Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Erfarenhet av futaba 6j till Funcub ? Flaps

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    5
    Jobb
    Snickare
    Klubb
    Vängsö

    Question Erfarenhet av futaba 6j till Funcub ? Flaps

    Hej!

    köpte en futaba 6j häromdagen. Tänkte använda den till min multiplex Funcub.

    när jag kollade instruktionen till radion så förstod jag det som att det ej går att mixa kanal 6 med annat än 1 som ska vara till skevrodren. Om jag förstår det rätt så är det alltså tänkt att den funktionen gör så att skevrodren både agerar skev&flaps då!?
    jag undrar därför hur jag kopplar och programerar så att jag kan använda kanal6 mixad med 5 för att köra flapsen på(funcubben har ju separata flaps)!?

    tacksam för tips(;

    Med vänlig hälsning, jim

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Y-kabel kanske kan tänkas lösa problemet ? Då behöver du bara en kanal till dina båda servon...
    F ö har du redan stött på de begränsningar som sändare med "bara" 6 kanaler kan ha jämfört med t ex 8-9 kanalare som är betydligt mycket mera flexibla när man t ex skall ha 2 mixade servon till en roderfunktion.
    Roger

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jimpen82 Visa inlägg
    Hej!

    köpte en futaba 6j häromdagen. Tänkte använda den till min multiplex Funcub.

    när jag kollade instruktionen till radion så förstod jag det som att det ej går att mixa kanal 6 med annat än 1 som ska vara till skevrodren. Om jag förstår det rätt så är det alltså tänkt att den funktionen gör så att skevrodren både agerar skev&flaps då!?
    jag undrar därför hur jag kopplar och programerar så att jag kan använda kanal6 mixad med 5 för att köra flapsen på(funcubben har ju separata flaps)!?

    tacksam för tips(;

    Med vänlig hälsning, jim
    På min Funcub kör jag med y-kabel till flapsen med en servoreverserare. Bättre att köra separata kanaler till skeven så du kan köra med lite diff det mår Cuben bra av. Har haft min 6j i tre år och först nu vuxit ur den när kärrorna blivit större och det har kommit lite mer funktioner med i leken. Då var det lika bra att gå upp till en 14SG med en gång. /Pelle

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    ...dock går det bra att lösa även mekaniskt - alltså utan servoreverserare om man inte råkar ha nån sån liggandes. Man får alltså i så fall sätta stötstången på den andra sidan av servot (om nödvändigt - det beror på resp kärras "servoplanering") och det kan ev medföra lite småändringar i roderlänkaget men det brukar vara fullt möjligt att fixa.
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    5
    Jobb
    Snickare
    Klubb
    Vängsö

    Standard

    👍tack snälla för tipsen!

    Kör på amatörnivå en så länge, så jag räknar med att 6j:n får duga ett tag.

    Tror att jag kör på y-kabel då, ska bara skaffa en Servoreverserare(;
    nån länk till sådan??(:


    Med vänlig hälsning, Jim

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jimpen82 Visa inlägg
    tack snälla för tipsen!
    Kör på amatörnivå en så länge, så jag räknar med att 6j:n får duga ett tag.
    Tror att jag kör på y-kabel då, ska bara skaffa en Servoreverserare(;
    nån länk till sådan??(:
    Med vänlig hälsning, Jim
    Kan du inte endera flytta roderhornet på ena klaffen så att det stämmer med servoriktningen eller helt enkelt dra stötstången lite snett/diagonalt till "rätt" sida av servo-oket (så att klaffarna går åt samma håll) ?
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •