DAG 1

Hejsan,

Fick tag på en kanonfin Gaui X4 här på forumet, men då jag inte kan flyga som den förtjänar tänkte jag bygga en överkraftig semiskala som kan flyga sport och lätt 3D Lite helgerån för alla inblandade, men alltid kul med en sleeper.



En glad kille från DHL kom och levererade den feta A109 US Costguard, eller rättare sagt MH-68A Stingray som den heter med den färgen på


Snyggt förpackad, OK skick på kartongen (Offret Gaui X4 som jämförelse)









Och givetvis en torrmontering med mekaniken bara ställd i den, ser ut att passa bra. Kommer få dremla lite i rumpan på den då mekaniken är liiite längre än chassit.





Durken är lämpligt förstärkt med kolfiber och det gör skillnad, den är hård och styv som få.







Första patrull jag stötte på var att landningsställen är allt annat än bra. Mekaniken kärvade i dem, vinklarna för servo var katastrof enligt ritning så de fungerade inte alls utan modifikationer.



Steg 1 var att öppna alla ställen, trimma bort gjutskägg, öppna upp lite för glidlagren och smörja.



Steg 2 var att superlimma "hammaren" på stötstången samt limma "öglan" då båda bara var gängade på.



Steg 3 var att vända servot neråt istället för uppåt för att få en vettigare vinkel, samt att flytta ut servot 8mm från spanten för att få en bättre vinkel där med. Nu fungerar landningsstället hjälpligt utan att det bindar men det rör sig inte jätte sexigt ännu.





Dax att kila iväg och köpa lite 5min epoxylim