Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Operation rädda lipos

  1. #1
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard Operation rädda lipos

    Hej, så skedde det. Ute och flög fpv låååångt från startplats och blev desorienterad. Vände slutligen åter med hyfsat med batteri kvar på osdn. Men den måste varit helt fel på det. Batteriet dog och fin glidflykt och nödlandning 2 km från startpunkt.
    Hittade den 48 h senare med följdaktligen 2 st 4000mAh 3s helt slut, 1 st 1000mAh 3s likaså, och en gopro med helt slutkört batteri.
    gopron var bara att sätta på laddning och den bör ju ha stängt av sig själv när spänningen blev låg.
    men hur gör jag med lipona? Är de döda? Bara att slänga?
    Laddaren vägrar ladda på 3s nivån och bara ger -low voltage som felmeddelande. Kan man kicka igång dem och ladda på NiMh eller annat sätt? Så man får upp dem till laddbar nivå?

    Väntar tacksamt på svar .... Gärna så snabbt som möjligt tack!

    Film läggs upp senare på äventyret i fpv klipp sektionen

    Med vänlig hälsning, Magnus
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Man kan kicka igång dom med Ni-xx läge och väldigt låg ström. Jag har för mig att det går ganska fort att få upp spänningen tillräckligt för att kunna ladda som vanligt och hoppas på det bästa.
    Risken är ju att dom har tappat orken, så dra inte iväg på nån långtur efter första laddningen :-P

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Visa inlägg
    Man kan kicka igång dom med Ni-xx läge och väldigt låg ström. Jag har för mig att det går ganska fort att få upp spänningen tillräckligt för att kunna ladda som vanligt och hoppas på det bästa.
    Risken är ju att dom har tappat orken, så dra inte iväg på nån långtur efter första laddningen :-P
    Funkar ypperligt att göra så ,,

  4. #4
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    efter att följt råden här verkar det som jag lyckats rädda 1000mAh lipon, då den svarar på laddning och laddades ut långsamt. De paralellkopplade 4000 lipona till motorn var ju hårt körda i botten och där verkar det som att en cell i varje dött. Då jag får felmeddelande Error cell count efter ca 1-2 min på lipoladdning. När jag mäter på cellerna individuellt är den ena fortsatt väldigt låg medans de två andra hämtat sig. Så det blir nog skroten för dem. Vill tacka alla för hjälpen dock! Och lyckades rädda en liponi alla fall tack vare er. gopro batteriet återhämtade sig helt efter en vanlig laddning. Med vänlig hälsning, Magnus
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  5. #5
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Uppföljning av 1000 lipot... Efter några uppladdningar märkte jag att detta lipot sabbat en cell också. Bara att kassera.
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  6. #6

    Standard

    Om du är lite händig så kan du ta en frisk cell från ena 4s batteriet och slå ihop med det andra.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •