Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Nostalgi. Kyosho stratus 2000

  1. #1

    Standard Nostalgi. Kyosho stratus 2000

    Nostalgi. Kyosho stratus 2000

    Vill ha lite tipps från er som är lite mer varma i kläderna vad det gäller de "nya" batterierna och borstlösa motorerna.

    Har en liten svaghet för dessa tidiga Kyosho EP flygplan, även om de var/är väldigt undermotoriserade och med tanke på den gamla batteri/motor teknologin.

    Har ett flertal, men det är Stratusen som jag vill fortsätta flyga.

    Min gamla stratus 2000 har följande. Motor: Lemans AP36L. Fartreg: Graupner/jR Power mos 30. 7,2-9,6V Nr:3274.
    Detta fartreglage är väll anpassat till NiCD batterier.

    Jag flyger med 8,4 1200mAh Kyosho fligt power som verkligen går på sista versen pga ålder och användning.

    Mina frågor:
    # 8,4V 1200mAh NiCD är och var aldrig någon hit. Men för att komma i termik är det helt OK.
    Kan jag köpa de nyare NiMh 7,2-8,4V utan att byta fartreglage?
    # Om jag skulle gå över till LiPo, skulle jag då behöva byta fartreglage?

    Är det någon som har förslag på borstlös motor som skulle passa rakt av eller en bra "combo" så kom gärna med förslag.

    Mvh
    /HE

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Stratus eller Soarus såg jag för många herrans år sedan i Finspång av alla ställen.(kan det varit kring 1995?!) Det var lite ögonöppnaren för mig att elflyg faktiskt funkade. Jag vill inte kalla dem undermotoriserade med den dagens mått, de kom ju faktiskt upp utan problem

    Borstlösto ch litium är lättare och med mer fjång och givetvis det man väljer idag. Dock är ju frågan hur det går med tyngdpunkten. Lite info om det kan behövas innan vi vågar gissa på någonting.
    Superhero

  3. #3
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Har inget förslag på rak arm, men om du är nöjd med flygegenskaperna bör vikt och tyngdpunkt förbli den samma.

    Om jag hade varit dig hade jag nog utgått från vikt och fysiska dimensioner/infästning på motorn för att hitta olika ersättare, sedan välja en motor som dels passar fysiskt, och sedan har ett varvtal som passar din propeller.

    När du vet vilken motor du vill ha till propellern väljer du LiPo med matchande spänning till motorn samt motsvarande vikt som du hade i ditt gamla. När det är på plats plockar du ut en simpel ESC som funkar med motor/LiPo.

    Slutresultatet borde bli identiska glidegenskaper men kraftigt förbättrad stigning samt fler stigningar per batteri
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Din Stratos 2000 har väl en spännvidd på strax över 190 cm och vikt på runt kilot?
    Kika lite i denna tråd där likande fråga ställdes fast för elektrifiering av en Blue Phoenix seglare runt 2 meter.

    http://www.svensktmodellflyg.se/foru...2&replypage=99

    /Bo

  5. #5

    Standard

    Vill du ha bra "sprutt" för att komma upp på höjd skapligt fort så ha minst 300W motor per kilo plan.
    Att byta borstat mot borstlöst kan vara lätt ibland och väldigt lurigt andra gånger pga tyngdpunkten.
    Titta efter var din acc och annan elektronik är monterad, sitter det långt bak kan man flytta fram det för att hjälpa till med tyngdpunkten och då kanske man inte behöver så stor acc med mycket vikt.

    Jag håller själv på att renovera en gammal Hacker Space El-Seglare och skall samtidigt byta från bortat till borstlöst.
    Jag hade sådan tur att gammla NiMi accen på 470g satt långt under vingen vilket gör det enklare. Då kan man oftast ha lättare motor och lättare acc om man flyttar fram den.

    Annars skulle jag hellre satsa på tyngre motor än tyngre acc. Hellre mycket kräm i motorn så man kommer upp fort. Många Ah behövs väl sällan i en El-Seglare då meningen är att ta sig upp och seda hitta termik.
    Det är bättre att om möjligt hålla vikten nere på planet för att få lägre vingbelastning.

    Även jag har kikat lite på Kyosho Stratus 2000 när jag sett begagnade då jag tucker den ser bra ut. Jag har lite förkärlek för äldre modeller.


    /Petrik

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Sitter batteriet vid tyngdpunkten kan du byta batteri rätt fritt. Jag skulle byta till borstlös motor, och LiPo i så fall måste fartreglaget bytas.

    Byter du till NiMH men behåller motorn fungerar fartreglaget.

    Byter du till LiPo och behåller motorn bör du skaffa en enkel batterimonitor, här en för 2S LiPo http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...onitor_2s.html

    2S LiPo är ger något lägre spänning än ditt NiCD batteri och därmed lägre effekt. Du bör sålunda välja ett lättare LiPo. Du behöver LiPo-laddare. Jag har en iCharger 208B som är bra.

    Jag tror en 80grams borstlös outrunner blir bra. Det finns på t.ex. rcflight.se. Där finns även fartreglage och batterier.
    Din motor väger 160gram, och en 50grams borstlös outrunner är lika stark. Men att bara byta motor och batteri och fartreglage utan att titta på tyngdpunkten kan resultera i korta spännande och okontrollerade flygningar.
    fredrik

  7. #7

    Standard

    Stort tack till alla för snabba svar.
    Precis vad jag behövde veta för att flyga vidare.

    Är inte van vid denna snabba respons på andra forum
    /HE

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •