Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Hur kan quaden rotera?

  1. #1

    Standard Hur kan quaden rotera?

    =)

    Två propellrar snurrar medurs, de andra två moturs.
    När de snurrar lika mycket så står quaden still.
    Men sänks varvtalen på två motstående och höjs
    på de andra två, då roterar den runt giraxeln.

    Kan nån förklara hur? Moment? Är det CW eller
    CCW som ska rotera snabbare för att quaden
    ska rotera medurs?

    /MickeM (som nyss limmat relingen på en bogserbåt)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Reg.datum
    Nov 2013
    Inlägg
    109
    Jobb
    Chalmerist
    Klubb
    Lidingö Modellflygklubb

    Standard

    Tänk dig ett flygplan med en "vanlig" propeller, propellern snurrar medurs, planet har tendens att snurra moturs (Newtons tredje lag) (motverkas med vinklad motor, skevroder....)

    Tänk dig ett flygplan med två motorer , en moturs, en medur, då blir det ingen "snurr" tendens.

    samma med en quad, om du har mer kraft på medurs-propellrarna kommer quaden att snurra åt andra hållet, alltså moturs.

  3. #3
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    En propeller på en motor som snurrar medsols kommer att resultera in en motverkande kraft på motorn(dvs motsols). Detta eftersom propellern tvingas fram genom luften som ju har en viss tröghet. Märks mycket tydligt på vanliga flygplan. Om man ökar gaspåslaget så vill de flesta flygplan med starka motorer gira lite i motsatt riktning mot propellern.

    På en quad sitter motorn längst ut på en arm. Kraften på motorn kommer att verka på hela quaden för att vrida den runt motorn. Om bara en motor ökade i varvtal så skulle alltså rotationen inte bli kring quadens centrum, vilket vore dåligt. Dessutom skulle quaden flippa, vilket vore ännu sämre. Men nu sitter ju två motorer mitt emot varandra och hastighetsökningen är synkad, så rotationen uppstår runt en punkt mitt emellan dem, i mitten av quaden.

    Om propellrarna snurrar snabbare medsols, så ökar alltså kraften som vrider quaden motsols, och vice versa.

  4. #4

    Standard

    Det var just det jag tänkte, på ett enmotorigt flyg så har vissa flyg fenan lite snedställd för att motverka detta, eller vinklad motor. Där förstår jag hur det funkar. Men på en quad med varsin propeller på motstående sidor, hur kan det blir en sådan effekt där, tänkte och undrade jag. Var i luftströmmen får det allt att rotera sig? Det är ju inte så att armarna vill rotera åt motsatt håll jämfört med propellrarna.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •