Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Topsky Super Mini DLG

  1. #1

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard Topsky Super Mini DLG

    Hej alla...

    Tänkte prova DLG för första gången och beställde den här. Spann på 1000 mm och flygvikt runt 150 gram om bygget går som det ska...

    Men jag blir inte klar över hur kontrollytorna till höjd och roder ska ledas. Både stabbe och fena är i 2 mm balsa och det är bara laserskuret en slits där kontollytorna avdelas, sen ska ju dessa skäras loss och ledas. Det ser ut som att det görs med en remsa glasfiberväv som epoxyas dit... blir det verkligen ledbart? Eller fattar jag helt galet? Instruktionerna är inte direkt kompletta tyvärr och jag hittar inga byggloggar heller... så mitt hopp står till er erfarna byggare.

    Hur löser jag problemet?

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Varför inte bara tejpa rodren ? Det är ju en enkel och funktionell metod speciellt för småkärror.
    Roger

  3. #3

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Kanske det, men jag vill ändå ha svar på frågan, blir det ledbart med epoxyad glasfiberväv? Eller har jag missförstått bilderna jag sett?

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tyvärr kan jag inte svara på den frågan men för mig känns det som en överarbetad lösning. Men troligen så fungerar den även om den blir tyngre och är besvärligare att genomföra. Annars är det väl inte svårare än att prova att "epoxa" lite tunn glasfiberväv på ett par balsabitar och skapa sen ett "brott" och se vad som händer.
    Roger

  5. #5
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Man har ju byggt en del kärror med sådana gångjärn förritiden...
    Tricket är att INTE få Epoxy i själva leden, utan endast där tygremsan går emot vinge/skev...
    /\/\vh // /\/\r J.

  6. #6

    Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    261
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Är inte balsaytorna glasade redan, min Versus ser likadan ut men där skall man inte dela. Man skär en vinkel i slitsen så att rodret kan få ett utslag, sen böjer man några ggr så att det mjuknar.

    Se filmen där han nämner just detta.



    Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlägg
    Hej alla...

    Tänkte prova DLG för första gången och beställde den här. Spann på 1000 mm och flygvikt runt 150 gram om bygget går som det ska...

    Men jag blir inte klar över hur kontrollytorna till höjd och roder ska ledas. Både stabbe och fena är i 2 mm balsa och det är bara laserskuret en slits där kontollytorna avdelas, sen ska ju dessa skäras loss och ledas. Det ser ut som att det görs med en remsa glasfiberväv som epoxyas dit... blir det verkligen ledbart? Eller fattar jag helt galet? Instruktionerna är inte direkt kompletta tyvärr och jag hittar inga byggloggar heller... så mitt hopp står till er erfarna byggare.

    Hur löser jag problemet?
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldn´t,
    Stupid enough to do it anyway.


  7. #7

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Jo Vinghalvorna är glasade och skevarna är ledade med glasfiberväv däremellan såg jag imorse när jag plockade fram dem. Men roder och höjdroder är inte mer än balsabitar i nuläget. Men uppenbarligen fungerar det och jag tror inte det saknas epoxy just i leden. På vingarna är ju dessutom glasningen obruten ut på skevroderna. Det är väl inget man ska tokbryta ner till 90 grader men till 40-45° känns ofarligt.

    Det får bli så på akterroderna också. Jag tackar för bidragen till att putta mig framåt i bygget...

    Edit: Har sett filmen innan köpte och mycket riktigt säger han att akterroderna ska slitsas och gymnastiseras. Märkligt, för mitt roder/höjdroder är definitivt inte glasade, bara råa balsabitar. Jaja, det ordnar sig=)
    Senast redigerat av Flahultarn den 2014-07-11 klockan 16:41.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •