Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Gammal Magnum GP 25

  1. #1

    Standard Gammal Magnum GP 25

    Hej. Jag fick ju en gammal Magnum GP 25 av grannen tillsammans med en liten Trainer som jag tror blir skrot.
    Men jag undrar om det går att göra något åt motorn.
    Den gick igån väldigt enkelt och verkar vara rätt vass. Men vevaxeln glappar lite i längsled och mellan vevhuset och vevaxeln spottar det bränsle i mängder.

    Kan det saknas någon tätning eller bricka? Om lagren är helt slut så borde den väl glappa i sidled?

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Denna motor är glidlagrad. Jag har en GP.40. Motorn är nog tillverkad av Thunder Tiger, deras delar passar om du hittar en gamma glidlagrad motor. Jag tror den inte riktigt tål starter, metallen i vevhuset slits av trycket av en starter. Jag handstartar alltid min.
    http://mms.tiger.tw/upload/2007-1-30/20071308357.pdf
    mvh //Fredrik
    fredrik

  3. #3

    Standard

    Så det kan alltså vara lagren som är slitna när axeln glappar i längsled?

    Vad är bästa sättet att få ur cylinderfoder utan att skada några delar?

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Min glappar 0,5mm cirka, det är inget större problem. Jag tror det ska vara lite glapp.
    Jag har ej provat på denna motor att få upp fodret men kan denna video hjälpa?


    fredrik

  5. #5

    Standard

    Får också för mig att det ska vara lite glapp men på min är det så pass mycket att jag får känslan av att något saknas. Ska riva isär den och undersöka.

  6. #6

    Standard

    Vissa tätar när motorn drar och tätar ännu bättre när de blir varma.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Standard

    Körde den inte jättelänge men varm blev den. Det spottade alldeles för mycket bränsle för att jag ska sätta den i nån flygmaskin iaf. Läste att lite glapp är OK och att de kan rassla lite på tomgång men det känns ändå inte riktigt bra.

  8. #8

    Standard

    Skulle det gå att "shimsa" bort lite spel med en tunn o-ring, som jag förstått så ska det vara lite glapp men jag gillar inte att det kommer en dusch av bränsle.
    det ser inte ut att glappa mer än 1mm men när jag drar och trycker på veven så verkligen smäller det i vevhuset så det känns inte riktigt rätt. Det glappar ingenting ut åt sidorna.

  9. #9
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Det skall vara glapp längsled, när vevhuset blir varmt så utvigdar den sig och då blir spelet mindre. Aluminium har större utvigdningskofficient än vad stål har (vevaxeln), därför måste det vara ett visst spel.


    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  10. #10

    Standard

    Det köper jag absolut LIP men den läcker lite väl mycket bränsle, därifrån.

    Ska riva igång den igen och se hur mycket spelet är efter den är rejält varmkörd.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Det är en glidlagrad motor du har och sådana har alltid ett visst spel fram och tillbaka på vevaxeln!
    Att den spottar lite olja är också helt ok!
    Se bara till att du kör med ca 20% olja (helst lite ricinolja ) och 5-15% nitro och OS 8 eller Enya 3 stift så kommer din motor att fungera hur bra som helst

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •