Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Dåligt flygväder

  1. #1

    Standard Dåligt flygväder

    Det har inte varit så mycket vindstilla sommarkvällar hitills denna sommar tycker jag för trevliga flygningar här i uppland i alla fall. Hoppas det blir bättre i Juli

  2. #2


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Nu vet jag inte vilket flygplan du har men man kan flyga i mer vind än man tror.
    Blåser det ordentligt får man anpassa flygningen lite och hålla mer fart i medvinds-svängarna så att man inte stålar.
    Tricket är att hålla maskinen på lite högre höjd och hålla lite mera gas.
    I dag flyger jag i betydligt hårdare vindar än jag gjorde för några år sedan.
    Se det som en utmaning att utveckla ditt flygande.
    Sedan behöver man ju inte ta den dyraste maskinen i samlingen förståss :-)
    Hangflyg kan kanske vara ett komplement om du har den möjligheten inom räckhåll?
    Lycka till.
    Mats W

  3. #3

    Standard

    Ja min art tech winddragon Parkflyer 3 ch funkar hyffsat i lite vind, men att flyga en ljus vindstilla sommarkväll är det bästa jag vet

  4. #4

    Standard

    En bixler 2 med avkortade vingar & extra kolfiber fungerar hur bra som helst i vind. När man bara måste flyga och inte vill riskera något.
    Har blåst runt i 12 m/s med min. Krävs bara en ordentlig motor och plats att landa.

    Faktiskt fårvånansvärt roligt att flyga när det blåser ordentligt. Fast man får vara vaken, då man lätt kan förlora 15-20m höjd i en luftgrop.

  5. #5

    Standard

    Det är så många som är lata idag och köper friggoflyg och dom tål ju knappt nån vind, så fältet hos oss är tomt när det blåser lite.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    En Techone PopWing/Hobbywing TekSumo går bra upp till kuling. Men det behövs ordentligt plats att landa och gärna ren vind, inte i lä av stora träd där det blir riktigt kyttigt.
    fredrik

  7. #7

    Standard

    Jag tycker inte det är någon hit att flyga när kläderna står rätt ut från kroppen..fast visst övar man upp reaktionsförmågan i kastvindarna. En moddad bixler är nog helrätt det också.
    Senast redigerat av multipass den 2014-06-29 klockan 20:00.

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Jag var ute o flög Catalina i kraftig vind häromdan, billig Kina, Guanli -men flyger kanonbra, lättflugen. Jag fick kommentaren att det var stormbyar, men , det var hyfsat kraftiga byar ivarjefall.
    Det gick kanon att flyga, även om jag trodde att vingen skulle knäckas när byarna tog i som värst. Man får tänka på avdriften vid svängarna, så man inte hamnar i nåt träd eller så.
    Det var jämnt drag i vinden vid landningen, så det gick bra men när jag sen skulle taxa hem i medvind så tog vinden tag i stjärten o vände planet upp och ner. Blev liggande i sjön o gungade, tur man har tillgång till båt.
    Det är definitivt utmanande att flyga när det blåser, men det leder väl ofta till att man inte är lika lång tid i luften. Jag är så tacksam att få ner kärran hel att jag ofta ger mej för den dagen.....
    /Lars

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Jag hade sån flygabstinens igår, så jag övergav Kvarnbyfältets stormbyar och tog mig upp till Ripa och flög mina coptrar. Det är 9 mil, men diffen var cirka 10 m/s på MRFS och cirka 3 m/s på Ripa. Så det var värt det.

  10. #10

    Standard

    Här blåser det tammefan hela tiden. Snart kastar jag ut skiten, har lagt så sjukt mycket pengar på denna hobby som är helt omöjlig att utöva, det var helt vindstilla när barnen skulle sova men nu när de sover så är det rena stormen ute. På förmiddagen var det spegelblankt på sjön men då jobbade jag.

  11. #11

    Standard

    Reagerade på att det blåser mer nu, men egentligen är det att de flesta börjat flyga lätta el-grejer och då är vinden det värstaste som finns. Förut flög man metanol-flyg fast det blåste över 6 m/s och man var nybörjare, inga problem. Så lägg ner det där el-joxet och börja flyga riktiga hobby-flyg nu. ;-) Eller? Här blåser det sällan så mycket som ni har iofs...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Standard

    Jag har haft min bixler 2'a uppe i 12 m/s. Allt flyger, bara man har tillräckligt med kraft för att ta sig framåt

  13. #13

    Standard

    Min T-180 känns så väldigt lätt i minsta lilla vindpust så än vågar jag inte flyga den när det blåser. Har ju min Libelle som tål en hel del vind, men igår ver det T-180n jag tänkte flyga.

  14. #14

    Standard

    Måste ta tag i min Flair Hooligan, den bör tåla vind rätt bra. Om inte annat så verkar den tåla väldigt elaka landningar.

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    4
    Klubb
    Falkenbergs modellflygklubb

    Standard

    Det räknas inte som kraftig vind förrän man måste köra på fullgas för att kunna landa framlänges, men det var på 1900-talet, med metanolmotor och flygplan som i bästa fall fick limmas ihop av färdiga delar som levererades i en kartong.

    Hemligheten är förstås att ha olika flygplan för olika väder. Du måste inte ha ett jättestort plan för att flyga i lite mer vind (men det underlättar). Däremot behöver det vara tyngre och snabbare för att inte blåsa omkring som en vante.

    På 1900-talet, när jag började flyga första gången fanns mängder av enkla balsamodeller, utan landningsställ och med en spännvidd på en meter eller mindre, som vi flög med stor framgång i alla väder här på västkusten. Numer vet jag inte riktigt vad som går att köpa, men om du får tag i en ritning till exempelvis Lillen eller Sting är det inget jättejobb att skära ut och limma ihop ett slit och släng-plan som du antagligen kan proppa i en hel del LiPo-celler innan det blir för tungt.

    Mvh
    Gubbe med 35MHz-sändare

  16. #16

    Standard

    Finns flera modeller som heter sting. Vad var rekomenderat i motorväg?
    Ska montera servon i min flair Hooligan nån kväll för den borde vara mindre vindkänslig än T-180n

  17. #17

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    De flesta små lätta kärror har ofta för klen motor när det blåser, vill påstå att största skillnaden ligger där.

  18. #18

    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    4
    Klubb
    Falkenbergs modellflygklubb

    Standard

    Jag har ritningen till Sting Pylon (från Modellflygnytt) i gömmorna och ska försöka hinna bygga ett par stycken i nån gång, snart. Jag minns ingenting om vad den väger, men jag gissar på runt 750g med metanolmotor.

    Du kan räkna med att motor, tank och bränsle vägde 200g. Till detta kom ett mottagarbatteri på 100g. Dessutom var mottagare och servon tyngre på 1900-talet. Det bör med andra ord finnas 350g i viktbudgeten till motor, fartreglage och batteri om du väljer lätta grejer. Släng i en motor på typ 200W så har du nästan 300g kvar till batterier. Sen kan du välja om du vill flyga lätt (lite vind) eller tyngre (mer vind.)

    Nu har jag som sagt inte byggt något plan än, så jag vet inte hur det blir i praktiken, men vikterna på metanolmotorn och mottagarbatteri kollade jag med vågen alldeles nyss.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Här i stockholmsområdet (Upplands Väsby) har hela Juli varit extremt varmt och torrt och flertalet dagar varit helt vindstilla.
    Sen är det ju inga problem med att flyga i lite vind. Det värsta är ojämn vind.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sting ovansida i sol.JPG 
Visningar:	99 
Storlek:	32,0 KB 
Id:	47082  

  20. #20

    Standard

    Tycker också att det har varit många vindstilla kvällar.
    Har man passligt flyg får man mycket flygtimmar om man passar på.

    Tidigt på morgonen och sent på kvällen är det lugn här på Åland.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •