Reklam

Resultat 1 till 6 av 6

mne: Frbryllad ver brist p kraft

Reg.datum
    Nov 2013
    Inlgg
    118
    Jobb
    Data-Statare
    Klubb
    Uppsala Flygklubbs Modellflygare

Question Frbryllad ver brist p kraft

Godkvll!

Jag kr en Tricopter byggd lst efter RCExplorer, Tiger MT3508 motorer, 10*4.5 propellrar, Afro ESC, 4S Lipos och en gammal APM 2.5 flightcontroller. Den har funkat bra i ett halvr nu.

Efter det senaste missdet (prova inte ut ny propellerstorlek i halvstorm) s fick jag laga ngra buntband. Men nr jag provkrde lite s sg jag att en av motorerna inte svarade p full gas som de andra, istllet fr att stiga rakt upp p tiltade tricoptern ngot vid fullgas.

Msta vara ESC kalibrering, s jag kalibrerade om mina tre ESC, Och nu brjade de verkliga bekymren.

Tricoptern blev s svag att den ntt och jmt lyfter frn marken vid full gas, detta med samma komponenter som tidigare givit den raketliknande prestanda...

Kollade loggar i APM, Throttel-IN gr mellan 0-1000, throttel-Ut mellan 0-800 (frmodar att det r normaliserat fr att se bra ut i diagrammen). Trottel-UT r maximerat till 80% av APM fr att ha reservkraft att jobba med fr att stabilisera.

Tidigare hovrade den p c:a 30% gas.

Har kalibrerat om ESC tre gnger, bde genom flightcontrollern och direkt till mottagaren. Ingen ndring. Har ocks provat med andra batterier och propellrar.

Jag r helt stlld. Vad f-n kan det vara??

Standard

Blir det inte s att du kalibrerat om reglagen till att bara anvnda 80%?

Nu fr du bara anvnda 80% av dina nykalibrerade 80% dvs 20% mindre n tidigare.

En riktig PPM signal skall ligga runt 1000 till 2000 och ha center runt 1500
    Fr du inte in det i din APM mste du ha ngon trim eller kurva p din radio som gr att det inte skickas ut full PPM.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Reg.datum
    Nov 2013
    Inlgg
    118
    Jobb
    Data-Statare
    Klubb
    Uppsala Flygklubbs Modellflygare

Standard

Jag har kalibrerat och kalibrerat s gonen gr i kors. Afro ESC har ju max satt till 1860 frn fabrik, s jag skapade en ny modell i radion och ndrade servoutslaget till max 93% (1860/2000), och kalibrerade ESC med den signalen. men ingen skillnad.

Reg.datum
    Apr 2014
    Inlgg
    1 024
    Jobb
    Maskin frare

Standard

Kalibrera med mottagaren direkt till esc och gr om radio kalibreringen i mission planner eftert?

Reg.datum
    Apr 2014
    Inlgg
    1 024
    Jobb
    Maskin frare

Standard

Sjlv brukar jag anvnda en hemma gjord stiftlist som r byglad koppla in alla esc p den. Och throttle kanalen frn mottagaren. Kallibrera alla esc sammtidigt. Sedan koppla tillbaks till apm och gra radio kallibreringen utan strm till esc.

markusbs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    1 407
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

Standard

Kolla s lindningen r ok i motorn som tappade kraft.
    Kan vara en trd som r av i knippet och d fr du fel egenskaper i motorn jmfrt med dom andra.
    D fr nog apm bekymmer med att portionera ut signaler och hlla allt stabilt.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •