Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Hjälp med att välja ram för nex5 filmning

  1. #1

    Standard Hjälp med att välja ram för nex5 filmning

    Hej!
    Har sedan länge flugit en quad och är sugen på att bygga något större som kan bära en gimbal och eventuellt en bättre kamera. Funderar på 3 olika ramar och undrar om ni kan hjälpa mig komma fram till ett beslut.

    Jag har redan beslutat vid nästa bygge blir en hex då jag kan få redundansen av en motor som pajjar (med exempelvis Naza v2) vilket känns viktigt om man ska bära med en dyr kamera.

    Jag har dessutom ganska begränsat utrymme hemma så jag skulle gärna ha en vikbar ram..

    Därför är de 3 alternativen

    FY-680
    T-810
    T-960

    Det jag skulle vilja uppnå är:
    • Bära en Sony Nex5 (500g) + gimbal (300g)
    • 15 minuter vid lugn flygning med en del hovring och långsamt utforskande (orealistiskt?).


    De fördelar och nackdelar jag ser med de olika ramarna är:

    Med Fy680 så får man en mindre ram som är lättare att packa och ha med sig. Kan dock ha max 12'' proppar (13'' ska gå men då vara väldigt nära varandra). Detta gör att den blir mindre effektiv och kommer att vara svår att nå mina mål med. Har dessutom en kombi så packningsutrymme är inte ett problem. Men kommer antagligen vara "roligast" och mest manövrerbar.

    Tror inte det finns så mycket för T810 eftersom den väger ungefär lika mycket som T960 (skiljer runt 50g) men har något kortare armar och således lämnar mindre utrymme att experimentera med propstorlek (den kan max ha 15''). Priset är dessutom väldigt snarlikt T960.

    T960 är en gigantisk bjässe och kommer ta upp runt 1.4 meter när den är igång. (1 meter i diameter + propellrar som sticker utanför). Frågan är om den är overkill för mitt ändamål.

    Vad hade ni valt givet mina kriterier, eller har ni några synpunkter eller idéer som jag missat?
    Mycket tacksam för hjälp.

  2. #2

    Standard

    Hej,

    Jag har haft både FY680 och T960 och kört med Nex 5 på bägge. FY680 Är enligt mitt tycke för liten och har för klen konstruktion för större laster än gopro, det är säkert många som inte håller med men den går inte att jämföra med T810/960, kolla konstruktionen för hur man låser armarna som ett exempel.
    Jag tror också att det blir svårt att uppnå dina önskemål om flygtid och även redundans med den ramen, iaf. till ett pris som försvarar att du inte skulle köpa en större. Med T960 kan du enkelt nå 15min med 15x5 och ha goda marginaler även för större last än en Nex5. Hade jag byggt på någon av dessa plattformar idag hade jag tagit T810 alla dagar i veckan, för min del mest av praktiska skäl, T960 är lite väl stor och T810 tar också 15x5, med rätt motorer orkar den setupen ganska mycket.

    /Andreas

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andlb Visa inlägg
    FY680 Är enligt mitt tycke för liten och har för klen konstruktion för större laster än gopro
    Har det intrycket med men är kul att höra att andra fått den åsikten också. Sett lite för många trådar gällande att låsmekanismen pajat efter några dagar.

    T810 kanske inte är så dum då. Har du något tips om vilka motorer som passar bra med den ramen och 1555? Hade tänkt mig 6S då jag tror detta bör bli bättre för flygtid men är ganska flytande på den punkten så länge 15 minuter uppnås.

    Klarar man av att bygga det för 12kkr?

  4. #4

    Standard

    Jag har använt två olika uppsättningar med motorer på min T960 och varit nöjd med bägge.
    Sunnysky x4112s 400kv och Tmotor MT3515 400kv, bägge med tmotor prop. 15x5 (går precis lika bra med foxtech supreme som jag misstänker är samma som tmotor(obs ej "supreme lite"))
    Sunnysky x4112s (ca45usd) fungerar hur bra som helst med Nex5 men har mindre kapacitet än MT3515 (ca90usd).
    En annan motor jag använder nu är Tmotor 4014 400kv, den är ganska lik 3515 prestandamässigt men kostar lite till, man slipper dock till skillnad från 3515 fullthread adaptrar till denna för att kunna köra tmotorpropeller vilket gör att kostnaden i vissa fall blir den samme om man använder den propellertypen. Samtliga nämnda bör ge dig ca 15min på 2x6s 5000mah (förslag zippy eller compact min 25c) parallellt (10000mah). Till reglage hade jag valt Hobbywing Flyfun eller Pro 40A (pro finns ej som opto), en annan kandidat skulle vara ett 40a Maytech reglage. För PD board kör jag alltid Flydubtion Power Distribution från Flyduino, tål ca 100a (5.50eur), har aldrig haft behov av 200-300a som många kör, mitt har aldrig ens blivit ljummet.

    Tmotor 4014
    Supreme/Tmotor 15x5
    HW Flyfun 40a opto
    Naza V2
    T810
    2x6s 5000mah
    Div kablar och kontakter
    Flyduino PD Board

    Bör du klara kring 12000kr, då har du en bra maskin i min värld.
    Väljer alltid DHL om jag beställer från utlandet, väntar sällan i mer 3-4 dagar i de fallen.

  5. #5

    Standard

    Lekt en del med e-calc (vet inte hur mycket man ska lita på den egentligen.. tycker aldrig man uppnår de siffor som anges från olika byggen.. ).

    Och fick fram följande för de olika motorerna med 15x40 prop.

    Sunnysky x4112s 400kv --> 8.1min mixxed, 16.9min Hover. <-- bäst
    Tmotor MT3515 400kv --> 8.0min mixxed, 16,4min Hover.
    Tmotor 4014 400kv --> 6,7min mixxed, 12,8min Hover.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	sunnyskyhex.jpg 
Visningar:	118 
Storlek:	71,7 KB 
Id:	46515

    Så verkar som om Sunnysky borde vara bäst för flygtid. Ser dock inte riktigt varför de ger mig mer eftersom motorerna verkar typ identiska.

    Tack för hjälpen, alltid kul att höra från någon som gjort det man ska göra och har lite koll på läget

    P.S. Var har ni köpt Sunnysky motorer ifrån innan?
    Hittade bara denna plats som verkade någorlunda pålitligt http://www.electriflite.co.uk/store1...x4112-400.html
    Senast redigerat av SwedenByAir den 2014-07-08 klockan 11:12.

  6. #6

    Standard

    Har handlat flera gånger från omgfly utan problem.
    Ska tillägga att jag inte tror det minsta på ecalc och 4014..

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    82
    Jobb
    Försvarsmakten

    Standard

    Jag har också kollat runt lite och var på väg att beställa en f800 från rctimer, priset är överkomligt och den går att transportera enkelt. Dock så har de varit katastrof när man ska fråga om saker så beslutet gick på att köpa in en Flycker MH 850 ram med s1000 sätt att fälla ihop hexan. Köpte till TAROT motorer 4114 med fällbara propellrar. Det ska bli riktigt intressant vad jag får ut av den. Kommer att köra 6s på den också. Givetvis nex på den.

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Kolla på min ram. Flyduino
    Dock går den inte vika ihop så¨ett monster att få runt om man ska köra 15" proppar
    45cm arfmar får man ha om det ska funka okej med en nex också.

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    66
    Jobb
    Ica
    Klubb
    finns ingen i närheten :/

    Standard

    Har en fåga gällande nex5an,,, hur har ni löst batteri frågan?? Läste nånstans att den räker bara 29min?
    Using Tapatalk

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    29min? min brukar räcka flera timmar.
    gissningsvis 4timmar om man springer runt och filmar hela dagen.

    Inspelningstiden är 29min sedan måste du trycka rec igen.

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    66
    Jobb
    Ica
    Klubb
    finns ingen i närheten :/

    Standard

    Ahaaa missförstode de alltså grymt va gla ja vart :P
    Using Tapatalk

  12. #12

    Standard

    Jag har en Tarot 680pro med ax2810q motorer.
    Får ut ca14min flygtid med 5000mah och 22min med 10000mah med gimbal och Nex5.
    Har styvat upp min och tycker den funkar riktigt bra.
    Fördelen för mig är att den tar lite plats och alltid är med.
    Har den i husvagnen just nu

  13. #13

    Standard

    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...r-Voodoo/page1

    Du har inte kikat på hans ramar? Visst, dom kostar en del men man får vad man betalar för. Smidiga och fälla ihop med för transport.

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mackez Visa inlägg
    Jag har en Tarot 680pro med ax2810q motorer.
    Får ut ca14min flygtid med 5000mah och 22min med 10000mah med gimbal och Nex5.
    Har styvat upp min och tycker den funkar riktigt bra.
    Fördelen för mig är att den tar lite plats och alltid är med.
    Har den i husvagnen just nu
    Då jag med nu har börjat fundera på en hexa och gillar den ramen.
    Så undrar jag nu vad har du för proppar och esc på din setup?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •