Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Behövs BEC till LiFe 6,6 V

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard Behövs BEC till LiFe 6,6 V?

    Hej!

    Jag har ett LiFePo4 mottagarbatteri (6,6 V) http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=23826

    Behöver jag sänka spänningen med BEC eller kan jag koppla batteriet direkt i mottagaren?
    Vilken spänning håller ett fulladdat LiFePo4 6,6 V?

    Mottagare: Futaba R617FS (FASST)
    Servon: 5 Futaba S3010 servon och 1 S3003 till gasen

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    88
    Jobb
    Byråkrat
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Batteriet håller ca 6.6 volt hela tiden...jag har en regulator som tar ner min spänning till 6 volt, vet inte om det är nödvändigt men det har funkat för mig, inga tekniska problem iaf. Jag har servon som är specade till 6v.
    Ju mer man flyg!

  3. #3
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hovhas Visa inlägg
    Batteriet håller ca 6.6 volt hela tiden...
    Nominella spänningen är 3,3 V/cell, fulladdad håller cellen högre spänning.

    När jag googlade hittade jag följande i en manual
    ”A fully charged LiFe cell is 3.6V, and a fully
    depleted LiFe cell is 2.5V. Most LiFe chargers and balancing
    equipment are based using a battery’s nominal voltage
    rating as a parameter.”

    Det skulle betyda 7,2 V för ett fulladdat tvåcellsbatteri. Vågar man köra det i mottagare och servon?

    Ett 5 cells NiMh (6 V) håller väl ca 1,4 V/cell direkt ur laddaren. = 7 V. Men där sjunker väl spänningen snabbt till det nominella 1,2 V/cell?

  4. #4

    Standard

    Jag kör mina hs-82mg servo direkt på 2cell life. Det har funkat bra så här långt.

  5. #5


    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    123
    Klubb
    Eslövs MFK, RFK Gripen,

    Standard

    Vågar du köra 5 NiMh så kan du köra 2s LiFe. Life sjunker snabbare än Nixx. Så länge servona inte är spec enbart för 4,8v
    så hade jag i alla fall inte haft några problem med 2s LiFe.

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är fullt möjligt att det fungerar men är det nåt jag absolut inte skulle chansa på så är det för hög spänning till nån del av radioutrustningen för skulle det vara så att nån av de ingående delarna inte tål lite överspänning så kan ju resultatet bli mer eller mindre katastrofalt. Personligen skulle jag hålla spänningen på ca: 5V för det tål ju alla komponenter på mottagarsidan.
    Jag har aldrig riktigt förstått varför man måste pressa upp spänningen. Förr var nog orsaken att ta ut mera kraft och snabbhet ur servona men numera finns det ju en uppsjö av servon med olika styrka och snabbhet utan att man för den skull behöver höja spänningen.
    Roger

  7. #7
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Kolla upp vad din mottagare tål i spänning, brukar stå rekommenderad spänning i specen. Det som sedan är i riskzonen är servona, jag har flera servon som endast går på 4.8 volt och blir fördärvade av 6 volt.
    Om det inte går rekommenderar jag att du kör på Nimh istället för att koppla in en Bec, på det viset får du en felkälla mindre.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #8
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    I första inlägget har jag skrivit vad jag använder för mottagare och servon. Futaba-mottagaren och servona är specifierade för 4,8 V–6V dvs. för en 4- eller 5-cells NiMh-mottagarack.

    De analoga servona (Futaba S3010) är ju både starkare och snabbare med 6V (5 celler NiMH)

    Då vet vi att både mottagare och servon ska tåla en fulladdad 5 cells NiMh-ack = drygt 7 V direkt ur laddaren

    En fulladdad LiFe-ack (6,6 V) håller 7,2 V direkt ur laddaren.

    För att förtydliga min fråga: Är det så stor skillnad på att köra en 5 cells NiMh-ack och en 2 cells LiFe ack direkt till mottagare och servon.

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sundqvistjohan Visa inlägg
    I första inlägget har jag skrivit vad jag använder för mottagare och servon. Futaba-mottagaren och servona är specifierade för 4,8 V–6V dvs. för en 4- eller 5-cells NiMh-mottagarack.

    De analoga servona (Futaba S3010) är ju både starkare och snabbare med 6V (5 celler NiMH)

    Då vet vi att både mottagare och servon ska tåla en fulladdad 5 cells NiMh-ack = drygt 7 V direkt ur laddaren

    En fulladdad LiFe-ack (6,6 V) håller 7,2 V direkt ur laddaren.

    För att förtydliga min fråga: Är det så stor skillnad på att köra en 5 cells NiMh-ack och en 2 cells LiFe ack direkt till mottagare och servon.
    Enkelt svar på din fråga:Nej, det är ingen praktisk skillnad.
    Stoppa i dina 2 Li-Fe o flyg. Inga problem.

  10. #10
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Prova, risken för haveri är stor, du har passerat den rekommenderade spänningen redan med 5 nimh utan regulator, 0.2volt lär inte göra någon skillnad. Man skall tänka på att tillverkare oftast har 20 procents marginal på sina grejor.
    Lyft locket på de komponenter du använder och känn om det är någon värmeutveckling på någon av dem, bränner du dig är det inte bra. Tror ingen vill igentligen säga att det går eller inte går, för det kan gå åt båda hållen, du får prova själv.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  11. #11

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pilotkalle Visa inlägg
    Vet och vet ? Det var väl ungefär samma svar som getts här och precis som Kenneth säger så är det nog ingen som egentligen vågar ta på sig det fulla ansvaret av sina rekommendationer när det avser att höja spänningen. Och det brukar vara servona som är den svaga punkten - speciellt gamla servon ursprungligen tillverkade för 4,8 V nominell spänning. Jag säger inte att det inte kommer att fungera men vågar du själv ta på dig ansvaret, pilotkalle ? Jag fegar definitivt ur och rekommenderar runt 5V istället. Sen är tanken att göra det så enkelt som möjligt utan extra elektronik helt rätt men det gäller att veta att aktuell utrustning klarar aktuella spänningar vilket är lite svårt att få grepp om.
    Roger

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Vet och vet ? Det var väl ungefär samma svar som getts här och precis som Kenneth säger så är det nog ingen som egentligen vågar ta på sig det fulla ansvaret av sina rekommendationer när det avser att höja spänningen. Och det brukar vara servona som är den svaga punkten - speciellt gamla servon ursprungligen tillverkade för 4,8 V nominell spänning. Jag säger inte att det inte kommer att fungera men vågar du själv ta på dig ansvaret, pilotkalle ? Jag fegar definitivt ur och rekommenderar runt 5V istället. Sen är tanken att göra det så enkelt som möjligt utan extra elektronik helt rätt men det gäller att veta att aktuell utrustning klarar aktuella spänningar vilket är lite svårt att få grepp om.
    Roger
    Du får ursäkta mej men jag ser ingenstans här i tråden att frågan gäller servon som BARA är specade till 4,8 V nominellt. TS (trådskaparen) skriver tydligt vilka servon o mottagare i tråden som han undrar över.
    Specs över aktuella servon och mottagare finns här:http://www.futaba-rc.com/servos/analog.html
    http://www.futaba-rc.com/receivers/fasst.html

  14. #14
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Tack för länken pilotkalle!

    @McRegor: Jag är ju inte ute efter att pressa upp spänningen på mottagarsidan, bara att köra LiFe istället för NiMh. Tänkte hålla det enkelt och köra precis som med 5 cells NiMh direkt i mottagaren så får man en komponent färre som kan fallera (BEC). En cell LiFe håller för låg spänning för mottagare och servon.

  15. #15
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    I specen står det 4.8-6 volt rekommenderat och inget annat.
    Alltså lever man på någon gräns i och med att man kör grejorna på 6.6volt även om andra säger att det går bra. Nu vet jag att jag själv kört på högre spänningar utan problem, men att säga att det går bra och utan problem skulle jag inte våga.
    lycka till
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    I specen står det 4.8-6 volt rekommenderat och inget annat.
    Alltså lever man på någon gräns i och med att man kör grejorna på 6.6volt även om andra säger att det går bra. Nu vet jag att jag själv kört på högre spänningar utan problem, men att säga att det går bra och utan problem skulle jag inte våga.
    lycka till
    Ken
    Kan bara säga att jag håller med Kenneth helt - och det brukar kallas för försiktighetsprincipen vilken inte är helt fel att tillämpa i detta fallet när inte full säkerhet kan garanteras.
    Roger

  17. #17
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Nu är det så att min Futaba-sändare gick sönder (finns i en annan tråd). Jag lånade sonens Taranis-sändare och satte en Frsky-mottagare med telemetri i min 90-size Yak istället. Den mottagaren tål 10 V så nu behöver jag inte bekymra mig om att mottagaren inte skulle tåla spänningen från LiFe-batterier.

    Det var roligt att märka att Frsky-systemets telemetri fungerar, jag kan alltså se både sändarens och mottagarackens spänning i Taranis-displayen. Testade att ladda mitt gamla uttjänta 5-cells NiMh och det nya LiFe-batteriet. Båda batterierna höll närmare 7 V vid uppstarten men sjönk snabbt då man viftade litet med rodren.

    Skillnad - efter en liten stund låg båda batterierna på ca 9,6 V med servona i vila. När man rörde på alla spakar gick mitt gamla NiMh ner under 5V medan LiFe-acken aldrig gick under 6V.

    Slutsats: Om jag laddar ett NiMh 5-cells batteri med computer-laddare händer det ofta att laddningen avbryts för tidigt. Därför krävs nästan alltid att jag laddar med "väggladdare" som aldrig bryter laddningen "trickle charge" så att jag ska komma till fältet med pålitligt batteri.

    Ett tvåcells LiFe går att ladda med computer-laddare på LiFe-programmet, när laddningen bryts är batteriet fullt och man behöver inte lämna i laddaren över natten innan man ska flyga.

    Jag flög 5 flygningar med min Yak idag (5 hyfsat starka servon och ett gasservo). Efter flygdagen gick det ca 700 mAh i LiFe-batteriet. Det skulle alltså i teorin gått att flyga 15 flygningar till med mitt 3000 mAh LiFe. Med NiMh har spänningen alltid börjat rörar sig på orange på voltvarnaren efter 4 flygningar, trots 2000 mAh celler.

    Tycker alltså att LiFe känns pålitligare som strömkälla, och om jag för 10 år sedan hade frågat: "Kan man använda ett 6 V NiMh-batteri till servon som är specifierade till 4,8 V–6 V så hade nog folk tyckt att jag var konstig. Detta trots att ett 6 V NiMh håller över 7 V när det är nyladdat.

    Kommer nog att köra min metanolplan med Life i fortsättningen och det känns tryggare då Yaken och några andra av mina plan har två vingservon och två höjdroderservon. Då borde man kunna styra undan från depån och kanske till och med landa tryggt även om ett servo skulle ge upp.

    Och nu överger jag Futaba FASST och har beställt en egen Taranis och ett gäng mottagare. Radion har en programmeringslogik som jag gillar och så talar den. Dessutom vågar jag nu låta sonen flyga mina större förbränningsmotormodeller då vi kan köra våra Taranis-sändare i dubbelkommando.

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    88
    Jobb
    Byråkrat
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Så länge vikt inte är superviktigt och om man har koll på hur mycket som åker ur ackarna per flygning så är Life Po mitt val i alla fall!
    Ju mer man flyg!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •