Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Starta mina Webror

  1. #1

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Smile Starta mina Webror

    Då har äntligen dottern flyttat ut alla sina saker ur hobbyrummet. Nu går det att hitta sina
    grejor igen. Tänkte ta och starta en av dieslarna, gjorde en mc-tur till Nyköping och handlade
    soppa. Det var sisådär 49 år sedan så jag har glömt startproceduren. På den tiden hade jag en
    hockeyhandske på höger hand, men motoriserandet tog ett abrupt slut då jag genade genom
    propellern då jag skulle nåla.

    Vilken sorts slang tål dieselsoppa, kan jag ha en vanlig 'rc-tank' och hur skall jag ställa komp-
    skruven?

    Håkan

  2. #2

    Standard

    Går motorn verkligen runt efter 49 år? Eller var 49 något du bara drog till med som ska tolkas att det var länge sedan Recinoljan brukar ju ha en förmåga att becka igen motorerna rejält. Kanske skulle vara idé att skruva isär motorn för en riktig rengöring om uppsmörjning.

    /Mats

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Kul, är det Webra "Record" (1,5 cc diesel) och eller Webra "Winner" (2,5 cc diesel) du har? Eller är det ännu äldre motorer (t ex Webra "Bully" och allt vad hette?
    Tygon bränsleslang funkar med dieselsoppa. HAB har och säkert andra hobbyfirmor i Sverige om du letar. Kolla bara så du får vettig innerdiameter på slangen.
    http://www.hab.se/forbraningsmotorer...r-c-605-1.aspx

    Det funkar med vanliga bränsletankar t ex Du-Bro och Sullivan men dels måste man byta ut mittengummidelen mot en som tål diesel dels byta klunkslangen mot tygonslang (samt bränsleslangen fram till motorn mot tygonslang)
    Det finns konverteringssats för gummi-mittendelen för bägge fabrikaten.

    Jag hade (och har fortfarande) en Webra Winner 2,5 cc diesel (hade den i en Keil Kraft Spectre stuntkärra).

    Kompressionsskruven får du nog prova dig fram vad som kan vara lämpligt för att få igång den och sen justera för bästa gång (min hade en avlång låsplatta som man låste kompskruven med).

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2014-06-17 klockan 12:56.

  4. #4

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Går motorn verkligen runt efter 49 år? Eller var 49 något du bara drog till med som ska tolkas att det var länge sedan Recinoljan brukar ju ha en förmåga att becka igen motorerna rejält. Kanske skulle vara idé att skruva isär motorn för en riktig rengöring om uppsmörjning.

    /Mats
    'Min' motor finns inte kvar längre men däremot så var det 49 år sedan jag flippade igång en diesel senast.

  5. #5

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Kul, är det Webra "Record" (1,5 cc diesel) och eller Webra "Winner" (2,5 cc diesel) du har? Eller är det ännu äldre motorer (t ex Webra "Bully" och allt vad hette?
    Tygon bränsleslang funkar med dieselsoppa. HAB har och säkert andra hobbyfirmor i Sverige om du letar. Kolla bara så du får vettig innerdiameter på slangen.
    http://www.hab.se/forbraningsmotorer...r-c-605-1.aspx

    Det funkar med vanliga bränsletankar t ex Du-Bro och Sullivan men dels måste man byta ut mittengummidelen mot en som tål diesel dels byta klunkslangen mot tygonslang (samt bränsleslangen fram till motorn mot tygonslang)
    Det finns konverteringssats för gummi-mittendelen för bägge fabrikaten.

    Jag hade (och har fortfarande) en Webra Winner 2,5 cc diesel (hade den i en Keil Kraft Spectre stuntkärra).

    Kompressionsskruven får du nog prova dig fram vad som kan vara lämpligt för att få igång den och sen justera för bästa gång (min hade en avlång låsplatta som man låste kompskruven med).

    /Bo

    Alltså samma som till en bensinmotor?

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Ja, tygonslang fungerar till både diesel och bensin. Tygon funkar även med glödstiftsbränsle (metanol+ricinolja eller syntetisk olja) men nitrometan skall visst göra tygonslang hård efter ett tag och vad jag läst kan tygonslang svullna och bli för mjuk av glödstiftsbränsle, så det är bättre att använda siliconslang till glödstiftsmotorer.

    /Bo

  7. #7


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Neoprenslang funkar bra. Mjuk och fin (passar till klunken) men inte genomskinlig vilket kan stöka till det. Till övrig slangdragning funkar vanlig PVC-slang (finns på Biltema).
    Börja med ca 2,5 varv på bränslenålen och öka successivt kompen tills motorn tänder och startar. Se till att inte köra på för hög komp bara (sliter som fasen på motorn). Minska kompen så mycket du kan med bibehållen jämn gång.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •