Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Kritik önskas på DIY X8 bygge

  1. #1

    Reg.datum
    May 2014
    Inlägg
    11
    Jobb
    Automationskonstruktör

    Standard Kritik önskas på DIY X8 bygge

    Hej

    Detta är en fortsättning på http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...ick-Y6-Concept där jag frågade efter konstruktiv kritik på mina planer att bygga en större multirotor för att kunna bära tyngre kameror. Nu har jag tagit till mig av alla goda råd jag fick och eftersom ett av de viktigaste var att bygga en X8 istället för en Y6:a så hamnade tråden i fel grupp så därav startar jag här en ny tråd.

    Nu har jag äntligen fått lite tid att skissa vidare på olika koncept så innan jag detaljritar allt för mycket så tänkte jag slänga upp några bilder för att ytterligare en gång kunna få lite konstruktiv kritik.

    Här är som det ser ut just nu.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	X8-1.jpg 
Visningar:	201 
Storlek:	32,9 KB 
Id:	46434Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	X8-2.jpg 
Visningar:	182 
Storlek:	31,1 KB 
Id:	46435
    Det blev ett väldigt stort projekt att rita minst en gimbal och en ram samtidigt så jag har begränsat det lite och ritar en ram som kan bära gimbals både under och framför. Då kan jag konstruera dessa senare medans jag flyger med ex en gopro eller köpt nex5 gimbal. Gimbalen är därför inte i fokus just nu men här är en väldigt rå skiss så ni förstår hur den är tänkt att hamna.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	X8-3.jpg 
Visningar:	209 
Storlek:	39,4 KB 
Id:	46436
    För att göra det lite svårare så har jag försökt få maskinen så smidigt som möjligt att vika ihop. Min lösning här är något annorlunda. Armarnas vridpunkt lutar 9grader så att man kan fälla ihop dem omlott.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	X8-4.jpg 
Visningar:	201 
Storlek:	54,5 KB 
Id:	46437
    Detta gör att man ledigt kan få ned den i en 150kr aluväska från Biltema (använder redan en sådan till radion, batterier, googles osv).
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	X8-5.jpg 
Visningar:	168 
Storlek:	37,1 KB 
Id:	46438
    För att låsa armarna har jag använt ett av mina favoritkonstruktionselement - nämligen snabblåset för cykelsadlar. Jag har tidigare konstruerat in det i bakvingar på racebilar och det fungerar utmärkt samtidigt som det är en billig köpkomponent!
    Plattorna som armarna är inspända mellan har V-spår på 15 grader vilket gör att kolfiberplattorna måste gäspa drygt 1mm för att man ska kunna vrida armarna. I både infällt och utfällt läge finns V-spår vilket gör att armarna "klickar" fast och vill hålla sig i rätt vinkel även utan att man dragit åt.

    Propparna måste tas bort för att kunna få ned den i väskan men jag har tänkt köra med quick realese så att man göra allt helt utan verktyg. Även benen går att fälla in utan verktyg och behöver inte tas bort för att man ska kunna få in den i väskan.

    centrumdiameter är just nu drygt 880mm och den är helt symmetrisk, dvs lika lång som bred. Frågan är måste den verkligen vara det? Det skulle vara en klar fördel att vrida armarna så den blir lite bredare än lång men hur flyger den då? Är det för dessa tillfällen som Nazan har möjlighet att ha olika gain på roll och pitch?

  2. #2

    Standard

    Hur ska du kunna vika ihop den med gimbal och acc?

    Verkat för övrigt vara en mkt intressant konstruktion, ser fram emot att följa.
    Senast redigerat av Halcon den 2014-07-03 klockan 16:55.

  3. #3

    Standard

    Hej!

    Vill inte för allt i världen förta något av konstruktions- och bygg-glädjen, men det borde gå att bygga in stillbildsmaskin för en kamera med mycket god bildkvalitet med något mindre medel.

    Det finns riktigt bra kameror med både lägre totalvikt och bättre (större sensor), eller åtminstone lika bra, bildkvalitet som GH3:an. Ex: Sony A6000 (eller kanske gamla NEX-6): http://www.cyberphoto.se/info.php?ar...A6000svart1650
    Sedan kan man fundera på om man kan klara sig med en betydligt lättare servogimbal istället för en borstlös.

    Med nedskalningen ovan kan man kanske klara sig med en Quad istället med lite kraftigare motorer och stora propellrar (14-15") istället. Man undviker då en hel del av de problem med turbulens-vibrationer som coax-setupen (dubbla propellrar på samma arm) kan ställa till med.

    Exempel på ram som skulle kunna passa eller inspireras av:
    http://www.goodluckbuy.com/h4-680mm-...lticopter.html
    Med rätt motorer och propellrar borde en sån variant kunna bära en lättare kamera med mycket god bildkvalitet

  4. #4

    Standard

    En av anledningarna som jag tror han valt för en X8 framför en quad är att på en X8 kan en motor/esc stanna och man kan landa ändå, inte möjligt med en quad. Och kör man med nex5, a6000, GH3 så kanske man vill ha den backupen?

  5. #5

    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Skaffar man bara "bra" motorer och propellrar så får man inga betydliga vibrations problem om man inte råkar ut för resonans. Men det kan man oavsett motor antal. Jag skulke rekomendera 3axis gimbal. Kanske det du ritat men jag ser knappt något på mobilen. En 3 axis jämnar ut ryckiga yaw rörelser fint. Kör du 14" tstyle och effektiva motorer så kan du hamna på runt 14kg total lyftkraft och ingen större batteriförbrukning.

  6. #6

    Reg.datum
    May 2014
    Inlägg
    11
    Jobb
    Automationskonstruktör

    Standard

    Det går inte att vika ihop med gimbal och accar monterade som det ser ut just nu. Konceptet är baserat på att bygga en maskin som man sedan bestyckar med lämpliga kameror/gimbals för respektive uppdrag. När jag skriver detta så inser jag att tanken från första början var att bygga en maskin med en stor integrerad gimbal som kunde ta alla storlekar av kameror. Sedan har jag fått lärt mig att de är väldigt svårt att få till PID:arna snabbt så nu har det svängt över till att bli en gimbal för respektive kamera. Dessa hade jag tänkt fästa med någon form av standardiserat gränssnitt (både mekaniskt och elektriskt) så att man kan smacka på det som behövs för stunden. Varje gimbal är tänkt att ha sin egen batteriplatta med bestyckning och längd som får gimbalen i balans vid centrum av det mekaniska gränssnittet mot flygmaskinen. Har man en copilot för dagen som sköter kameran kan man även ha en större 3-axlig gimbal under och en 2-axlig gopro i nosen att navigera med. Ett alternativ vore att bygga fler mindre mer specialiserade kompletta maskiner med olika kameror. Detta anser jag däremot vara betydligt dyrare.

    De stora gimbalsen kommer tveklöst kräva sina egna väskor/lådor. Min erfarenhet är att det varit lite svårt att få med sig den Tarot 680 jag nu flyger med när man tex ska åka fullastad lastbil till en racebana eftersom den är så ömtålig. Nästa maskin vill jag därför ha i ett format som man kan stuva ihop och transportera tåligare. Ska man flyga med stor kamera får man därför räkna med 3 väskor fulla medans man klarar sig på 2 om det räcker med gopro för dagen.
    Jag har inte någon bestämd inriktning på det jag filmar men det är filmandet som har varit i fokus. Där är framerate och bitrate nyckeln till framgång och det är nog därför GoPro:n är så populär. Sonykamerorna verkar inte alls ha de höga bitrates/framerates jag är ute efter men det kanske finns någon modell som passar bättre? Den lättaste som trumfar gopron i bit/framerate tror jag är GH2/3/4.

    Orsaken till X8 är just redundansen. Jag vet inte vart ni flyger men när jag ska filma är jag sällan i en idealisk miljö rent säkerhetsmässigt. Krascha är det sista jag vill så kan man bygga något som har högre tålighet mot fel så är det klart fördelaktigt!
    För att ni ska få en bild av vad jag menar så har ni här en film jag filmade flygbilderna till för ett par veckor sedan på Mantorp.

    https://www.youtube.com/watch?v=3C952KTZRLY

    Redigeringen och alla nakna brudar är jag helt oskyldig till!

    Det roligaste är att ta de svåra bilderna från låg höjd i hög hastighet! Det är därför jag vill ha en rigg som klarar att filma rakt fram även då ramen lutar 30 grader framåt – utan att få propellrar i bild.

    Än så länge är detta bara en hobby så i ett försök att hålla kostnaderna på en någorlunda rimlig nivå så tänkte jag slakta Tarot:en och ta delarna från den när denna ram är klar. Därför är komponentvalet ganska givet på förhand.

    T-motor NM3508-580,
    HK F30A ESC SimonK firmware
    Tarot T-2D Gimbal
    Naza-M V2 GPS,
    1340 carbon props
    4S 5000mA battery
    Fat Shark 5,8GHz FPV system

    Jag har varit relativt förskonad från vibrationer än så länge. Är detta ett större problem på coax-maskiner?

  7. #7

    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Problem med vibrationer har för mig varit nästan till hundra procent för billiga honkong prylar. Det är oerhörd skillnadp å en motor för 20usd och en för 30usd. En t-motor som du har ska väl vara snäppet vassare än en sunnysky som praktiskt taget är vibrationbsfri vid leverans. så du lär ju inte ha några större problem med den setupen. Det är också stor skillnad från propeller till propeller. är det en billig kinakopia är ofta hålen inte centrerade ocksåvidare så man måste balansera upp med mycket vikt.

  8. #8

    Standard

    Vad tror du om fällbara proppelrar? http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2116422

    Intressant att följa ditt "bygge"!

  9. #9

    Reg.datum
    May 2014
    Inlägg
    11
    Jobb
    Automationskonstruktör

    Standard

    Har varit dåligt med aktivitet i denna tråd men orsaken är att det har varit nästan lika fattigt med aktivitet i det verkliga livet, ivf i detta ämne. Man kan tro att semester innebär mer tid för att sitta framför datorn och mickla men intresset tryter när solen gassar och kvicksilvret närmar sig 30 graders stecket!

    Det jag har lyckats med är att köpt på mig 6st 4S 5000mah accar ytterligare samt en 4x80W laddare så nu har jag löst problemet med att jag ofta får slut på ström under långa dagar på Mantorp. Vidare har jag även beställt en 3axlig DYS gimbal till gopron för att prova hur det är men inte fått den ännu. Provade även att hänga på 1,2Ghz videolänken jag hade liggandes men den var inte kompatibel med FrSky radion jag flyger så det blev till att bygga tillbaka till 5,8Ghz. Tror lågpassfiltret jag köpt är bajskvalite så jag beställde ett annat som jag tror och hoppas är bättre. Annars får det bli till att gå över till UHF!

    Annars brottas jag med extrem beslutsångest kring vad/hur jag ska bygga. Jag är för stunden tillbaka på mindre koncept som baseras på GoPro och fokusera på filmning. Den minsta kameran som spöar GoPron vad gäller frame rate och bitrate är GH2/3/4 och det är en väsentligt större pjäs. Jag trodde jag visste vad jag ville ha men börjar nu ändra mig. Motorsport som jag fokuserar på innebär att man vill hänga i luften många timmar per dag och invänta rätt tillfälle. Då är långa flygtider och korta batteribyten viktigt! X8 kanske inte är rätt väg att gå ändå...

    Är det någon som har erfarenhet av att bygga påkostade Quads? Hur ofta händer det att motorer stannar "in mid air"? Jag bara bollar upp tanken om en quad med t-motors kanske skulle vara tillräckligt driftsäker? Eller är det för många andra faktorer som kan få en motor att stanna? (som tex tappade proppar, ESC:ar som brinner eller kontakter som hoppar ur)

  10. #10

    Standard

    Du måste också ställa dig frågor som:

    - vad händer om något av det du räknade upp inträffar?
    - har du försäkring som täcker skador på racerbilar etc?
    - flyger du nära publik - vad händer med dem om nåt på quadden lägger av?

  11. #11

    Reg.datum
    May 2014
    Inlägg
    11
    Jobb
    Automationskonstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Halcon Visa inlägg
    Du måste också ställa dig frågor som:

    - vad händer om något av det du räknade upp inträffar?
    - har du försäkring som täcker skador på racerbilar etc?
    - flyger du nära publik - vad händer med dem om nåt på quadden lägger av?
    1. Det blir dyrt.
    2. Nix, och jag tror ingen är villig att försäkra det heller baserat på min erfarenhet av racing.
    3. Vågar inte flyga över/allt för nära publik redan som det är så mindre säkerhet innebär större marginalet, eller större begränsningar om man väljer att se det så.

    Eldprovet blir i helgen för då ska jag filma på SM i dragracing på Tierp Arena. Vi har inte fått alla tillstånd ännu och det ser relativt mörkt ut. En av alla orsaker är de helt sjukt stökiga magnettändningarna som ProMod och Top Door Slammer bilarna kör med. Dom lyckas till och med störa ut trådade förbindelser för bla video... Jag ska ivf försöka prova hur de fungerar ihop med hexan, men till att börja med med den på marken i depån medan någon av de varmkör. Fungerar de får nästa test bli att hovra bredvid en bil på några dm höjd i depån. Klarar den även detta (vilket jag inte tror) så kan man kanske testa på banan om vi får ok från säkerhetsansvarige.

    Vill ni se spektaklet så streamas det live lördag söndag i full HD på smarttv.se

    Ser ni någon förvirrad kille med stor kamera på axeln på startplattan så är det förmodligen bara jag som gör mitt bästa i att vara ivägen :-)

  12. #12

    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Då säger jag glöm gopro. för bilden på gopro suger. gh4 ger dig fördelen att spela in 4k på sd kort och förminska till 1080 och få bra färg djup. annars har du sony S7 som har ruskig dynamisk range men kräver extern recorder för 4k. men ska du hovra en race bana och ljuset börjar ta av då hade jag hellre haft en s7 med deras grymma dynamiska range plus mörker förmågor.
    T motor jag har kollat mycketp å deras motorer och dom är inte så effektiva som man önskar. sunnysky och andra motorer ger mycket bättre energi effektivitet. dock har dom sämre kullager då dom är billigare. Men då ställer jag följdfrågan behöver man verkligen dessa överdimensionerade lager?

  13. #13

    Standard

    Blir förvånad av det du säger om T-motor kontra Sunnysky för jag har precis motsatt erfarenhet - är det någon speciell av deras motorer du syftar på?

  14. #14

    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    jag har kollat på 3508 och den som är lite större vad den heter 4010 eller något.
    mot min 4108 sunnysky. enl tabellerna drar den mycket mindre. vad jag minns.
    låg i funderingar att byta till tmotor när lagren är slut på mina sunnysky men har inte lyckats hitta något som matchar. Men det var ett par månadersedan nu så kan vara värt en ny koll över deras motorer.
    kollade tmotor 4010 den drar 2a mer ungefär på 15x5 50% gas. 4.2 mot 2.5
    så rätt stor skillnad motorerna imellan och jag har inga som hellst bekymmer med vibrationer perfekt balanserade från fabrik typ. så vitt jhag förstår det enda som skiljer tmotor och sunnysky skulle vara då att Tmotor har större lager som ska hålla längre. jag har inte kollat storleken på lagren mina motorer har men om man ser det så så kan man köpa 2 sunnysky för 1 tmotor och byta var 40e timme eller så och ha frächbare motor. då lagren gissningsvis kostar lika mycket att bytra på tmotor efter 60timmar som en hel sunnysky motor.
    Senast redigerat av eAk den 2014-07-24 klockan 19:24.

  15. #15

    Standard

    Den erfarenhet jag har av ett par olika Sunnysky är att tabellerna är rena fantasierna, tyvärr. Värst var deras 2208. Inte ens i närheten av T-motors 2208. 4108 har jag inte provat så den kan mycket väl vara ok - men jag tvivlar på det. Skönt att höra att den (4108) är bra balanserad från fabrik, håller bara kullagren tillräckligt länge så är din strategi att byta motorer värt att fundera på, helt klart.

    Jag kan inte förstå hur man kan sätta i kullager i en så pass dyr motor som T-motor som ska hålla i bara 60 timmar.
    Måste ju finnas betydligt bättre - hur är t.ex. SKF? Är de tillräckligt bra för Ferrari så borde de väl funka i en T-motor.....

  16. #16

    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    du kan köpa keramiska lager för flera tusen och stoppa i din motor om du vill..
    Om man kollar i loggen på min apm ström mätare så ser siffrorna verkliga ut.
    inte kollat loggen sedan jag byhggde om från y6 till vanlig 6a
    men som y6 låg jag på 16A genomsnittlig förbrukniing och nu behöver maskinen 41% istället för 46% för att hovra då jag gått ifrån coaxial designen som ger endel förlust. 15% läste jag någon sammanfatta någon nasa rapport. vetitusan hur väl det stämmer nu när jag lagt på extra vikt för att gå till rak 6a från coaxial 6a o ch ligger 5% bättre till i energi förbrukning.

  17. #17

    Standard

    Jo jag vet priset på keramiska, men det hade nog inte fått folk att köpa fler T-motors....
    För några år sedan var jag mycket på tyska forum och då var den generella regeln 78% på Y6 jmf med en vanlig hexa.
    Som bäst kom jag upp till 91,5% på en av mina sista Y6r men utvecklingen går ju framåt.

    Hade varit intressant att få en direkt jämförelse med en SS 4108 och motsvarande T-motor, vilken det nu är.
    Och då menar jag IRL och inte läsa av några tabeller eller ecalc utan jämföra prestanda, hållbarhet, vibrationer etc.

  18. #18

    Reg.datum
    Apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Ett sådant jämnförande test hade jag gladligen läst.

    Citat Ursprungligen postat av Halcon Visa inlägg
    Jo jag vet priset på keramiska, men det hade nog inte fått folk att köpa fler T-motors....
    För några år sedan var jag mycket på tyska forum och då var den generella regeln 78% på Y6 jmf med en vanlig hexa.
    Som bäst kom jag upp till 91,5% på en av mina sista Y6r men utvecklingen går ju framåt.

    Hade varit intressant att få en direkt jämförelse med en SS 4108 och motsvarande T-motor, vilken det nu är.
    Och då menar jag IRL och inte läsa av några tabeller eller ecalc utan jämföra prestanda, hållbarhet, vibrationer etc.

  19. #19

    Reg.datum
    May 2014
    Inlägg
    11
    Jobb
    Automationskonstruktör

    Standard

    Varför inte göra ett på forumet? Om någon gör en instruktion för hur man testat den eller de motorer man har, samt en mall för en matris att fylla i så kan alla bidra till att göra en ovanligt bra och opartisk test. Man kan inte behöva mer avancerade instrument än en multimeter, amperetång och en köksvåg. Eller tänker jag fel?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •