Hej

Detta är en fortsättning på http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...ick-Y6-Concept där jag frågade efter konstruktiv kritik på mina planer att bygga en större multirotor för att kunna bära tyngre kameror. Nu har jag tagit till mig av alla goda råd jag fick och eftersom ett av de viktigaste var att bygga en X8 istället för en Y6:a så hamnade tråden i fel grupp så därav startar jag här en ny tråd.

Nu har jag äntligen fått lite tid att skissa vidare på olika koncept så innan jag detaljritar allt för mycket så tänkte jag slänga upp några bilder för att ytterligare en gång kunna få lite konstruktiv kritik.

Här är som det ser ut just nu.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	X8-1.jpg 
Visningar:	245 
Storlek:	32,9 KB 
Id:	46434Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	X8-2.jpg 
Visningar:	234 
Storlek:	31,1 KB 
Id:	46435
Det blev ett väldigt stort projekt att rita minst en gimbal och en ram samtidigt så jag har begränsat det lite och ritar en ram som kan bära gimbals både under och framför. Då kan jag konstruera dessa senare medans jag flyger med ex en gopro eller köpt nex5 gimbal. Gimbalen är därför inte i fokus just nu men här är en väldigt rå skiss så ni förstår hur den är tänkt att hamna.
Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	X8-3.jpg 
Visningar:	256 
Storlek:	39,4 KB 
Id:	46436
För att göra det lite svårare så har jag försökt få maskinen så smidigt som möjligt att vika ihop. Min lösning här är något annorlunda. Armarnas vridpunkt lutar 9grader så att man kan fälla ihop dem omlott.
Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	X8-4.jpg 
Visningar:	255 
Storlek:	54,5 KB 
Id:	46437
Detta gör att man ledigt kan få ned den i en 150kr aluväska från Biltema (använder redan en sådan till radion, batterier, googles osv).
Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	X8-5.jpg 
Visningar:	211 
Storlek:	37,1 KB 
Id:	46438
För att låsa armarna har jag använt ett av mina favoritkonstruktionselement - nämligen snabblåset för cykelsadlar. Jag har tidigare konstruerat in det i bakvingar på racebilar och det fungerar utmärkt samtidigt som det är en billig köpkomponent!
Plattorna som armarna är inspända mellan har V-spår på 15 grader vilket gör att kolfiberplattorna måste gäspa drygt 1mm för att man ska kunna vrida armarna. I både infällt och utfällt läge finns V-spår vilket gör att armarna "klickar" fast och vill hålla sig i rätt vinkel även utan att man dragit åt.

Propparna måste tas bort för att kunna få ned den i väskan men jag har tänkt köra med quick realese så att man göra allt helt utan verktyg. Även benen går att fälla in utan verktyg och behöver inte tas bort för att man ska kunna få in den i väskan.

centrumdiameter är just nu drygt 880mm och den är helt symmetrisk, dvs lika lång som bred. Frågan är måste den verkligen vara det? Det skulle vara en klar fördel att vrida armarna så den blir lite bredare än lång men hur flyger den då? Är det för dessa tillfällen som Nazan har möjlighet att ha olika gain på roll och pitch?