Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Ta med Lipo på flyg?

  1. #1

    Question Ta med Lipo på flyg?

    Tjena! Skall flyga till Turkiet snart och vill gärna ta med quadcoptern men jag undrar hur det blir med lipo på flyget vet någon om det är okej att ta med? Eller är det förbjudet. Flygbolaget vi flyger med är Finnair

  2. #2

    R_Sjostedts avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    89
    Jobb
    "Flyglärare EMFK"
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Jag är inte helt 100%, men det kan du nog glömma!
    de ska stuvas på visst vis, och räknas som farligt gods på flygplan.

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Sen är ju nästa fråga om det är tillåtet att flyga med quadden i Turkiet... Men det har du väl redan kollat antar jag.
    Och flyger du FPV så kan ju detta vara hårt reglerat också så bäst att kolla ordentligt.
    Det är ju inte alla länder som bjuder på så stor frihet som vi är vana vid här hemma.
    Roger

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Skulle gissa på att FPV och flygfotografering är tämligen otillåtet i Turkiet. Vi talar om ett land som satt in såväl flyg som markstyrkor mot grannländer flera gånger de två senaste decennierna och som dessutom slåss mot beväpnad gerilla inom sina egna gränser. Jag skulle definitivt inte riskera att flyga där utan att kolla upp saker noga först.

    Skall själv till Kalifornien i övermorgon, och jag tänkte flyga där. Tog kontakt med den lokala RC-klubben för att kolla vad som gäller, och blev inbjuden till deras fält.

  5. #5

    Standard

    Glöm bara inte att behandla alla dina lipo-grejer, (pc,surfplatta,telefon,kamera osv) på samma sätt, dvs stuva på visst vis... Måste nog räknas som farligt gods på flygplan dom också?? Lipo som lipo eller?
    mvh från mig

    Använder MODE 1 för att flyga med följande bokstavskombinationer DS, 3D och FPV.

    (veckovideo :http://www.youtube.com/watch?v=lIYDo...eature=related

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    66
    Jobb
    Ica
    Klubb
    finns ingen i närheten :/

    Standard

    Ringa 0 kolla med finnair vad som gäller??
    Using Tapatalk

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av esanisk Visa inlägg
    Glöm bara inte att behandla alla dina lipo-grejer, (pc,surfplatta,telefon,kamera osv) på samma sätt, dvs stuva på visst vis... Måste nog räknas som farligt gods på flygplan dom också?? Lipo som lipo eller?
    Kort svar nej. Men kolla upp med ditt flygbolag. Det är olika regler för olika flygbolag. Det kan vara olika regler på olika typer av flygningar med ditt bolag.
    fredrik

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är ju en sak att få med prylarna men riskerar man frihetsberövande om man använder dom så är ju möjligheten att ta med dom rätt ointressant... Så kolla om du överhuvudtaget får flyga där med dina grejor först. Det är en sak att bryta mot regler i Sverige men gissningsvis är det en helt annan sak att göra detta i Turkiet....
    Roger

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Det finns en klassisk gammal film som heter Midnight Express som utforskar ämnet. Den förklarar på ett väldigt pedagogiskt sätt varför det är en bra idé att vara laglydig i Turkiet.

    När jag ikväll packade ner min Taranis inför USA-flygningen så var jag noga med att plocka ur min EzUHF-modul ur lådan. Innehav av en sån i Kalifornien utan rätt tillstånd = obra och straffbart. Och jänkarna tar sån't på allvar, särskilt när utlänningar gör fel.

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    291
    Jobb
    DNA-hacker
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    På tal om myndigheternas syn på quadflygning i Turkiet:

    https://www.youtube.com/watch?v=_A-ufp5gY3s&app=desktop

    Det är ett förbannat bra skott, med tanke på att det bör vara ett kravalladdat hagelgevär med "gummi"-kulor. En liten Phantom bör vara rätt svår att pricka.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •