Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Saab 35 draken

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    6
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Lightbulb Saab 35 draken

    I vintras tänkte jag: -När vi ska till Östersundsträffen så ska jag köpa en SAAB35 Draken i Herrljunga när vi ändå kör förbi.

    Nu är vi snart där o modellen är bokad. Vi kör förbi på vägen hem o hälsar på i butiken.
    Vintern är räddad!
    http://www.mbs-rcmodels.se/skalaflyg...-svensk-35556/

    Nu undrar jag...Vad har jag gett mig in på? Är det någon som har byggt något från MBS och som har något bra tips inför bygget? Eller bara allmänt som kan vara till hjälp. Hör gärna av er.
    Jag tänkte att bygget ska gå att följa här.

    MVH Jonathan
    Senast redigerat av Andersen den 2014-06-25 klockan 18:11. Anledning: Glömde

  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Finns flera njutbara byggtrådar härinne, sök på MBS Draken, så får du mycket njutning för ögat...
    T.ex: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...ght=mbs+draken
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Hej!
    Grattis till att ha inhandlat Magnus (MBS) fantastiskt fina byggsats. Jag har byggt 2 stycken. Första rådet är spara så mycket vikt Du bara kan. Ta bort sidrodersevot och limma fast sidorodret. Sidrodret ger bara en våldsam gir-rollkoppling precis som i fullskala-Draken. Magnus Draken är inte bara exakt i skala utan har samma flygegenskaper som originalet med superstall mm.
    När man svänger och dra r "G" behövs det bra dragkraft. Har Du tillgång till en asfaltsbana kan Du bygga med landställ annars bygg utan ställ och bygg en katapult. Magnus första prototyp var klädd med 1mm balsa och med små (1800 mah) batterier vägde den 1100gr. Då kunde han handstarta den. Min med landställ och batterier på 3000mah vägde 1.9 kg och den utan ställ 1600gr. Jag tror att man hamnar runt 1,5 kg utan ställ om man bygger lätt. Jag skrev ett par artiklar i MFN om mina byggen.
    Hör av Dej om Du har frågor och lycka till. Det finns inget så maffigt som att se en 35:a braka runt i luften.
    Med vänlig hälsning Uno.

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    6
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Finns flera njutbara byggtrådar härinne, sök på MBS Draken, så får du mycket njutning för ögat...
    T.ex: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...ght=mbs+draken
    Jag ska kolla runt lite mer.

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    6
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Uno Visa inlägg
    Hej!
    Grattis till att ha inhandlat Magnus (MBS) fantastiskt fina byggsats. Jag har byggt 2 stycken. Första rådet är spara så mycket vikt Du bara kan. Ta bort sidrodersevot och limma fast sidorodret. Sidrodret ger bara en våldsam gir-rollkoppling precis som i fullskala-Draken. Magnus Draken är inte bara exakt i skala utan har samma flygegenskaper som originalet med superstall mm.
    När man svänger och dra r "G" behövs det bra dragkraft. Har Du tillgång till en asfaltsbana kan Du bygga med landställ annars bygg utan ställ och bygg en katapult. Magnus första prototyp var klädd med 1mm balsa och med små (1800 mah) batterier vägde den 1100gr. Då kunde han handstarta den. Min med landställ och batterier på 3000mah vägde 1.9 kg och den utan ställ 1600gr. Jag tror att man hamnar runt 1,5 kg utan ställ om man bygger lätt. Jag skrev ett par artiklar i MFN om mina byggen.
    Hör av Dej om Du har frågor och lycka till. Det finns inget så maffigt som att se en 35:a braka runt i luften.
    Med vänlig hälsning Uno.
    Tack för Ditt svar. Flera bra tips! Vi har tyvärr ingen asfalt att landa på så det får kanske bli utan ställ. Magnus sa dock att det skulle funka. Jag hör säkert av mig med frågor. Kanske kunde få se någon bild på dina?
    Det är precis såna som Dig Uno man vill nå ut till o få svar!

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Hej Jonathan,

    Väldigt trevligt att du skall bygga en MBS Draken. Det är en väldigt trevlig kärra att bygga och flyga precis som alla andra av Magnus kärror. Jag har provbyggt förseriemodellerna och ytterligare minst två av varje av alla hans kärror och lugnt kunnat konstatera att de är väldigt lättbyggda...speciellt Draken....och att de flyger väldigt bra!
    När det gäller landningsställ och starta på gräs så är det inga problem så länge det är kortklippt gräs och att du har gjort en stabil landningsställs infästning. Den senaste Draken som jag byggde förstärkte jag ställinfästningarna på och det fungerar bra. Den Draken finns tyvärr inte kvar i Sverige längre eftersom jag tog med den som gåva till USA 2012 där den fortfarande flygs.
    Uno har helt rätt i att sidorodret kan du limma fast och därigenom spara in vikten som servot, kablar och stötstängerna annars lägger på slutvikten.


    Göran

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    6
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Tack för ditt svar Göran!
    Det låter som att du har en del erfarenhet av Magnus modeller. Låter som att jag skippar sidorodret med tanke på att ni är två som tipsar om det. Får se hur det blir med landningsstället. Vi har ju faktiskt skottat ut ett par kubikmeter sand för o få vårt nya fält jämnare.

  8. #8

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Uno Visa inlägg
    Hej!
    Sidrodret ger bara en våldsam gir-rollkoppling precis som i fullskala-Draken. Magnus Draken är inte bara exakt i skala utan har samma flygegenskaper som originalet med superstall mm.
    .
    Uno, du som är gammal Drakenpilot (tror jag) kan väl förklara det här med "superstall", hur man kommer in i den (avsiktligt eller oavsiktligt) och hur man tar sig ut. Jag har bara hört lösryckta rykten om egenskaperna, typ hur kärran snurrade runt sin egen mittpunkt/tyngdpunkt, under tiden som den föll mot Terra Firma.
    MYCKET tacksam för en liten berättelse..!
    Retroholic!

  9. #9

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Ok Thomas! Draken gick att flyga upp till knappt 20 graders anfallsvinkel. Kom man över det pitchade kärran själv upp och man hamnade mellan 40 och 80 grader. Farten rasade snabbt till 180 km/h, sjunkhastigheten var runt 200 m/s och detta läget var som en självunderhållande spinn. Man kunde falla rakt fram, pendla eller girrotera eller allt på en gång. Urgångsroder var spaken i magen och sedan fullt dyk. Hade man girrotation måste man skeva med tills denna upphörde annars kom man inte ur. Eftersom hela himmeln kunde snurra runt var det svårt att se vad som var vad. Man tog då 2-snitsiga kärror och bytte ut bromsskärmen mot en spinnskärm som kunde skjutas ut i ostörd luft och säkerhetsställa utgång om man inte kommit ur på normalt sätt. Alla gamla piloter fick 2 pass och typ läraren sa gör en loping och i lodläget ta spaken imagen och då snurrade allt. Gå ur!!! Många gick in på hög höjd och kom ur på lägre. Lägsta höjd för att hoppa ut i superstall var 3000 m.
    Mvh Uno.

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Ett förtydligandeThomas: Om man drog för mycket och snabbt höjdrodret hamnade man i någon typ av super stall. På låg höjd kunde man göra "parad" med spaken framåt och aldrig komma riktigt in i. Ganska vanligt vid jaktstrid. Ett annat exempel. en Drake sköt mot markmål med 15 graders dykvinkel 0ch 900 km/h. Man sköt nominellt på 1300 m men han sköt sent och det tar 0,6sek för 12 raketer att lämna flygplanet vilket är ca 200 m. Säg att han började upptagningen för att klara säkhöjden 400 m över målet på 800 m. Han slog i backen 200m innan målet i full superstall dvs 180km/h. Skaplig retardation från 900 till 180 på 600 m. Jag sköt en gång fullast på samma mål (en J29 på marken) i snöfall och dålig sikt och sköt sent men minns detta haveri tog upp mjukt och hade bara 150m över målet och fick som väl var inga splitter. Med andra ord var mjuk på höjdrodret och dra inte av för mycket på gasen före landning.

  11. #11

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Puh!! *Torkar pannan!*
    Det låter som en hisnande färd mot Jordytan!

    Det jag fick berättat från en annan f.d. Draken-pilot (och vad jag kommer ihåg) var att man tränade superstall genom att, med ingång på ca 10.000 meters höjd, dra höjdroder tills kärran stallade rakt fram. Då tappade den all fart framåt och föll platt mot marken.
    För att komma ur stallen skulle man "pendla" med höjdrodret, och i en viss dykvinkel dra på full gas och få lyftkraft igen och 'flyga' ut ur stallen. Då skulle man tydligen vara nere på ca 3000 meters höjd.... Puh, igen!

    Ligger det nån sanning i detta??
    Retroholic!

  12. #12

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Jo Thomas det var en av övningarna att på hög höjd minska farten sakta för att gå in i en rättvänd icke pendlande superstall. Urgångsroder var då spaken i magen och sedan fullt fram i 3 SEK hjälpte inte det upprepa proceduren. De olika sortersnas superstat berodde på i vilket läge man gick in. I en pendlande skulle man föra fram spaken just när nosen pendlar ned och hålla i 3 pendlingar innan man tog spaken fullt bak och gjorde nytt försök. Det fanns också inverterade varianter som var lättare att gå ur eftersom man hade mer utslag uppåt. Man fick passa på så man inte hamnade i en rättvänd i stället. Dom två utbildningspassen hade som uppgift att visa olika varianter och speciellt att lära sej hur girrotation ser ut. En sned pendlande misstas lätt för en giroterande. Nu har Ni snart full superstallutbildning och min förststavMbs Draken gjorde både en rättvänd och en inverterad superstajlade första passet. Som tur var nedkomst i högt gräs utan skador. Lite skillnad mot JAS som inte kan stalla om allt fungerar.
    Mvh Uno.

  13. #13

    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    6
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Jag är så tacksam för dessa häftiga historier!!!

  14. #14

    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    244
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Kul att höra. Vad skall Du ha för motor/fläkt/batterier till Draken?

  15. #15

    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    6
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Jag tänkte börja med det Magnus har som färdigt paket.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •