Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: E-Flite Apprentice S 15e?

  1. #1

    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    4
    Jobb
    Rektor
    Klubb
    Landskrona

    Standard E-Flite Apprentice S 15e?

    Hejsan!

    Jag har tänkt mig att börja med modellflyg, är alltså nybörjare och har fastnat för E-Flites Apprentice med SAFE- systemet.

    Är det någon som har erfarenhet av dessa?

    Tack för hjälpen!

    Mvh, Johan

  2. #2


    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    123
    Klubb
    Eslövs MFK, RFK Gripen,

    Standard

    Min åsikt är att de modellerna passar bäst om du bor på en öde ö eller 43mil ut i skogen. Hade jag varit som du så hade jag kontaktat Rfk Clippern och snackat med dem först. Vad använder de? Har de någon träningskärra du kan få prova osv...
    Enligt mig ett klart bättre och trevligare sätt att börja flyga.

  3. #3

    Standard

    Vilken tur då att alla inte har samma åsikt...

    Börja med något billigare är mitt tips. Svajja runt med någon liten maskin från hobbyking där det medföljer någon enkel sändare. Gärna något med enbart två kanaler (höjd/roder) Kraschar du så gör det inte så ont. Inte behöver du vara med i någon klubb, läs på nätet och gör det Du tycker är roligt.

    Jag började med en GWS Beaver som jag slängde ut över en äng med högt gräs, efter någon gång hade man kläm på simultanförmågan och gick och skaffade en GWS E-Starter så man kunde flyga upp och ner.

    Ha kul, man behöver inte vara så seriös

  4. #4


    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    123
    Klubb
    Eslövs MFK, RFK Gripen,

    Standard

    Ojdå, här fick jag visst Facit på provet direkt. Och från en erfaren kille som kan flyga GWS E-starter. Jag ger mig direkt så klart.

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av rc9 Visa inlägg
    Ojdå, här fick jag visst Facit på provet direkt. Och från en erfaren kille som kan flyga GWS E-starter. Jag ger mig direkt så klart.
    Haha. vaknat på fel sida idag?
    Jag vet inte vad min erfarenhet har med min förmåga att lämna Mina tips att göra. Mina tips är mina tips.

    Jag-vet-allt-köp-graupners-största-attityden var också det som fick mig att lämna en klubb en gång i tiden. Ungefär samtidigt som jag hade en E-starter.

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    4
    Jobb
    Rektor
    Klubb
    Landskrona

    Standard

    Tack för era inlägg men frågan kvarstår, har någon erfarenhet av nämnda flygplan?

    Efter vad jag kunnat läsa mig till på nätet är. SAFE nästan detsamma som att flyga med dubbelkommando. Om så är fallet skulle det vara toppen eftersom jag bor avsides och inte är så intresserad av restiden till ett flygfält med en klubb.
    Senast redigerat av JohanEngkvist den 2014-07-07 klockan 19:14.

  7. #7

    Standard

    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...ght=apprentice

    Better be SAFE than worry..njaa vette katten om jag inte skulle ta nåt bixlerliknande. Fast apprentice kan ju vara ett bra köp. /m

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JohanEngkvist Visa inlägg
    Efter vad jag kunnat läsa mig till på nätet är. SAFE nästan detsamma som att flyga med dubbelkommando.
    Nej nej nej. Det är så mycket mer än flygandet du ska lära dig. Med dubbelkommando så lär du dig inte bara flyga utan hur du beter dig med utrustningen, vad som är farligt och vad som är bra att kunna. Även en liten propeller kan orsaka stor skada om man inte har rätt utbildning, även ett litet batteri kan sätta eld på huset eller bilen.

    Sen är det upp till var och en att välja hur man gör, alla har olika förutsättningar, men SAFE är inte ens nära dubbelkommando.
    Superhero

  9. #9

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag har minimal erfarenhet av Apprentice S.
    En junior på klubben köpte en sådan med en DX6i för ett par veckor sedan.
    Vi hjälpte honom att kolla allting och trimma in planet.
    Sedan så körde vi dubbelkommando ett par varv innan han fick prova att landa själv.
    Nästa flygning körde han både start flyg och landning utan att jag fick ta över.

    Vi körde bara i normalläget men kollade Safe på marken så att vi såg vilken knapp det skulle varit.
    Jag kollade manualen på nätet och där står hur man ställ in alla olika spektrumsändare för att få rätt funktion på rätt knappar.

    Jag kan bara säga att planet är riktigt trevlig att flyga utan Safe. Hur det är med Safe hann vi inte kolla men det bör gå väldigt bra. Lite lagom vind är inga som helst problem för planet att hantera.

    Killen som köpt planet har flugit DK med ES-typ 6 gånger tidigare. Inga andra erfarenheter som simulator eller microplan.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  10. #10


    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    123
    Klubb
    Eslövs MFK, RFK Gripen,

    Standard

    Har sett nämda "Safe" kärra vid 4 tillfälle varav det faktiskt flög vid 2 av dem. Iofs flög det på eleven 1 av de 2 gångerna. (Jepp, flög. Inte rulla)
    Den andra flygningen låg den kanon Safe på vingen fast på väg på fel håll eftersom den kommit så långt bort att man knappt kunde se planet längre. (Jo den kom hem eftersom en erfaren pilot tog över)

    De andra 2 tillfällena blev det ingen flygning alls eftersom det inte fungerade. Vid 1 av dessa senare tillfälle fick "eleven" flyga ändå eftersom deras klubb ringde och bad om lite hjälp med vår gammeldags klubbkärra och dubbelkommando. Till saken hör oxå att det rör sig om 2 olika exemplar av Apprentice som båda strulade.

    Precis som Henke säger jämför inte äpplen m....

    Men som jag sa inledningsvis, finns där inga alternativ pga tex avstånd så.

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    4
    Jobb
    Rektor
    Klubb
    Landskrona

    Standard

    Så härligt med all denna hjälp så snabbt!!!

    Jag kanke ska satsa på en Bixler till att börja med trots allt. Vet ni om den fungerar med en Align T6 sändare? Jag har en sådan och det skulle spara en del pengar.

  12. #12

    Standard

    Multiplex Easystar II (ES) med ett skevroder-kit, så får du en utomordentligt välflygande stridsvagn!
    Köp till en tub eller två med lim och en sopsäck, då har du utrustningen för att lära dig flyga.
    Tål ganska ovarsam hantering och flygning utan att ta någon nämnvärd skada.
    Smäller du ordentligt i backen och det blir en hög med elaporbitar kvar, är det bara samla ihop ALLA små delar i sopsäcken, åka hem och sedan noggrant limma ihop det igen. Nästa dag är det bara upp i luften igen!

    Kan tänka mig att Bixlern funkar ungefär lika dant, men har själv bara kraschat Easy Star hittills, så jag kan inte jämföra! [emoji6]

    Har kluvit mitt ES på alla ledder (bokstavligt) och det flyger fortfarande. Kanske inte lika bra som för ett år sedan, men det flyger!

    En stor del av den här tråden ägnas åt reparationer av ES:
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...6858-Krach-kit
    Senast redigerat av Medeashusse den 2014-07-08 klockan 20:02.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  13. #13

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Jag har samma erfarenhet av det här planet http://www.hobbyequipment.se/radiost...m-pnp-vit.html ,bara att samla ihop bitarna och smältlimma ihop dem hemma
    Jag har lärt mig flyga helt på egen hand, det gick oproblematiskt med det planet.
    Krascherna har kommit genom ren nonchalans eller tänjande av gränserna, såsom inverterad flygning på låg höjd.
    Det planet är fortfarande kul att flyga trots att jag har hunnit skaffa tre andra plan, både edf och propellerplan, numera flygs det dock med 3s och passar kalasbra för filmning.

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Måste säga att smältlim och RC-kärror är nåt jag aldrig riktigt förstått mig på. EPP/EPO/Elapor och allt vad det heter kan man "våtlimma" med UHU Por utan problem och det borde bli klart lättare fogar än med smältlim. Men jag kanske testat fel sorts smältlim...
    F ö tror jag också på Mpx Easystar eller en Bixler. Den sistnämnda finns väl i ett par olika utföranden och jag vill minnas att det senaste är en skörare konstruktion.
    Roger

  15. #15

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Smältlim - UHU Por. Frågan är vilket som smälter först. Jag hade en EPP100 för många år sedan. Den hade monterats med UHU Por. En dag när jag kom ut från jobbet och skulle köra hem så låg planet som byggsats i bakrutan på bilen. Jag var rätt så paff en stund innan jag fattade att det var limmet som hade smält.
    En filosofi som jag har är att man ska bygga och köpa plan för att flygas och inte för att kraschas. Ett stabilt plan beter sig mycket bättre i luften. Även mjuka plan brister och måste lagas om man är dum/oförsiktig.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •