Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Futaba T7C potentiometer sönder till höjdroder?

  1. #1
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard Futaba T7C potentiometer sönder till höjdroder?

    Jag tog i bruk min Futaba T7C-sändare för ca 5 år sedan (i juli 2009).

    Idag när jag höll på att programmera in min gamla Yak 54 90-size efter motorbyte så aktiverade jag ELE->FLP-mixen (för att få bättre flat-spinnar). Då plötsligt började höjdrodren fladdra till och de lämnade i upp-läge. Höjdrodren har jag i kanal 2 och 5 i radion. Jag deaktiverade mixen, men höjdrodren var fortfarande i upp läge.

    Jag bytte modellminne och kollade med min intrimmade Cub. Samma där, nästan fullt höjdroder med spaken i neutralläge.

    Även i Cessnans modellminne samma problem.

    Jag antar att en eventuell miss jag gjorde i programmeringen av Yaken inte kan påverka övriga modellminnen?

    I övrigt fungerar alla andra kanaler felfritt. Är det potentiometern till höjdroderspaken som plötsligt har fått något fel?
    I så fall behöver jag hitta en Futaba-reparatör gärna här i Finland.


  2. #2

    Standard

    Finns det möjlighet att kalibrera spakarna i någon meny bör du börja med den manövern för att utesluta det är ett minnes / logik fel.
    /Jonas

  3. #3

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Johan,
    Lyckas du inte i Finland så kan du testa med att slå en signal till den svenska Futaba-servicen (Kaj Johansson - 021-205 15) så kan man säkert skicka en potentiometer om du vill byta själv.
    Roger

  5. #5
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Efter att ha programmerat in några elmodeller åt sonen i hans Taranis (bl.a. hans Funcub med 4 vingservon + segelbogseringskoppling) och min egen 90-size Yak är jag helt förälskad i Taranis-sändaren. Beställde en Taranis åt mig själv samt 7 mottagare och en trainerkabel. Nu får sonen också flyga mina större metanolmodeller i dubbelkommando.

    Den söndriga Futaba-sändaren struntar jag i att reparera och så får jag sälja bort mina 5 svindyra R617FS mottagare (kan 40 € vara rimligt för en begagnad 7-kanals FASST?) samt ett antal FRSKY FASST-kompatibla mottagare som jag inte kan använda mera.

  6. #6

    Standard

    Men du, köp en FASST-modul och sätt i Taranis så kan du fortsätta använda dina mottagare.....
    Varifrån beställde du Taranis?
    /Jonas

  7. #7
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Jag beställde från HK (en combo med en 16 kanals mottagare och 2000 mAh mottagarbatteri). Tyvärr utan den fina aluminiumväskan som sonen fick med sin sändare. http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=45028

    Tänkte inte på att det finns FASST-moduler. Nu har jag redan köpt en rejäl bunt med FRSKY-mottagare så det räcker ett tag.

  8. #8
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Dessutom, FinnbyFraggel, gillar jag skarpt telemetrifunktionen i FrSky-mottagarna. Att se mottagarbatteriets status på sändaren är en trevlig lyx. När man viftar på spakarna ser man hur lågt spänningen sjunker. Har också köpt en variometer så att jag kan höra om mitt segelplan sjunker eller stiger. Hoppas ha mycket nytta och nöje med telemetri-funktionen.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •