Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Besvärligt byta O-ring för Emax GT 2205/22

  1. #1

    Reg.datum
    Jan 2014
    Inlägg
    71
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard Besvärligt byta O-ring för Emax GT 2205/22

    Köpte en Emax GT 2205/22 med inbyggd propsaver. Skruvarna som håller O-ringen har skalle och den ena skruven ligger kloss an mot rotorn, så man måste skruva ur skruven för att sätta dit en O-ring. Dessutom var det en dimension på insexnyckeln som jag inte hade, verkar vara ovanlig dimension. På andra motorer så är det skruv utan skalle och som passar en flatmejsel. Var kan man få tag på såna skruvar löst?

  2. #2

    Reg.datum
    Jan 2014
    Inlägg
    71
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Man kan ju i och för sig såga av skallen på skruvarna när de väl är monterade. Har man väl fått dit skruvarna behöver man väl aldrig ta loss dem?

  3. #3
    Ken1s avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    402
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Sia Glass AB
    Klubb
    Falkenbergs Modellflygklubb

    Standard

    Enklare sätt är att ta en smal mejsel, eller liknande och sedan dra över o-ringen till andra sidan.
    Trä o-ringen över ena skruven, och propellern, ta sedan bara den lösa delen av ringen, ta hjälp här utav mejseln eller något annat smalt, och dra över den andra skruven. Det kan vara lite bökigt, men det går
    EDF Pilot och Slöinge bo! :P
    Google är en sökmotor, Goggles är glasögon.

  4. #4

    Reg.datum
    Jan 2014
    Inlägg
    71
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Fast på den här motorn går det inte att få O-ringen över skallen, då skruvskallen ligger helt an mot rotorn. Motorn känns överlag ganska ranglig också, rotorn glappar rätt mycket axiellt.

  5. #5
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Framgår inte var du bor...?
    Om Stockholm, ta med dig motorn eller en skruv hit: http://www.sifvert-skruv.se/ så hjälper de dig.
    Det dom inte har i skruv-väg finns inte....
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Dremel kan hyfsa alla skruvskallar
    http://www.clasohlson.com/se/Multive...l-3000/40-8480
    mvh /Fredrik
    fredrik

  7. #7

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ett tunt rör som passar över skruvskallen kan man också använda på f ö samma sätt som Ken beskriver med skruvmejseln. Röret är nog lite enklare för det styr över skruvskallen. Axiell "rörlighet" är f ö inget ovanligt på dessa småmotorer - du kan kanske t o m dra av "kannan" helt från resten av motorn.
    Roger

  8. #8

    Reg.datum
    Jan 2014
    Inlägg
    71
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Tack för tipsen! Tror det blir Dremel-metoden. Fast motorn var lite för klen på det här planet, så byter den. Kollade en annan motor av samma typ och, ja, den "glappar" i lika stor grad så det är väl normalt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •