Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: HAL hexa åter i luften

  1. #1

    Standard HAL hexa åter i luften

    Jag kraschade hårt i början på maj och det tog ett tag innan jag satte igång o fixa den. Jag hade haft gps-glitch tidigare och det hände även vid Glumslövs backar när jag satte hexan i ett träd. Har nu en ny gps och den flyger bra igen. Fick byta ett par armar, en motor och skaffa ny fpv-kamera (den försvann i kraschen) och lite kablar. Domen/huven var i tusen bitar så jag har gjort en ny, i lexan (polykarbonat). Den lär inte gå sönder i en krasch....men väger fn. för mycket (250g) och är lite overkill. Skall skära ut lite hål i den. Går ju att använda akryl, men det blir mycket skört efter uppvärmning. Å andra sidan är Lexan lurigt att värma upp och skall egentligen torkas innan. En hel dag i 40grader är lagom... Jag hoppade över det och fick en del bubblor, men det syns knappt.
    Jag har flyttat fpv-kameran (tiltbar) till vänster bom. Köpte en Fr Sky Taranis häromdagen, hos Skånehobby, och ser fram emot att få igång den när jag fått mottagarna från England. 16 kanaler! - jag måste köpa fler tillbehör!
    Christian

  2. #2

    Standard

    Och en bild:
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	127 
Storlek:	99,0 KB 
Id:	46178  
    Senast redigerat av Bertone den 2014-06-18 klockan 23:25. Anledning: Bild, hoppas jag

  3. #3
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    3 208
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Vi väntar spänt på provflygning och bild.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  4. #4

    Standard

    Jag har nog flugit 20 batteri och enda problemet har varit enstaka "toilet-bowl-effekt" i loiter.
    Självporträtt (slutartiden är 1/30, därav suddigheten):
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	127 
Storlek:	85,5 KB 
Id:	46179  

  5. #5

    Reg.datum
    Jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Tänkte du flyga den med FrSkys mottagare, och i så fall vilken, eller med UHF-modul?

  6. #6

    Standard

    Jag kommer använda FrSky X8R-mottagare.

  7. #7

    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Har du förlängda armar? Vad för proppar kör du?

  8. #8

    Standard

    Armarna är original, 320mm. Propellrarna är RcTimer 14x5.5. Har även 12x6. Trodde dom större skulle ge mig några minuter längre flygtid, men icke.

  9. #9

    Reg.datum
    Jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Bertone Visa inlägg
    Jag kommer använda FrSky X8R-mottagare.
    Ok. Vilket videoband kör du? 1.2 GHz eller 5.8?

    Jag kör 1.2 GHz på "den lille fule":
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...0-fullutrustad

    ...och får trassel med RSSI på 400- 500 meter med X8R. Missförstå mig inte, det är en asbra rx, som lätt får 1,5-2 km räckvidd, men inte om den sitter nära en 1,2 GHz vtx. Med FrSky D8R-XP fick jag RSSI critical på 150 meter.

  10. #10

    Standard

    Fatshark 5.8 600mW. Hoppas det fungerar bättre än 1.2...

  11. #11

    Reg.datum
    Jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Det gör det. Anledningen att 1.2 och 2.4 lirar så illa ihop är att 2.4 är en jämn multipel av 1.2, och det betyder att resonansövertonerna från 1.2-bandet sabbar RC-frekvenserna. Tydligen går det att få det att funka, men inte på nånting där antennerna sitter så nära ihop som på min "lille fule".

    Jag antar att jag får byta till 5.8 på min, eller byta till 35 eller 433 MHz på RC:n.

  12. #12

    Standard

    Flugit en hel del sista tiden och toilet bowl (finns det en svensk definition?) har blivit värre senaste flygningarna. Gjorde accel och compass calibration i MP idag. När jag sedan skulle provflyga så tippade hexan direkt. Drog ur batteriet o provade igen, samma sak. Tänkte att jag gjort fel i accel calibration och gjorde om den, men det hjälpte inte. Upptäcker att ail o ele bytt plats på högerspaken! Byter plats på kablarna i mottagaren, bara för att se om den går att flyga och nu stämmer ail o ele, men den tippar så fort jag ger gas.
    Hexan flög igår och sedan dess har jag bara haft loss och tvinnat kabeln till gimbalsensorn samt haft loss och tvinnat kabeln till APM telemetri.
    Jag känner på mig att det är skit bakom spakarna.......men fattar inte vad som hänt. Några förslag?
    /C

  13. #13

    Standard

    Ingen som har några tips på vad som hänt när kanal 1 o 2 bytt plats??? Och varför den tippar så fort jag gasar?
    /C

  14. #14

    Reg.datum
    May 2013
    Inlägg
    212
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Har du inte läst det nedan så kan du alltid se om det finns något av intresse där.

    http://www.rcgroups.com/forums/showt...053670&page=72

  15. #15

    Standard

    Tack. Jag har läst den. Mitt problem nu är dock att jag inte ens kommer upp i luften för att se hur den flyger....
    Provade med min förra radio idag, men lyckades inte arm'a med den så jag tog en öl istället.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •