Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Flygtid Kolobri T25

  1. #21

    Standard

    Jag är också lite fundersam till förbrukningen. Jag har visserligen en T-20 som skall dra runt 90 ml/min. Jag har min timer på 5 min (600 cc tank) och startar den efter att jag lättat från banan. Brukar landa lagom till att timern larmar och har då haft ungefär halv tank på min 600cc kvar. I runda slängar alltså ca 60 ml/min i snitt (exkl taxning). 800cc på 6 min låter kanske lite mycket?

  2. #22
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Ett litet tips när det gäller timern! jag har ställt timern så att den startar och går automatiskt när trottelspaken befinner sig över tomgång! den går inte när spaken är i tomgångsläge, då behöver man inte komma ihåg den
    Och jag har inte hunnit mäta bränsleförbrukningen ännu men till helgen på Östersundsmeetinget så kanske det blir.
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  3. #23

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    5 min låter väldigt lite......
    Jag hade min timer på 7 min i baiojeten med t25an och där var nog 1 dl kvar vid landning med en tank på 500cc nog bör du kunna flyga längre än så?

    // Pierre

  4. #24
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Om vi glömmer tidigare inlägg, setuper och installationer så kör jag en generell tanke om soppasystemen. Soppasystem är lite luriga för det är inte alltid som man tror. Vi använder oftast en huvudtank med en stor filtklunk som bränslessytem i en modell med Kolibri turbin. Detta fungerar utmärkt, men man ska tänka på ett par saker.

    När modellen är fulltankad så har klunken soppa i alla lägen, det finns ingen luft i tanken. Allt är frid.




    Efter lite flygning så förbrukas bränslet och klunken hamnar i luften i vissa lägen. Detta är inget problem om man vet om det och flyger därefter. Klunken innehåller bränsle så den klarar sig i luften en kortare tid. Gaspådraget styr hur länge. Det värsta scenariot är alltså att stiga till höjd och sedan dyka neråt, gärna med gaspådrag och ett halvhjärtat försök så att säga. Laddar man på rejält hjälper G krafterna till och bränslet hamnar bak ändå.




    En landning är ett typiskt sådant halvhjärtat försök där klunken ligger i luften eller riskerar att göra det och bränslenivån är ofta låg. Nu kan man få motorstopp utan att någonting är fel eller att soppan är slut för den delen. Inget problem för det mesta utom om man inte tänker sig för och flyger utmanande dykningar på halvgas när soppan börjar tryta.







    När man tankar upp så kan det vara svårt att se om tanken verkligen är full. En tank installerad lutande framåt kommer se full ut fastan att det saknas en del. Då har man helt plötsligt inte med sig den bränslemängd man tror. Ofta monterar man per automatik tanken rakt och fint. Alla/många modeller har en negativ anfallsvinkel när den står på hjulen. Man tror man tankat fullt, men så är inte fallet.



    Hur kan man då göra för att maximera sina förutsättningar? Det är ganska enkelt, montera tanken lutandes lite bakåt och gasa inte på nervägen Nu är problemet inte så stort som det kan verka eftersom soppan skvalpar runt rätt bra inne i tanken och håller klunken dränkt bra ändå, men ni förstår iaf teorin bakom och lite hur man ska tänka för att dels får med den soppa man tänkt sig och dels kunna använda all soppa man har med sig. Alternativen då? Vanligast är en hoppertank, men det är ju ingen lösning utan ett plåster, den blir ju också tom om inte huvudsystemet fungerar.

    Sen är det en annan historia hur man flyger bränslesnålt, men att gasa på nervägen blir ingen glad av och det går inte speciellt mycket fortare heller, om vi nu pratar skumvåfflor iaf.


    Superhero

  5. #25

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Snygg grafik Henke! Byggde om igår och installerade en 4 ounce hoppertank. Det skall väl ta ca 1,5 min på fullgas att tömma den och då blir det inga problem i dykningar mm. Vet inte om jag kan ha förlorat soppa genom overfillröret. Detta går ju upp i classisk stil till toppen av huvudtanken och är böjt 90 grader dvs rakt mot flygriktningen. Jag flög bara en flygning använde fullgas bara vid ett par tillfällen men var över halv throttleposition hela tiden. Flög mest runt men gjorde några rollar, loopar och halva cubaner. Tyvärr regnar det idag så nästa tur blir väll i Karlskoga. Skall programmera timren till gasen också. Tack för tipset.

  6. #26
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Uno Visa inlägg
    Snygg grafik Henke!
    Tack

    Citat Ursprungligen postat av Uno Visa inlägg
    Byggde om igår och installerade en 4 ounce hoppertank. Det skall väl ta ca 1,5 min på fullgas att tömma den och då blir det inga problem i dykningar mm.
    Håller med dig om att hopper sällan medför något negativt förutom vikten, men kolla på mina bilder igen och klura på hur länge 118cc räcker innan klunk/rör riskerar att hamna i luften. Man bör fortfarande vara medveten om hur det hänger ihop och inte invaggas i falsk säkerhet.
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •