Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Förberedelse för uppgradering -- tillfällig limning eller fördragna kablar

  1. #1

    Standard Förberedelse för uppgradering -- tillfällig limning eller fördragna kablar

    Jag håller på och ska bygga ihop en Multiplex Easystar (mitt första plan), med standarddrivlinan med borstad motor och ESC. Jag har dock förstått att väldigt många väljer att uppgradera den med en borstlös motor för att få mer flygtid och kraft. Jag har för avsikt att göra detta efter att ha först lärt mig flyga med originalkonfigurationen (den borstade motorn). Det är dock så att man limmar fast motorn och kablarna inuti kroppen vilket gör det svårt uppgradera den. Som jag ser det finns det två möjligheter:

    1) Att använda någon slags tillfällig limning (dubbelhäftande tejp?!) som jag kan ta isär senare för att dra om kablarna.

    2) Vara smart och förbereda kabelvägar och annat för att kunna genomföra bytet utan att behöva öppna kroppen. Jag tänker mig en borstlös inrunner som har ungefär samma mått som defaultmotorn, och följande kabelväg:



    Vad rekommenderar ni?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	fusehalves.jpg 
Visningar:	93 
Storlek:	14,2 KB 
Id:	46142  
    Senast redigerat av Ljungkvist den 2014-06-16 klockan 15:11. Anledning: radbrott forsvann

  2. #2


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Jag tycker du ska uppgradera direkt till borstlöst. Då slipper du krångla sen.
    Sen är det ju bara fördelar med borstlöst ändå.

  3. #3
    Henke80s avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    234
    Jobb
    Avfuktsbyggare
    Klubb
    Jönköping rfk

    Standard

    Hej.

    Håller med ovanstående.
    Köpte själv en cessna 180 med borstad lina. Blev en flygning sen
    bytte jag till borstlöst system.

    Brukar ju få ner vikten med om man kanske hade nimh acc innan och
    byter till lioo acc.

    Lycka till.

    Mvh Henrik

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Vi körde ES med standardmotor som dubbelkommandoplan en säsong. Det blev massor med flygtimmar.
    Jag har för mig att vi använde 4700mAh 2 cells batterier för att få rätt TP och fick drygt 40 minuter skolflyg per batteri.
    En borstlös motor med samma vikt och storlek som originalmotorn ger vertikal prestanda vilket kan vara förödande om man inte är van och kan begränsa gaspådraget. Att köra originalmotorn med 3 celler LiPo är inte smart - brun rök från borstarna som smälts ner ganska snabbt - vi har testat ;-)
    Något vi gjorde direkt var att skära ut skevroder för att få lite bättre svar i svängarna.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •