Reklam

Resultat 1 till 9 av 9

mne: Lnga strmkablar!!! Hjlp

Standard Lnga strmkablar!!! Hjlp

Hej allihopa

"Erknner direkt att min hjrna inte reder ut detta"

Bygger en quad och "Deadcat frn HK" kommer och tnka p att lnga strmkablar frstr esc ver tid, s jag tnkte be om hjp.
    Jag har lst p div lnkar! s hnvisar till frsta raden! :-) s jag berttar fr er s kanske ngon kan hjlpa mig.
    4cell 4000mAh Lipo kabel area till mainboard r 12awg/4mm2 total lngd mellan lipo/mainboard r 18cm, tjockleken p mainboarden vet jag inte, men lngsta avstndet till ldanslutningarna p frmre motorerna r 14cm.
    mainboard (ldanslut.) till Esc r 8cm 14awg/2,08mm2.

Kan jag mont kondingar dr jag har ringat in p bilden samt vilken storlek p kondingarna?
    eller tnker jag fel?

Med vnlig hlsning
    HkanBifogad fil 46613Bifogad fil 46614

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Bsta effekt av kondensatorer har du nrmast esc. De r till fr att ta bort spnningsspikar p ingng p ESC. De br tla drygt fyrdubbla matningspnningen, och br vara p 470uF eller mer. Fr 6S r 100V rimligt, fr 3S r 50V rimligt.
    fredrik

Standard

Hej Fredrik

Tack fr svar, jag kommer att flyga med fyra celler! vad hnder om jag ldar kondingarna vid markeringarna?
    Det kan vl bara bli bttre n inga kondensatorer, sjlvklart s nra som mjligt, men jag orkar inte lda av allt igen. :-(
    d skall jag kpa 470 uF eller strre?

Med vnlig hlsning
    Hkan

Standard

Det finns ingen annan som kan rekommendera vilka kondensatorer jag skall anvnda mig av!
    1 eller 2st?
    Kommit fram till 70Volt 105 i temp, kan jag anvnda mig av 2st 250uF till vardera esc?

/Hkan

Standard

Skit i kondingar man kraschar skert innan escarna tar slut men det r snyggt s klart...
    Its better to burn out then fade away.... highlander filmen..

//Peter

Standard

Tycker ocks du ska skippa kondringar!

Har lst en del om detta problem och som jag frstod r att man skadar kondringen(?) om man har lnga kablar d den blir varm av att laddas upp och ur mycket och det behver den gra om man har lnga kablar d induktansen "hindrar" strmmen i strmspikarna innan induktansen har vervunnits.. Detta avhjlps med att stta dit fler kondringar antigen nra ESCen eller lngst kablen. Enda anlednigen att sprida ut kondringarna jag kan se r att frdela vrmen.. Jag skulle stta dom s nra ESCen som mjligt men om det r dlig kylning stta dom med ngra ngon cm mellanrum fr att frdela vrmen. Jag pstr att om man stter kondensatorerna lngst hela kabeln s kommer man end behva vervinna induktansen och ha mycket i och urladdningar lngst hela och dessutom ha hga effektfrluster i kabeln. Pratade med en annan person som r bra p elektronik som ocks sa att man skulle stta dom i klump och sprida ut dom lite om vrmen blev ett problem, han sa att det kunde bli en serieinduktans om man satte dom lngst kabeln.. Inte helt sker p vad han menade men tror det r att alla kondringar mste vervinna induktansen till nsta kondring.
    Han sa ocks "Undvik kondingar med hg spnningsratening. De har i regel hg ESR."

Att dmma av bilden kommer det end vara s sm strmmar och och det handlar om s korta strckor s det r nog inga problem. Har byggt 4quadcoptrar i liknande storlek och har aldrig haft problem.. Det r nog mest med strre flygplan som drar upp mot 100A och behver kablar upp mot en halvmeter/meter.

Sger som frra talaren "du kommer crasha innan ESCerna r slut" ;D

Standard

Hej.
    D lgger jag ner att montera kondingar. :-)

Tackar fr svar

PinDukes avatar
    Reg.datum
    Jun 2012
    Inlgg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

Standard

Tackar PinDuke!! :-)