I min byggtråd
http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...Super-Pitts-12 diskuterade vi nyligen detta servo och alla var rörande överens om att detta servo bör undvikas. Eftersom jag arbetar med elektronik dagligen blev jag nyfiken och köpte därför 2 st av dessa servon på Ebay till i stort set inga pengar alls. De dök upp i posten för några dagar sedan och jag skred till verket.

Hur är de då? Jo, det är inga höjdare som de jobbar "out of the box". Det finns plenty med brister men också positiva överraskningar.

Pros:
- Välskurna drev i mässing
- Kullagrad utgående axel
- Mekaniken har god passform
- Starkt servo, motorn är relativt stor & kraftfull

Cons:
- Dåliga lödningar
- Oavlastade flimsiga kablar till motor och pot.
- Vibrerar relativt mycket
- Låg förstärkning i styrelektronik
- Mycket stort dödband
- Centrerar ej vid last
- Drar mycket ström

Förutom det uppenbara med dåliga lödningar m m har detta servo, i den utgåva det är i nu, stora problem med linearitet. Tidigare versioner av detta servo har lidit av stora överpendlingar vid fullt utslag och här har konstruktören försökt åtgärda problemet genom att sänka förstärkningen i kontrolloopen samtidigt som dödbandet har ökats markant. Med last rör sig servoarmen inte tillbaka till centerposition utan stannar 5-10 grader ifrån. Man kan t o m vrida på hornet utan att servot reagerar och försöker kompensera.

Som det uppträder just nu är servo näst intill oanvändbart om precisionen är någorlunda viktig. Som jag ser det har herr/fru konstruktör bara gjort halva jobbet klart. Det är tyvärr alldeles för vanligt i kontakt med kinesiska företag att när man påpekar problem så åtgärdar man det kunden klagar på och bryr sig inte om att det får andra konsekvenser. Då hanteras det i stället som ett nytt, kundrelaterat problem och ses inte som att konstruktören skulle ha varit vårdlös inför kravspecen.

Efter att ha snokat runt lite på nätet har jag hittat den kretslösning som tillverkaren har använt sig av samt skrivit till tillverkaren av den IC-krets som är "hjärtat" i konstruktionen för att få tillgång till datablad och applikationsnötter. Med hjälp av dem borde vara en smal sak att ta reda på om det går att modda dessa servon till att kunna fungera på ett tillfredsställande sätt. Jag har kommit en bit på väg men det är ännu för tidigt att säga om det blir bra eller inte.

Bilder och mer info finns om ni är intresserade.