Är medveten om att T8J är lite "budget bygge"
    Det ska bli en Taranis i höst, inte för att jag ska flyga så långt, men ändå.
    Det känns bättre när jag vet att radion klarar det.

  5. #5

    Standard

    På multicoptrar brukar jag försöka ha RC-mottagarens antenner 90 grader mot varann i det horisontella planet, precis som jag har antennen på sändaren horisontell. Så oavsett hur mottagaren vrids uppe i luften så har man någorlunda bra kontakt med endera antennen (Futaba funkar väl så att mottagaren använder den antenn med bästa mottagning?).

    Telemetri- och videolänk-antenner vertikala eftersom de bara har en antenn och för att inte störa RC-mottagaren. Ibland har jag missat denna teori men ändå flugit utan problem. =)

    Har man en antenn uppåt och en åt sidan, hur ofta har man då nytta av den som ligger åt sidan om man har antennen rakt upp på sändaren? Vet inte om det funkar så, men det är vad jag inbillar mig. Aldrig haft problem med att tappat kontakten, inte ens när jag FPV-flög och drev iväg med en TwinStar en bra bit över 1km bort (enligt Google Earth), skulle tippa på 1,4-1,5km diagonalt. På den var antennerna fasttejpade på utsidan av EPO-flyget. Min sändare ska klara max 2km LOS.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •