Reklam

 
Sidan 16 av 19 FörstaFörsta ... 6111213141516171819 SistaSista
Resultat 301 till 320 av 364

Ämne: Funfly Naze32 / AfroMini

  1. #301

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Xermalk Visa inlägg
    För övrigt så stödjer ezgui separata rates sen ett tag tillbaka. Kräver dock beta versionen.

    https://plus.google.com/108466092790107715851/
    Njae, just nu finns ingen beta.

  2. #302

    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    3
    Jobb
    Automation Engineer

    Standard

    Hej
    Jag har ett nytt Naze32 som komminucerar när jag har det anslutet till datorn med USB(utan Lipot anslutet). Men när jag ansluter Lipot så kan jag inte kommunicera med Nazen längre. Vad gör jag för tokigt tro?
    Har precis gett mig in i rc-svängen så får ursäkta för den dumma frågan.

  3. #303

    Standard

    Du har inget anslutet till RX/TX-pinnarna på Naze'n, t.ex. bluetooth-modul eller liknande som drivs av lipot?
    I så fall fungerar inte usb-anslutningen till datorn när bluetooth-modulen är igång och utnyttjar serieporten på kortet..

  4. #304

    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    3
    Jobb
    Automation Engineer

    Standard

    Tack så mycket @Zkronk, jag hade en Bluetooth-modul ansluten, visste inte att den blockerade Rx/Tx. Men det är ju rätt självklart att man inte kan ha två mastrar. Tack igen.

  5. #305

    Standard

    Ups - kopplade in 250-Quaden och fick meddelandet att firmware'n var för gammal.

    Uppdaterade firmware'n och har spenderat ett par timmar med att få den bättre justerad än den var tidigare då jag legat på gränsen mellan darrningar och stabilitet. Förhoppningsvis kan jag testa lite till idag.


    Uppdaterade även min ER9X då jag fortfarande använder 9X med LRS till min 250

    Så nu sitter jag med aktuella versioner överallt...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  6. #306

    Standard

    Jag har ett underlig problem med ett Naze32 och min BT-modul. När jag ansluter den så får jag meddelande (på EZ-GUI) "No Data Recieved". Jag har samma modul till andra Naze32, afromini och Flip32 utan problem. Jag har även tidigare använt samma modul till just det här kortet.


    Kan det vara någon inställning på kortet som är fel? Jag vet att det är rätt kopplat, dvs tx-rx & rx-tx. Jag lödde om kablarna till tx och rx men när jag mäter med multimeter så är anslutningspunkterna korrekta, dvs inga kabelbrott. Jag har även kontrollmätt spänningen som modulen får från Nazen och det är 5.02V.

    Jag vet att jag lyckades koppla in modulen fel först, dvs istf GND-VCC-TX-RX så blev det RX-TX-VCC-GND. Det som jag kan tänka mig kunde ha hänt var att modulen gick sönder då TX-RX hamnade på VCC-GND men det fortsätter att fungera bra, dock fungerar inte Nazen. Kan den ha tagit stryk av detta?

  7. #307

    Standard

    Fungerar USB anslutningen som den skall?

    USB omvandlaren på kortet är kopplad till samma pinnar så om den är skadad så borde du kunna få det här beteendet även om USB anslutningen fungerar. Då USB omvandlaren måste isolera sig från TX och RX när USB kabel inte är ansluten så räcker det med en mindre skada på USB omvandlaren för att den inte skall släppa kontrollen på pinnarna.

    Om USB kopplingen inte fungerar så kan det ju vara USB omvandlaren och/eller processorns ingångspinnar som tagit skada.

    Eller så kan det vara något helt annat...elektronik är spännande.

  8. #308

    Standard

    Mmm jättespännande...

    Jepp, USB fungerar och med OTG-kabel kan jag ju fortfarande använda EZ-GUI men det blir ju lite krångligare än med BT.

    Hmm, går det att laga/byta USB-omvandlaren?

  9. #309

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Hmm, går det att laga/byta USB-omvandlaren?
    Det är lite för trångt att trassla med på ett så billigt kort. Den skadade kretsen kostar säkert mer än ett Naze32 Acro att köpa styckvis. Det kan gå att skära av banorna från Silabs USB kretsen till RX och TX om de är åtkomliga på ovansidan av kortet.

    Det är nog bättre att koppla in BT adaptern på någon av de andra serieportarna på kortet.

  10. #310

    Standard

    Jag har börjat flyga med min LKTR250 tillsammans med min Taranis och LRS modul - det funkar överlag bra, dock lite skillnad för mig som satt kontroller på andra spakar än tidigare.
    Det var en hel del pyssel att få ordning på kanalerna ordning via PPM - men det löste sig till slut...

    Jag får en hel del darrningar i Quaden när jag sjunker från högre höjd så jag skall justera lite till så får det vara bra.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  11. #311

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Det är nog bättre att koppla in BT adaptern på någon av de andra serieportarna på kortet.
    Ja, det kan jag ju göra. Vilka anslutningspunkter är det, alltså vilka är TX resp RX?

    Är det RC4 och RC3 till vänster på den här bilden? Men det verkar som att en av dem är på samma plats som CPPM?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	naze32GPS-v2-soft-serial-DISABLED.png 
Visningar:	307 
Storlek:	351,6 KB 
Id:	52156

  12. #312

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Det står i manualen, vet att det är kanal tre och fyra man brukar använda gpsen på iaf.

  13. #313

    Standard

    Det som står i manualen är att pin 3 (TX) och 4 (TX) för GPS är 3.3V. Jag ser ingen hänvisning att dessa TX & RX är samma som de som används för BT?

    EDIT: Läste just att det är samma anslutning för GPS och BT. Bara att testa om GPS-anslutningen fungerar bättre då.
    Senast redigerat av Boopidoo den 2015-05-04 klockan 15:44.

  14. #314

    Standard

    Njae, man kan ju ansluta bluetooth i modulen till pinnarna som är i mitten på kortet också, de är ju 5V-toleranta, men den serieporten delas med usb-anslutningen..

  15. #315

    Standard

    Det är pinnarna i mitten som inte verkar fungera.

    Om jag ansluter BT-modulen med GPS-pinnarna, måste jag driva BT-modulen med 3.3V då? Pinnarna i mitten av Naze är ju på 3.3V men själva modulen drivs av 5V.

  16. #316

    Standard

    Det beror ju på signalnivån ut ur din BT modul. Jag tycker att den borde ha 3.3v signalnivå redan.

  17. #317

    Standard

    hej
    köpte en begagnad remzibi osd med GPS.
    ser ut som denna http://www.ebay.com/itm/Remzibi-V1-7...item4acdb566d0

    där kopplar man in gps direkt i osd:en
    kan man "sno" signalen ifrån gps in i med naze 32:an (http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=3504 ) eller får man köra dom som 2 separata system ?

    martin

  18. #318

    Standard

    Jag inser att det eventuellt kan vara felaktig baud-rate som är boven i dramat för min del. Det är iofs skumt att en BT-modul fungerade perfekt innan och inte nu men det är ju annan FW i Naze32 nu.

    Ni som kör blåtand, har ni behövt ändra baudrate på modulen för att få det att fungera?

    Ett annat problem. Mitt Full Naze (med baro, mag och acc) går endast att flyga i ACRO, i ANGLE eller HORIZON så driver den extremt mycket. Det spelar ingen roll om jag försöker att trimma in den den driver bara mer och mer. Detta var inte så här från början utan har blivit så efter hand. Kan det vara någon krasch som har pajjat nåt?

  19. #319

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Jag har aldrig fått trimmen till att göra något det enda som hjälpt mig är kalibrering i konfiguratorn med vattenpass eller dylikt på modellen.

  20. #320

    Standard

    Lägg quadden på ett vågrätt bord och kalibrera sensorerna från GUI på datorn.
    Senast redigerat av UndCon den 2015-05-19 klockan 12:23.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •